Viranomaisen on viipymättä siirrettävä asiakirja toimivaltaiseksi katsomalleen viranomaiselle, jos viranomaiselle on erehdyksessä toimitettu asiakirja, joka ei kuulu viranomaisen toimivaltaan. Viranomaisen on ilmoitettava siirrosta asiakirjan lähettäjälle.
Jos eläkelaitokselle on erehdyksessä toimitettu eläkelaitoksen toimivaltaan kuulumaton hakemus tai muu asiakirja, on eläkelaitoksen selvitettävä välittömästi joko asianosaiselta tai muulta taholta, mihin asiakirja on tarkoitettu, jos oikea paikka ei ilmene asiakirjasta. Tämän jälkeen eläkelaitoksen on siirrettävä asiakirja oikealle taholle viipymättä. Samoin menetellään myöhemmin toimitetun lisäselvityksen suhteen.
Asiakirjaa siirrettäessä ei tarvitse tehdä päätöstä asian tutkimatta jättämisestä.
Kun siirrettävänä on sellainen asiakirja, joka on toimitettava viranomaiselle määräajassa (esimerkiksi valitus), on asiakirjan viivytyksetön siirtäminen erityisen tärkeää. Määräaikaa katsotaan noudatetun, kun toimivaltainen viranomainen saa asiakirjan määräajan kuluessa.
Jos eläkelaitokselle tuodaan selvästi sille kuulumaton asiakirja, asiakirjaa ei tarvitse ottaa vastaan. Tällöin asiakirja annetaan takaisin tuojalle ja asiakirjan tuoja ohjataan toimittamaan asiakirja oikeaan paikkaan, jos eläkelaitos tietää, mille viranomaiselle asiakirja kuuluu toimittaa.
Sähköisen asiakirjan siirto
Asiakirjan siirtovelvollisuus koskee myös viranomaiselle erehdyksessä toimitettua sähköistä asiakirjaa. Myös tällöin asiakirjan toimittaneelle henkilölle on ilmoitettava asiakirjan siirtämisestä.
Mahdollista määräaikaa katsotaan noudatetun, jos toimivaltainen viranomainen saa asiakirjan määräajan kuluessa.