Ohje korvaa aiemman ohjeen "Brexit ja työeläkkeet". Ohjeeseen on lisätty Iso-Britannian erosopimuksen ja EU:n ja Iso-Britannian välillä solmitun kauppa- ja yhteistyösopimuksen vaikutukset työeläkkeisiin.
Voimassa 19.01.2021 - 29.06.2021
Soveltamisohje, Julkaisuaika 19.01.2021 Julkisuus: Julkinen
Ohje korvaa aiemman ohjeen "Brexit ja työeläkkeet". Ohjeeseen on lisätty Iso-Britannian erosopimuksen ja EU:n ja Iso-Britannian välillä solmitun kauppa- ja yhteistyösopimuksen vaikutukset työeläkkeisiin.
EU:n ja Iso-Britannian välillä sovittu erosopimus on voimassa myös 1.1.2021 jälkeen, jolloin ns. siirtymäkausi Iso-Britannian erolle EU:sta päättyi.
Sopimus Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan eroamisesta Euroopan unionista ja Euroopan atomienergiayhteisöstä on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä 12.11.2019 numerossa C384 I.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2019:384I:FULL&from=FI
Erosopimus turvaa eritysesti niiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeuksia, jotka ovat olleet johonkin EU-maahan ja Britanniaan liittyvässä rajat ylittävässä tilanteessa siirtymäajan päättyessä 31.12.2020.
Niiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeudet, jotka kuuluvat erosopimuksen henkilöllisen soveltamisalan piiriin, määräytyvät EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.
Erosopimus turvaa myös oikeuksia, jotka ovat perustuneet vakuutus- tai asumiskausiin, vaikka henkilö ei kuuluisi erosopimuksen henkilölliseen soveltamisalaan.
Tämä tarkoittaa mm. että myös ennen siirtymäaikaa Iso-Britanniassa työskennelleiden ja eläkettä kartuttaneiden henkilöiden eläkeoikeuksia suojataan ja eläkkeisiin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä. Vastaavasti mm. Iso-Britannian kansalainen, joka on kartuttanut eläkettä EU-maassa Iso-Britannian EU-aikana voi luottaa siihen, että hänen eläkeoikeutensa määräytyy edelleen EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.
Säännöksen perusteella tulee EU:n sosiaaliturva-asetusten mukaisesti
Vakuutuskausien yhteenlaskemisessa otetaan huomioon kaudet, jotka ovat täyttyneet
Henkilöillä tarkoitetaan tässä
Erosopimuksen perusteella Iso-Britannia osallistuu EESSI:n käyttämiseen.
Eläkkeen hakemiseen ja käsittelyyn sovelletaan EU-asetuksen mukaisia menettelyjä ja tietojen vaihto tapahtuu EESSI-järjestelmän välityksellä.
Erosopimus edellyttää vakuutuskausien huomioon ottamista ja niiden perusteella syntyvien oikeuksien myöntämistä EU:n sosiaaliturva-asetuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että eläkkeen määräytymiseen sovelletaan EU-asetuksen säännöksiä eläkkeen laskemisesta.
Erosopimuksen perusteella myönnettäviin eläkkeisiin sovelletaan EU-säännöksiä eläkepäätöksestä ja siihen liittyvästä muutoksenhausta. Näin ollen henkilöllä on oikeus vaatia eläkepäätöksen tarkistamista päätösten yhteenvedon jälkeen, jos eri maiden laitosten eläkepäätöksillä on voinut olla kielteinen yhteisvaikutus hänen oikeuksiinsa.
Erosopimus edellyttää eläkkeiden maksamista ilman rajoituksia EU-maiden ja Iso-Britannian välillä.
Erosopimuksen perusteella EU-asetusten säännöksiä kuittauksesta ja takaisinperinnästä sovelletaan myös artiklan 32 perusteella myönnettäviin etuuksiin. Näin ollen EU-säännökset eläkkeiden kuittaamisesta ja regressoinnista tulevat sovellettavaksi.
Erosopimuksen perusteella sovelletaan myös EU-asetuksen säännöksiä eläkkeiden tarkistamisesta.
EU:n ja Iso-Britannian välillä on solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus joulukuussa 2020. Sopimusta sovelletaan väliaikaiselta pohjalta 1.1.2021 lähtien, kunnes Euroopan parlamentti on osaltaan käsitellyt sopimuksen.
Kauppa- ja yhteistyösopimus Euroopan unionin ja Euroopan atomienergiayhteisön sekä Iso-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistuneen kuningaskunnan välillä on julkaistu Eurlex-sivustolla.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:22020A1231(01)&from=EN
Kauppa- ja yhteistyösopimuksen perusteella EU-maat ja Iso-Britannia sovittavat sosiaaliturvajärjestelmiään yhteen tätä koskevan pöytäkirjan mukaisesti.
Sopimuksen sosiaaliturvaa koskevia määräyksiä sovelletaan 1.1.2021 lähtien syntyviin tilanteisiin.
Kauppa- ja erosopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevaa pöytäkirjaa sovelletaan henkilöihin, jotka oleskelevat laillisesti jäsenvaltiossa tai Iso-Britanniassa edellyttäen, että he ovat tilanteessa, joka koskee yhtä tai useampaa jäsenvaltiota ja Iso-Britanniaa.
Pöytäkirjan sosiaaliturvaa koskevia säännöksiä sovelletaan näin ollen esimerkiksi
Soveltamisalaan kuuluvat myös kansalaisuudettomat henkilöt ja pakolaiset, jotka ovat tai ovat olleet yhden tai useamman valtion lainsäädännön alaisia, sekä heidän perheenjäsenensä ja edunsaajansa.
Kauppa ja yhteistyösopimuksen
Kauppa- ja yhteistyösopimuksen 2 artiklan mukaan perustetaan sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea, joka käsittelee sosiaaliturvan yhteensovittamisesta tehdyn pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvia asioita.
Erityiskomitealla on toimivalta mm.
Suomen työeläkkeisiin (kaikkiin eläke-etuuksiin) sovelletaan pöytäkirjan III osaston 5 luvun säännöksiä (Vanhuus-ja perhe-eläkkeiden yhteensovittaminen).
Eläkkeitä koskevat täytäntöönpanomääräykset ovat 7 liitteen 4 luvussa (Työkyvyttömyysetuudet sekä vanhuus- ja perhe-eläkkeet).
Eläkkeiden hakemista koskevat säännökset vastaavat EU-eläkkeiden osalta käytettävää menettelyä. Liite 7 sisältää EU-asetusta vastaavat säännökset mm. hakemuksen jättöpaikasta, vireilletulosta ja yhteyslaitoksesta.
Kauppa- ja erosopimus sisältää täysin vastaavat säännökset eläkkeiden määräytymisestä kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa, kuten vakuutuskausien huomioon ottamisen, pro rata -laskentaa koskevat määräykset sekä samanlaisten ja erilaisten etuuksien yhteensovittamisen. Vakuutuskausien huomioon ottaminen ja niiden muuntaminen määräytyy myös vastaavasti kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa.
Sopimus sisältää myös vastaavat Suomen liitemääräykset kuin EU:n sosiaaliturva-asetus.
Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää vastaavat säännökset eläkepäätöksestä ja siihen liittyvästä muutoksenhausta kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa. Näin ollen henkilöllä on oikeus vaatia eläkepäätöksen tarkistamista päätösten yhteenvedon jälkeen, jos eri maiden laitosten eläkepäätöksillä on voinut olla kielteinen yhteisvaikutus hänen oikeuksiinsa.
Eläkkeet maksetaan rajoituksetta kauppa- ja erosopimuksen perusteella Iso-Britannian ja EU-maiden välillä henkilön asuinpaikasta riippumatta.
Maksaminen henkilön asuinpaikasta riippumatta ei koske työkyvyttömyysetuuksia. Suomen kansallinen työeläkelainsäädäntö edellyttää kuitenkin myös työkyvyttömyysetuuksien maksamista ilman rajoituksia. Suomen työeläkejärjeseteslmästä maksettaviin työkyvvyttömyysetuuksiin sovelletaan sopimuksen säännäksiä eläkkeen määräytymisestä.
Sopimus sisältää vastaavat säännökset etuuksien kuittaamisesta, regressistä ja takaisinperinnästä kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.
Kauppa- ja erosopimus sisältää vastaavat säännökset eläkkeiden tarkistamisesta kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.
Kauppa- ja yhteistyösopimusta sovellettaessa lähtökohtana on sähköinen tietojen vaihto EESSI:n välityksellä.
Sopimuksen soveltamisesta tarkempia soveltamisohjeita tultaneen antamaan perustettavan erityiskomitean (sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitea) taholta. Koska kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää EU-asetuksista erilliset säännökset sosiaaliturvan yhteensovittamisesta, voi olla tarpeen tehdä jotain tarkennuksia esimerkiksi sähköisten rakenteisten asiakirjojen (SED:ien) sisältöihin.
Liitteessä 7 on todettu, että tiedot voidaan siirtää laitosten tai yhteyselinten välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitean suostumuksella sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän välityksellä. Siltä osin, kun lomakkeet ja asiakirjat vaihdetaan sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, vaihdossa on noudatettava kyseiseen järjestelmään sovellettavia sääntöjä.
Jos tietojen siirtoa laitosten tai yhteyselinten välillä ei toteuteta sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, asianomaisten laitosten ja yhteyselinten on käytettävä kuhunkin tapaukseen soveltuvia järjestelyjä ja suosittava mahdollisimman pitkälti sähköisten välineiden käyttöä.
Kauppa- ja yhteistyösopimuksessa on sovittu neljän kuukauden lisäajasta, jonka aikana rekisteripitäjät ja henkilötietojen käsittelijät voivat edelleen siirtää henkilötietoja Iso-Britanniaan. Neljän kuukauden lisäaikaa voidaan jatkaa vielä kahdella kuukaudella, ellei jompikumpi sopimuksen osapuoli vastusta lisäajan pidentämistä.
Euroopan komissio pyrkii tekemään päätökset Iso-Britannian henkilötietojen suojan riittävyydestä. Henkilötietojen siirtoa koskevalla lisäajalla varmistetaan tiedonsiirtojen jatkuvuus EU:n ja Iso-Britannian kauppa- ja yhteistyösopimuksen voimaan astumisen jälkeen tietosuojan riittävyyspäätösten valmistelun ollessa vielä kesken. Jos komissio arvioi Iso-Britannian tietosuojan tason olevan riittävä, komission riittävyyspäätökset olisivat tulevaisuudessa ensisijaisia henkilötietojen siirtoperusteita.
Rekisterinpitäjien tai henkilötietojen käsittelijöiden ei tarvitse soveltaa erityisiä tietosuoja-asetuksen V luvussa säädettyjä suojamekanismeja ennen kuin henkilötietojen siirtoa koskeva lisäaika on päättynyt.
Henkilötietojen vaihtaminen EU-maiden ja Iso-Britannian välillä myös eläkeasioissa voi jatkua nykyisellään lisäajan päättymiseen asti. Tältä osin ei ole eroa siinä, sovelletaanko henkilön tilanteessa erosopimusta vai uutta kauppa- ja yhteistyösopimusta.