Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Kansainväliset asiat
    • EU-eläke
    • EU-eläkepäätös
    • Päätöksenantomenettely EU-eläkkeissä

    Päätöksenantomenettely EU-eläkkeissä

    Voimassa 13.05.2014 - 31.12.2016

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 13.05.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 13.05.2014 - 31.12.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • Asetus (EY) 883/2004 Art. 52
            • Asetus (EY) 883/2004 Art. 87 kohdat 1 ja 3
            • Asetus (EY) N:o 987/2009 Art. 48
            • Asetus (EY) N:o 987/2009 Art. 50 kohta 1
            • TyEL 105 § 2 mom. Päätös ja sen tiedoksianto
            • YEL 95 § 2 mom. Päätös ja sen tiedoksianto
            • MYEL 90 § 2 mom. Päätös ja sen tiedoksianto
            • MEL 107 § 3 mom. Päätös ja sen tiedoksanto
            • KuEL 100 § 3 mom. Päätöksenteko ja päätöksen tiedoksiantaminen

      Milloin eläkepäätös annetaan EU-säännöin?

      EU-eläkepäätös on kyseessä, kun

      • eläkkeenhakija on ollut vakuutettuna kahdessa tai useammassa EU-maassa ja
      • eläke lasketaan EU-säännösten mukaan.

      Päätös on EU-eläkepäätös, vaikka eläkettä olisi haettu ainoastaan Suomesta.

      EU-eläkepäätöksen antamiseen sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä.

      Jos henkilö on ollut vakuutettuna ainakin kahdessa EU-maassa, eläke lasketaan

      • kansallisen lainsäädännön mukaisesti, jos etuuksiin oikeuttavat edellytykset ovat täyttyneet yksinomaan kansallisen lainsäädännön mukaan (itsenäinen etuus) tai
      • pro rata -eläkkeenä.

      Näistä suurempi myönnetään.

      Eläke on laskettava pro rata -eläkkeenä silloinkin, kun toisesta EU-maasta ei haeta eläkettä tai toinen maa ei myönnä esimerkiksi työkyvyttömyyseläkettä.

      Eläkepäätöksen antaminen kansallisin säännöin EU-tilanteessa

      Henkilölle annetaan Suomesta kansallinen päätös, jos henkilön eläkehakemus on hylätty aiemmin toisessa EU-maassa sen vuoksi, että hakija

      • ei ole ollut vakuutettuna tässä toisessa EU-maassa 
      • toisesta maasta on saatu niin sanottu nollavakuutuskausitodistus
      • tämän jälkeen henkilö tekee uuden eläkehakemuksen.

      Hakemusta ei toimiteta ulkomaille. Edellytyksenä on lisäksi, että vakuutetulla ei ole uusia vakuutuskausia kyseisessä EU-maassa.

      Poikkeuksen muodostavat ensimmäistä kertaa jätettävä lesken tai lapsen eläkkeen hakemus. Hakijalla on oikeus saada päätös omassa hakemusasiassaan, vaikka edunjättäjä olisi saanut aiempaan eläkehakemukseensa hylkäävän päätöksen toisesta EU-maasta puuttuvien tai riittämättömien vakuutuskausien perusteella.

      Eläkkeenhakija saa käyttää omaa äidinkieltään

      Eläkkeenhakija tai muutoksenhakija saa käyttää asiassaan omaa äidinkieltään tai mitä tahansa muuta EU:n virallista kieltä. Eläkepäätös annetaan kuitenkin hakijan hakemuksessa esittämän pyynnön mukaisesti ainoastaan joko suomeksi tai ruotsiksi.

      EU-eläkepäätösten perusteleminen

      Hylkäävä EU-eläkepäätös perustellaan samoin kuin vastaava kansallinen päätös.

      Myönteisen EU-eläkepäätöksen perusteluissa mainitaan, että eläkkeen laskentaan on sovellettu EU:n sosiaaliturvasäännöksiä. Lisäksi päätöksen perusteluissa mainitaan, että hakijalle on myönnetty se eläke, joka on suurempi (kansallinen tai pro rata -eläke).

      Jos pro rata -eläke ja kansallinen eläke ovat yhtä suuria, eläkepäätöksen perusteluissa mainitaan, että EU-laskennalla ei ole merkitystä eläkkeen suuruuteen.

      Jos tulevan ajan eläkeosa on ositettu, tämä mainitaan eläkepäätöksessä tai -laskelmassa. Eläkepäätöksessä tai -laskelmassa mainitaan myös suhdeluku, jolla tulevan ajan eläkeosa on ositettu Suomen ja toisen EU-maan vakuutuskausien perusteella.

      Eläkepäätöksessä tai sen liitteenä olevassa laskelmassa tulee käydä ilmi teoreettisen ja pro rata -eläkkeen laskennassa huomioon otetut

      • muiden EU-maiden vakuutuskaudet
      • Suomen vakuutuskaudet.

      Päätöksen lakiluettelossa tulee mainita myös

      • EU:n sosiaaliturva-asetus (EY) N:o 883/2004 sosiaaliturvajärjestelmien soveltamisesta yhteisön alueella liikkuviin palkattuihin työntekijöihin, itsenäisiin ammatinharjoittajiin ja heidän perheenjäseniinsä
      • EU:n sosiaaliturva-asetuksen täytäntöönpanoasetus (EY) N:o 987/2009.

      Mitä eroa on väliaikaisella ja lopullisella päätöksellä?

      Väliaikaisella päätöksellä tarkoitetaan päätöstä, johon ei voi vielä hakea muutosta. Lopullisella päätöksellä puolestaan tarkoitetaan päätöstä, johon voi määräajassa hakea muutosta.

      Kansallisesti myönnettävä eläke on maksettava viipymättä. Näin ollen, jos eläkelaitos myöntää hakijalle eläkkeen, eläkelaitoksen täytyy laittaa kansallisten säännösten mukaan määrätty eläke viipymättä maksuun. Jos hakemusprosessin tulos voi vielä vaikuttaa myönnettävän etuuden määrään, eläkepäätös annetaan väliaikaisena.

      Väliaikainen eläkepäätös kun hakija asuu Suomessa

      Jos ulkomaan vakuutuskaudet voivat vaikuttaa eläkkeen määrään, eläkelaitos antaa päätöksen väliaikaisena. Päätös annetaan väliaikaisena, jos

      • eläkkeeseen sisältyy tulevan ajan eläkeosa ja hakija on työskennellyt maassa, jonka työkyvyttömyyseläkkeeseen tai perhe-eläkkeeseen liittyy tulevan ajan eläke tai
      • leskeneläkkeeseen on tehtävä leskeneläkkeen vähentäminen.

      Eläkelaitos voi väliaikaisessa päätöksessä ottaa huomioon toisen tulevan ajan eläkkeen myöntävän maan vakuutuskaudet tai leskeneläkkeen vähentämisessä tarvittavat tiedot arviomääräisenä, jotta hakijalle ei maksettaisi liian suurta eläkettä. Arviointi voidaan tehdä U-liitteen ja/tai E 505 -vakuutushistoriatietojen perusteella. Näin voidaan vähentää takaisinperittävän eläkkeen määrää lopullisen eläkepäätöksen yhteydessä.

      Eläkelaitos antaa lopullisen päätöksen, kun se on saanut muiden EU-maiden vakuutuskausitiedot ja eläkepäätökset. Jos kysymyksessä on tulevan ajan eläkeosan osittaminen, eläkelaitos voi yleensä antaa lopullisen päätöksen vasta, kun tieto toisen EU-maan tulevan ajan sisältävästä eläkkeestä on saatu.

      Lopullinen eläkepäätös kun hakija asuu Suomessa

      Jos EU-laskenta voi johtaa suurempaan tai yhtä suureen eläkkeen määrään kuin kansallinen laskenta, eläkelaitos voi antaa EU-eläkepäätöksen heti lopullisena. Kun eläkelaitos saa toisen EU-maan vakuutuskaudet ja muut EU-eläkkeen laskennassa tarvittavat tiedot, eläkelaitos voi oikaista eläkkeen määrän suuremmaksi eläkkeen alkamisesta lukien.

      Pro rata -eläkkeen määrä voi olla suurempi kuin kansallinen, jos

      • työkyvyttömyyseläkkeen hakija tai perhe-eläkkeen edunjättäjä on työskennellyt toisessa EU-maassa tulevan ajan tarkastelujakson aikana
      • eläkkeeseen tulee laskettavaksi korotettu karttuma
      • työeläke myönnetään teoreettisena eläkkeenä.

      Jos eläkelaitos antaa lopullisen päätöksen väliaikaisen päätöksen sijasta, on päätöksellä selvitettävä hakijalle, että eläkelaitos tulee oikaisemaan päätöksen, kun se on saanut EU-eläkkeen laskemiseksi tarvittavat tiedot toisesta EU-maasta. Hylkäävät päätökset annetaan heti lopullisina, koska ulkomaan vakuutuskausilla ei silloin ole merkitystä.

      EU-eläkepäätöksen oikaiseminen

      Kun eläkelaitos saa toisen EU-maan vakuutuskaudet ja muut EU-eläkkeen laskennassa tarvittavat tiedot, se antaa oikaisupäätöksen. Eläkelaitos antaa aina oikaisupäätöksen, vaikka toisen EU-maan vakuutuskaudet ja muut eläkkeen laskemiseksi tarvittavat tiedot eivät olisi vaikuttaneet eläkkeen määrään. Oikaisupäätöksestä tulee näkyä, ovatko toisen maan vakuutuskaudet vaikuttaneet eläkkeen määrään. Jos toisen EU-maan vakuutuskaudet eivät vaikuta eläkkeen määrään, päätöksessä todetaan, että toisen maan vakuutuskaudet eivät anna aihetta päätöksen oikaisemiseen.

      Tarkemmat tiedot

      Eläketurvakeskuksen neuvontaosasto antaa eläkehakemukseen hylkäävän päätöksen, jos

      • hakijalla ei ole työsuhteita ansaintarekisterissä
      • hakijan työskentely on päättynyt ennen työeläkelakien voimaantuloa
      • hakija on ollut MyEL:n mukainen yrittäjä
      • työskentely on ollut alle 23-vuotiaana ennen vuotta 2005 ja työnantajalla ei ole vakuutusta
      • työskentely ei ole tapahtunut työsuhteessa (kyseessä on työharjoittelu, työelämän valmennus tai työkokeilu yksityisen työnantajan palveluksessa).

      Neuvontaosasto antaa päätöksen sekä julkisen että yksityisen alan työsuhteista.

      Eläkepäätös voidaan yleensä antaa heti lopullisena hakijan asuessa ulkomailla

      Jos hakija asuu ulkomailla, Suomen työeläkelaitos voi antaa eläkepäätöksen heti lopullisena, jos eläkehakemuksen liitteenä saapuvat myös hakijan asuinmaan vakuutuskaudet ja muut eläkkeen laskemiseksi tarvittavat tiedot.

      Jos toisesta EU-maasta tulevassa hakemuksessa ei ole riittävästi tietoja esimerkiksi korotetun karttuman laskemiseksi, päätös voidaan antaa heti lopullisena. Kun myöhemmin saadaan tiedot korotetun karttuman laskemiseksi, eläkelaitos antaa uuden päätöksen, jolla eläkkeen määrä oikaistaan eläkkeen alkamisesta lukien.

      Uusia asetuksia sovelletaan, kun päätös annetaan 1.5.2010 tai sen jälkeen

      Perusasetusta 883/2004 ja täytäntöönpanoasetusta 987/2009 sovelletaan aina, kun päätös annetaan 1.5.2010 tai sen jälkeen. Näitä asetuksia sovelletaan myös tilanteissa, joissa

      • hakemuksen vireilletulopäivä, eläketapahtuma tai eläkkeen alkaminen on ennen 1.5.2010
      • eläkepäätös on annettu väliaikaisena asetuksen 1408/71 mukaisena ennen 1.5.2010 ja lopullinen päätös annetaan 1.5.2010 tai sen jälkeen.

      Uusien asetusten perusteella ei kerry oikeuksia sen soveltamispäivää edeltävältä ajalta. Eläketapahtuma on voinut sattua ennen uusien asetusten soveltamisen alkamispäivää, mutta oikeus eläkkeeseen syntyy vasta asetusten voimaan tultua.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus