Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Työeläkeasioiden käsittelyperiaatteet
    • Asian selvittäminen ja kuuleminen työeläkeasioiden käsittelyssä
    • Asian selvittämisvelvollisuus

    Asian selvittämisvelvollisuus

    Voimassa 13.05.2014 - 31.12.2016

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 13.05.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 13.05.2014 - 31.12.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • HL 31 § Selvittämisvelvollisuus
            • TyEL 212 § Eläkelaitosten yhteistyö
            • YEL 154 § Eläkelaitosten yhteistyö
            • MYEL 147 § Eläkelaitosten yhteistyö
            • HL 10 § Viranomaisten yhteistyö
          • Katso myös
            • Viranomaisten yhteistyö hyvän hallinnon perusteena
            • OKV/1210/1/2011 Viranomaisen velvollisuus asian riittävään selvittämiseen

      Viranomaiselle on asetettu yleinen asian selvittämisvelvollisuus. Hallinnossa noudatetaan myös yleisesti periaatetta, jonka mukaan selvityksen hankkii se, jolla on siihen paremmat mahdollisuudet.

      Asian selvittämisellä tarkoitetaan asian ratkaisemiseksi tarpeellisten selvitysten hankkimista ja esittämistä päätöksentekoa varten. Oikeaan ratkaisuun pääseminen edellyttää, että kaikki asiaan vaikuttavat tosiseikat ja tarpeelliset todisteet niiden olemassa olosta ovat käytettävissä.

      Viranomaisen yleinen selvittämisvelvollisuus

      Päävastuu asian selvittämisestä on viranomaisella.

      Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Viranomaisella on viime kädessä velvollisuus huolehtia myös asianosaisaloitteisen asian selvittämisestä.

      Lähtökohtaisesti viranomainen hankkii tarvittavan selvityksen omin voimin, ellei ole perustetta siihen, että selvitysten hankkiminen ja esittäminen kuuluu asianosaiselle tai muulle taholle.

      Viranomaisen selvitysvelvollisuuteen kuuluu myös se, että viranomainen hankkii ne selvitykset, jotka se voi saada helpommin ja nopeammin kuin asianosainen ja joiden hankkimisesta ei synny asianosaisen maksettavaksi kuuluvia kustannuksia. Silloin kun eläkelaitos tekee aloitteen asian selvittämisestä (esim. yrittäjän työtulon tarkistaminen), sen tehtävänä on yleensä myös hankkia tarvittava selvitys.

      Viranomainen voi hankkia selvitystä omin toimin tai pyytää sitä asianosaiselta tai muulta taholta. Viranomainen myös neuvoo antamaan oikeat selvitykset. Viranomaisella on toisaalta myös oikeus rajoittaa sellaisen aineiston vastaanottoa, jonka esittäminen on asian ratkaisemisen kannalta ilmeisen tarpeetonta.

      Viranomaisten yhteistyö

      Asian selvittämiseen liittyy myös viranomaisten yhteistyö, josta on yleissäännös hallintolaissa ja erityssäännös työeläkelaeissa.

      Asianosaisen selvitysvelvollisuus

      Asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosainen yleensä esittää selvityksen samalla kuin vaatimuksen ja perusteet, mutta selvitystä voidaan toimittaa myöhemminkin.

      Asianosaiselta saatetaan käytännön syistä pyytää sellaistakin selvitystä, jonka viranomainen voi itse hankkia, mutta joka asian laatuun nähden on tarkoituksenmukaisinta pyytää asianosaiselta (esim. tiedot hakijan yrityksen kirjanpidosta). Asianosaisen selvitysvelvollisuuden laajuuteen voivat vaikuttaa myös esimerkiksi vireillepanoasiakirjan liitteitä koskevat säännökset.

      Asianosaisen on lisäksi myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen. Asianosaisen tulee näin ollen pyrkiä viranomaisen kanssa yhteistyöhön, jotta asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot saadaan tuotua mahdollisimman kattavasti ja totuudenmukaisesti esille.

      Asian jääminen selvittämättä

      Jos asianosainen ei anna häneltä pyydettyä selvitystä tai jos eläkelaitos ei voi hankkia sitä, asian selvittämättä jääminen jää asianosaisen vahingoksi. Eläkelaitos ratkaisee eläkeasian olemassa olevien tietojen perusteella. Jos asiaa ei voi ratkaista olemassa olevien tietojen perusteella, eläkelaitos jättää asian tutkimatta ja antaa tutkimattajättämispäätöksen.

      Tarkemmat tiedot

      Apulaisoikeuskansleri on antanut päätöksen, jonka mukaan Kela ei täyttänyt hallintolain 31 §:n mukaista viranomaisen selvitysvelvollisuuden vaatimusta.

      Päätöstä koskevassa tapauksessa Kela ei ollut saanut asianosaiselta vastausta selvityspyyntöönsä eikä siten tarvitsemiaan tietoja, joten Kela oli poistanut henkilön Suomen sosiaaliturvasta. Koska asiaa koskevassa soveltamisalalaissa ei ole säädetty Kelalle oikeutta poistaa henkilöä Suomen sosiaaliturvasta sillä perusteella, että asiassa ei ole saatu tarvittavaa selvitystä, Kelan menettelyyn asian selvittämisessä olisi tullut soveltaa hallintolakia. Hallintolain mukaan päätös voidaan tehdä vain riittävästi selvitettyjen tosiseikkojen perusteella.

       

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus