Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Muutoksenhaku ja menettelytapojen valvonta työeläkeasioissa
    • Varsinainen muutoksenhaku työeläkeasioissa
    • Perustevalitus

    Perustevalitus

    Voimassa 13.05.2014 - 31.12.2016

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 13.05.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2020 - toistaiseksi
          • 01.01.2017 - 31.12.2019
          • 13.05.2014 - 31.12.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • TyEL 131 § Perustevalitus maksuunpanosta
            • YEL 127 § Perustevalitus maksuunpanosta
            • MYEL 106 § Perustevalitus maksuunpanosta
            • MEL 128 § Perustevalitus maksuunpanosta
            • KuEL 158 § Perustevalitus valtion eläkelakiin perustuvasta maksuunpanosta
            • KuEL 154 § 3 mom. Valitusoikeus
            • KuEL 153 § 1-2 mom. Muutoksen hakeminen
            • TyEL 161 § Aiheettomasti pidätetyn työntekijän työeläkevakuutusmaksun palautus
            • MEL 149 § Aiheettomasti pidätetyn työntekijän eläkevakuutusmaksun palautus
            • VaEL 140 § Aiheettomasti pidätetyn työntekijän eläkemaksun palautus
            • KuEL 133 § 7 mom. Palkansaajien eläkemaksu
            • TyEL 135 § Muutoksenhakuajan jälkeen tullut valitus
            • YEL 131 § Muutoksenhakuajan jälkeen tullut valitus
            • MYEL 110 § Muutoksenhakuajan jälkeen tullut valitus
            • MEL 132 § Muutoksenhakuajan jälkeen tullut valitus
            • KuEL 162 § 4 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • Laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta (706/2007)
          • Oikeustapaukset
            • VakO 338/98 Vakituista asuntoa vailla olevan myöhässä saapunut valitus tutkittiin
            • ELK 1819/86 Lakon vuoksi myöhässä saapunut valitus tutkittiin
            • VakO 7261/96 Sairauden vuoksi myöhästynyttä valitusta ei tutkittu
            • VakO 3389/86 Asianajajan viivyttelyn vuoksi myöhästynyttä valitusta ei tutkittu
          • Soveltamisohje
            • Aiheettomasti pidätetyn työntekijän työeläkevakuutusmaksun palautus ja palautuksen vanhentuminen
            • Aloittavan yrittäjän työeläkevakuutusmaksun alennus
            • Päätöksen täytäntöönpano, sen kieltäminen ja keskeyttäminen
            • Laiminlyöntikorotuksen määrääminen

      Perustevalitus on vakuutusmaksuasioissa määräajassa tehtävä, asianosaisen käytettävissä oleva varsinainen muutoksenhakukeino.

      Jos asianosainen katsoo, että eläkelaitoksen määräämä työeläkevakuutusmaksun maksuunpano tai työnantajan tekemä työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätys on ollut lain tai sopimuksen vastainen, hän voi tehdä maksuunpanoa koskevan perustevalituksen.

      Perustevalituksella voi valittaa siitä, että

      • työnantajan työeläkevakuutusmaksu on määrätty lain tai sopimuksen vastaisesti tai
      • työntekijän työeläkevakuutusmaksu on pidätetty lain tai sopimuksen vastaisesti. 

      Työnantajan vakuutusmaksun maksuunpanosta ei anneta erillistä päätöstä, vaan maksuunpano tapahtuu lähettämällä lasku vakuutusmaksusta maksuvelvolliselle.

      Myöskään työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätyksestä ei anneta erillistä päätöstä, vaan työnantaja pidättää työntekijän osuuden työeläkevakuutusmaksusta palkanmaksun yhteydessä ja suorittaa sekä työnantajan että työntekijän osuuden työeläkevakuutusmaksusta eläkelaitokselle.

      Kuka voi tehdä perustevalituksen

      Perustevalituksen voi tehdä se, joka on velvoitettu maksamaan työeläkevakuutusmaksun. Myös toissijainen maksuvelvollinen voi tehdä perustevalituksen, jos perintätoimet kohdistuvat häneen.

      Työntekijä voi tehdä perustevalituksen, jos hän on tyytymätön työnantajan pidättämään työntekijän työeläkevakuutusmaksuun.

      Tarkemmat tiedot

      Muutoksenhakuelin voi perustevalituksen yhteydessä määrätä työnantajan palauttamaan aiheettomasti perityn työntekijän työeläkevakuutusmaksun työntekijälle.

      Perustevalituksen tekeminen

      Perustevalitus on tehtävä kirjallisesti ja se on toimitettava suoraan TELK:lle.

      Perustevalitukseen on liitettävä kopio työeläkevakuutusmaksua koskevasta laskusta. Jos muutoksenhakija ei ole toimittanut kopiota työeläkevakuutusmaksulaskusta, eläkelaitos toimittaa sen TELK:lle lausuntonsa yhteydessä.

      Työntekijän työeläkevakuutusmaksua koskevaan perustevalitukseen on liitettävä kopio palkkalaskelmasta.

      Muutoksenhakuaika

      Perustevalitus on tehtävä viimeistään 2 vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.

      Maksuunpanopäivänä pidetään työeläkevakuutusmaksun eräpäivää. Jos maksuunpano on kohdistettu sekä ensisijaiseen että toissijaiseen maksajaan, muutoksenhakuaika lasketaan kummankin osalta erikseen.

      Työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätysasioissa maksuunpanopäivä on vakuutusmaksun pidätyspäivä.

      TELK:n perustevalitusasiassa antamasta päätöksestä on oikeus valittaa VakO:een 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

      Muutoksenhakuajan jälkeen tullut perustevalitus

      Jos perustevalitus on saapunut asianomaiseen eläkelaitokseen, Eläketurvakeskukseen, TELK:aan tai VakO:een muutoksenhakuajan jälkeen, valitus voidaan tästä huolimatta ottaa tutkittavaksi, jos myöhästymiseen on ollut painava syy.

      Muutoksenhakuelin tutkii, onko myöhästymiseen ollut painavia syitä. Muutoksenhakijalla on pääsääntöisesti näyttövelvollisuus siitä, että valituksen myöhästyminen on johtunut painavista syistä.

      Tarkemmat tiedot

      Esimerkkejä: Painavia ja ei-painavia syitä valituksen myöhästymiseen

      Ruotsissa vakituista asuntoa vailla olevalla henkilöllä katsottiin olleen painava syy ja myöhässä tullut valitus tutkittiin.

      Kirjattuna lähetetty, mutta lakon vuoksi myöhässä saapunut valitus tutkittiin.

      Sairautta ei hyväksytty painavaksi syyksi ja myöhässä saapunut valitus jätettiin tutkimatta.

      Asianajajan viivyttelyä ei pidetty painavana syynä valituksen myöhästymiseen.

      Painavana syynä valituksen myöhästymiseen ei pidetty kielitaidon puutetta, kun kyse oli Suomessa yritystoimintaa harjoittavasta henkilöstä ja valitusasia liittyi hänen toiminnastaan aiheutuvien lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseen (ELK 3509/02 ja 3510/02, päätöslyhennelmät eivät ole Säädöspalvelussa).

      Perustevalitus ulosmittauksen takia

      Jos perustevalitus tehdään ulosmittauksen takia, on lisäksi voimassa, mitä verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään perustevalituksesta.

      Perustevalituksen vaikutus työeläkevakuutusmaksun perintään

      Perustevalituksen vireillä olo ei keskeytä työeläkevakuutusmaksujen perintää, vaan maksut on maksettava valituksesta huolimatta.

      TELK tai VaKO voi kieltää täytäntöönpanon tai määrätä alkaneen täytäntöönpanon keskeytettäväksi sen jälkeen, kun perustevalitus on tehty.

      Perustevalitus julkisen alan työeläkevakuutusmaksusta

      KuEL:n piiriin kuuluva työntekijä voi vaatia oikaisua jäsenyhteisön häneltä perimään palkansaajan eläkemaksuun. Kevan oikaisuvaatimuksesta antamaan päätökseen haetaan muutosta TELK:ltä ja sen päätöksestä VakO:lta.

      Jos asianosainen katsoo, että Kevan VaEL:n perusteella määräämä maksuunpano tai työnantajan tekemä työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätys on ollut lain tai sopimuksen vastainen, hän saa tehdä maksuunpanoa koskevan perustevalituksen.

      Samoin asianosainen saa tehdä maksuunpanoa koskevan perustevalituksen, jos hän katsoo, että Kirkon keskusrahaston määräämä maksuunpano tai työnantajan tekemä työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätys on ollut lain tai sopimuksen vastainen.

      Perustevalitus VaEL:iin ja KiEL:iin perustuvasta maksuunpanosta on tehtävä kirjallisesti ja se on toimitettava TELK:lle 2 vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.

      Jos perustevalitus tehdään ulosmittauksen takia, on lisäksi voimassa, mitä verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään perustevalituksesta.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus