Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Työeläkeasioiden käsittelyperiaatteet
    • Asian selvittäminen ja kuuleminen työeläkeasioiden käsittelyssä
    • Selvityspyyntö ja selvityspyynnölle asetettava määräaika työeläkeasioiden käsittelyssä

    Selvityspyyntö ja selvityspyynnölle asetettava määräaika työeläkeasioiden käsittelyssä

    Voimassa 13.05.2014 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 13.05.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • HL 32 § Selvityspyyntö
            • HL 33 § Selvityksen antamiselle asetettava määräaika
            • AsiointiL 11 § Viranomaisen pyytämän asiakirjan saapuminen määräajassa
          • Soveltamisohje
            • Asiakirjan täydentäminen työeläkeasioiden käsittelyssä

      Käytännössä yleinen selvityskeino on viranomaisen esittämä selvityspyyntö.

      Eläkelaitoksen selvityspyyntö

      Eläkelaitos voi esittää selvityspyynnön 

      • asianosaiselle
      • toiselle viranomaiselle
      • ulkopuoliselle asiantuntijalle tai muulle taholle (esim. veroviranomainen, sosiaalilautakunta, rekisterinpitäjä).

      Selvityspyyntö on yksilöitävä

      Lausuntoa tai muuta selvitystä koskevassa pyynnössä on yksilöitävä, mistä erityisistä seikoista selvitystä on esitettävä.

      Yksilöinnin tarkkuuteen vaikuttavat muun muassa

      • asian luonne
      • pyynnön vastaanottajan asettamat vaatimukset (muun muassa veroviranomaiset edellyttävät tarkoin yksilöityä pyyntöä).

      Eläkelaitosten käyttämät kyselylomakkeet käyvät yleensä yksilöidystä selvityspyynnöstä. Joissakin tapauksissa yksilöinti voi olla myös sitä, että vastauksen antajalta pyydetään kaikki selvitykset, jotka vastauksen antajalla on asiasta.

      Pyynnön mukana on annettava käsiteltävästä asiasta riittävästi tietoa, jotta vastaus voidaan antaa. Eläkelaitoksen tulee lisäksi tarvittaessa kyetä osoittamaan, mitä selvitystä on pyydetty.

      Selvityspyynnössä on kerrottava tiedonsaannin oikeusperusta

      Eläkelaitoksen tulee kertoa selvityspyynnössä, mihin eläkelaitoksen tiedonsaantioikeus perustuu.

      Kun eläkelaitos pyytää esimerkiksi lääkäriltä tietoja hakijan terveydentilasta, tietopyynnössä tulee mainita, mihin säännökseen tietojensaantioikeus perustuu.

      Selvityksen antamiselle on asetettava määräaika

      Selvityspyynnössä on asetettava asian laatuun nähden riittävä määräaika

      • asiakirjan täydentämiselle
      • selityksen antamistamiselle
      • selvityksen esittämiselle.

      Määräajan asettaminen koskee myös toiselta eläkelaitokselta kirjallisesti tai suullisesti pyydettyä selvitystä.

      Määräajan kohtuullisuutta ja riittävyyttä arvioitaessa otetaan huomioon seuraavat seikat:

      • asian ja tarvittavan selvityksen laatu
      • asian ja tarvittavan selvityksen laajuus
      • missä ajassa selvityksen antajalla on tosiasialliset mahdollisuudet hankkia pyydetyt tiedot.

      Eläke- ja vakuuttamisasioissa riittävänä määräaikana voidaan yleensä pitää 2 viikkoa.

      Jos henkilö asuu ulkomailla, on tarkoituksenmukaista varata selvityksen antamiselle pidempi määräaika.

      Asianosaiselle annettua määräaikaa voidaan asianosaisen pyynnöstä pidentää, jos määräajan pidentäminen on tarpeen asian selvittämiseksi.

      Määräajan noudattamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista

      Selvityspyynnössä tulee ilmoittaa asianosaiselle, että määräajan noudattamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.

      Jos pyydetty selvitys ei ole saapunut määräajassa, eläkelaitos käsittelee asian olemassa olevien tietojen perusteella. Jos ratkaisua ei voida tehdä olemassa olevien tietojen perusteella, eläkelaitos jättää asian tutkimatta ja antaa tutkimattajättämispäätöksen.

      Jos eläkelaitos saa selvityksen määräajan jälkeen, mutta ennen asian ratkaisemista, selvitys otetaan huomioon.  

      Milloin sähköisen asiakirjan katsotaan saapuneen määräajassa?

      Kun viranomainen on pyytänyt asianosaiselta asian käsittelyä varten

      • lausuntoa
      • selitystä
      • vastinetta tai
      • muuta vastaavaa asiakirjaa,

      sähköisen asiakirjan katsotaan saapuneen viranomaiselle määräajassa, jos asiakirja saapuu viimeistään määräajan viimeisen päivän aikana sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) tarkoitetulla tavalla. Tätä sovelletaan myös asiakirjaan, jonka antamiseen viranomainen on varannut tilaisuuden.

      Määräajoista ja niiden noudattamisen vaikutuksista säädetään muutoin erikseen.

      Selvityspyyntötiedot pitää taltioida

      Asian käsittelytietoihin tulee aina tehdä merkintä

      • selvitysten pyytämisestä
      • asetetusta määräajasta
      • mahdollisesta määräajan pidentämisestä.

      Kirjallisesta selvityspyynnöstä tulee ottaa kopio asiakirjoihin. 

       

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus