Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Kansainväliset asiat
    • Suomesta ulkomaille - vakuuttaminen
    • EU-maassa työskentelyn vakuuttaminen
    • Useassa EU-maassa työskentelevän henkilön vakuuttaminen
    • Sosiaaliturvan ratkaiseminen, kun henkilö työskentelee useassa EU-maassa (uva)
    • A1-todistus ja asuinmaan toimivalta kun henkilö työskentelee useassa EU-maassa

    A1-todistus ja asuinmaan toimivalta kun henkilö työskentelee useassa EU-maassa

    Voimassa 13.05.2014 - 31.10.2016

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 13.05.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.11.2016 - toistaiseksi
          • 13.05.2014 - 31.10.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • Asetus (EY) N:o 987/2009 Art. 3 kohta 2. Asianomaisten henkilöiden ja laitosten välisen tiedonvaihdon laajuus ja tiedonvaihtoa koskevat säännöt
            • Asetus (EY) N:o 987/2009 Art. 16. Perusasetuksen 13 artiklan soveltamista koskeva menettely
          • Soveltamisohje
            • Työntekijänä useassa EU-maassa ja huomattava osa työstä tehdään asuinmaassa
            • Työntekijänä useassa EU-maassa ja huomattavaa osaa työstä ei tehdä asuinmaassa
            • A1-todistushakemuksen hylkääminen

      Useassa maassa työskentelystä on ilmoitettava asuinmaalle

      Useassa EU-maassa työskentelevän henkilön tulee ilmoittaa työskentelystään asuinmaansa toimivaltaiselle viranomaiselle. Suomessa asuvan henkilön tulee ilmoittaa työskentelystään Eläketurvakeskukselle hakemuksella Suomen sosiaaliturvaan kuulumiseksi. Henkilön tulee siis hakea A1-todistusta Eläketurvakeskukselta.

      Tarkemmat tiedot

      Ilmoittamisvelvollisuus perustuu täytäntöönpanoasetuksen 16.1 artiklaan. Myös täytäntöönpanoasetuksen 3 artiklan mukaan henkilöllä on velvollisuus toimittaa tarvittavat tiedot sovellettavan lainsäädännön määrittelemiseksi.

      Vaikka henkilö ei jättäisikään hakemusta Eläketurvakeskukselle, niin Eläketurvakeskus voi viime kädessä ratkaista henkilöön sovellettavan sosiaaliturvalainsäädännön ns. viran puolesta, jos se on saanut tiedon henkilön useassa EU-maassa työskentelystä muualta. Eläketurvakeskus voi saada tällaisen tiedon esimerkiksi toisen maan laitokselta tai Kelalta.

      Asuinmaa ratkaisee sovellettavan sosiaaliturvalainsäädännön

      Kahden tai useamman maan tilanteissa ratkaisun sovellettavasta lainsäädännöstä tekee ensi vaiheessa aina henkilön asuinmaa. Jos henkilö asuu Suomessa, Eläketurvakeskus ratkaisee, minkä maan sosiaaliturvalainsäädäntöä henkilöön sovelletaan.

      Jos henkilöön sovelletaan Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä, Eläketurvakeskus antaa henkilölle A1-todistuksen. Jos henkilöön ei sovelleta Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä, Eläketurvakeskus siirtää hakemuksen EU-maahan, jonka lainsäädäntöä sovelletaan. Tuolloin kyseinen maa antaa henkilölle A1-todistuksen.

      Jos henkilö ei asu Suomessa, Eläketurvakeskus ei ole toimivaltainen käsittelemään hakemusta. Tällöin Eläketurvakeskus siirtää sille tulleen hakemuksen käsiteltäväksi henkilön asuinmaahan.

      Ratkaisu on aluksi väliaikainen

      Asuinmaan tekemä ratkaisu sovellettavasta lainsäädännöstä on aluksi väliaikainen. Kun asuinmaa on tehnyt ratkaisunsa, se ilmoittaa asiasta muille maille, joissa henkilö työskentelee. Ratkaisu tulee lopulliseksi 2 kuukauden kuluttua asuinmaan ilmoituksesta. Ainoastaan jos jokin toinen työskentelymaa ilmoittaa 2 kuukauden kuluessa, että se on eri mieltä sovellettavasta lainsäädännöstä, ei ratkaisu tule lopulliseksi. Tällöin maat aloittavat neuvottelun siitä, kumman maan sosiaaliturvalainsäädäntöä henkilöön sovelletaan.

      Ratkaisu voi tulla lopulliseksi myös aikaisemmin, jos maat ovat keskenään sopineet sovellettavasta sosiaaliturvalainsäädännöstä yhdessä.

      Erimielisyys sovellettavasta lainsäädännöstä

      Jos maat ovat erimielisiä henkilöön sovellettavasta sosiaaliturvalainsäädännöstä, tulee niiden sopia yhdessä asiasta. Täytäntöönpanoasetuksen 6 artiklassa määritellään, minkä maan lainsäädäntöä sovelletaan tällaisessa tilanteessa väliaikaisesti.

      Useassa EU-maassa työskentelevän henkilön A1-todistus

      Maa, jonka lainsäädäntöä sovelletaan, antaa useassa maassa työskentelevälle henkilölle A1-todistuksen. Tämä todistus esitetään tarvittaessa muissa työskentelymaissa.

      Vaikka useassa maassa työskenteleviä henkilöitä koskevissa määräyksissä ei ole määräaikoja, annetaan A1-todistus määräaikaisena, jotta henkilön tilanne voidaan tarkistaa tietyin väliajoin. Henkilöllä itsellään on myös velvollisuus ilmoittaa A1-todistuksen voimassaoloaikana mahdollisesti tapahtuvista muutoksista todistuksen myöntäneelle maalle. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi

      • työnantajan vaihdos
      • asuinmaan vaihdos
      • työskentely vain yhdessä maassa.

      Eläketurvakeskus antaa A1-todistuksen yleensä 1 tai 2 vuodeksi kerrallaan. Jos henkilön työskentely jatkuu A1-todistuksen päätyttyä, tulee henkilön hakea uutta A-todistusta.

      Tietyillä aloilla, kuten kansainvälisessä kuljetustoiminnassa, työntekijöiden työaikajärjestelyt saattavat muuttua tiuhaan. Vaikka jälkeenpäin tietoon tulisikin muutos asuinmaassa tehdyn työn määrässä, annettu A1-todistus pysyy lähtökohtaisesti voimassa.

      Tarkemmat tiedot

      A1-todistusta ei siten yleensä peruuteta takautuvasti tästä syystä, koska sovellettavan lainsäädännön tarkistaminen joka kerta työvuorolistan muuttuessa ei ole käytännöllistä eikä työntekijän etujen mukaista. Edellytyksenä on kuitenkin, että työnantaja tai asianomainen henkilö ovat antaneet parhaan kykynsä mukaisesti alun perin todenmukaisia tietoja. Näin pystytään varmistamaan päätöksen laillinen pysyvyys ja vältytään jojo-efektiltä, että henkilön sosiaaliturva vaihtuisi maasta toiseen 12 kuukauden tarkastelujakson aikana. Tarvittaessa Eläketurvakeskuksella on kuitenkin oikeus tarkistaa tekemänsä päätös.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus