Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Muutoksenhaku ja menettelytapojen valvonta työeläkeasioissa
    • Menettelytapojen valvonta työeläkejärjestelmässä
    • Hallintokantelu työeläkejärjestelmässä

    Hallintokantelu työeläkejärjestelmässä

    Voimassa 01.09.2014 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.09.2014 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • HL 53 a § Hallintokantelun tekeminen
            • JulkL 20 § 2 mom. Viranomaisen velvollisuus tuottaa ja jakaa tietoa
            • HL 53 b § Hallintokantelun käsittely
            • HL 53 c § Hallintokantelun johdosta annettava hallinnollinen ohjaus
            • HL 53 d § Muutoksenhakukielto
          • Soveltamisohje
            • Viranomaisvalvonta työeläkejärjestelmässä

      Mitä hallintokantelulla tarkoitetaan?

      Hallintokantelu on laillisuusvalvonnan keino, jolla tarkoitetaan ylemmälle tai muulle valvovalle viranomaiselle osoitettua ilmoitusta tai ilmiantoa virkatoimen virheellisyydestä taikka viranomaisen toimintaa koskevasta laiminlyönnistä.

      Hallintokantelun tekeminen

      Kuka voi tehdä hallintokantelun?

      Hallintokantelun voi tehdä kuka tahansa.

      Kantelun tekeminen ei edellytä asianosaisasemaa. Kantelun tekeminen ei myöskään perusta kantelun tekijälle hallintolaissa tarkoitettua asianosaisasemaa.

      Mistä hallintokantelu voidaan tehdä?

      Hallintokantelu voidaan tehdä lainvastaisesta menettelystä tai velvollisuuden täyttämättä jättämisestä. Hallintokantelu voi koskea kaiken tyyppistä viranomaistoimintaa, myös tosiallista toimintaa.

      Säännöksen lainvastaisuus on tarkoitettu laajasti ymmärrettäväksi. Säännöksen lainvastaisuus sisältää lain ja lain nojalla annettujen alemman asteisten säännösten ja määräysten vastaisen menettelyn, mutta myös perustuslain 21 §:ssä tarkoitettujen hyvän hallinnon vaatimusten vastaisen menettelyn.

      Hallintokantelu voi siten koskea esimerkiksi

      • menettelyvirhettä
      • harkintavallan väärinkäyttöä
      • virkamiehen epäasianmukaista käyttäytymistä
      • muuta hyvän hallinnon vastaista menettelyä
      • viranomaisen passiivisuutta
      • virkatehtävien laiminlyöntiä.

      Hallintokantelua ei ole tarkoitettu tarkoituksenmukaisuuskysymysten arviointiin, koska kantelu on oikeussuojakeino.

      Hallintokantelu voidaan tehdä

      • viranomaisen
      • viranomaiseen palvelussuhteessa olevan henkilön
      • muun julkista hallintotehtävää hoitavan

      lainvastaisesta menettelystä tai velvollisuuden täyttämättä jättämisestä.

      Palvelussuhteen laatu tai julkisen hallintotehtävän organisointitapa ei vaikuta siihen, voiko menettelystä kannella. Näin ollen kantelun kohteena voi olla myös sellainen yksityinen palveluntuottaja, joka lain nojalla tehdyn ostopalvelusopimuksen perusteella hoitaa viranomaisen järjestämisvastuulle kuuluvaa lakisääteistä tehtävää.

      Kenelle hallintokantelu tehdään?

      Hallintokantelu tehdään kantelua koskevaa toimintaa valvovalle viranomaiselle.

      Tarkemmat tiedot

      Valvovalla viranomaisella tarkoitetaan tässä kaikkia sellaisia viranomaisia, virkamiehiä tai viranhaltijoita, joiden toimivaltaan kantelun kohteena olevan toiminnan valvonta kuuluu. Valvovan viranomaisen toimivalta määräytyy aineellisoikeudellisten säännösten tai virkamiesoikeudellisten periaatteiden perusteella.

      Yksityisten alojen eläkelaitosten toimintaa koskeva hallintokantelu tehdään Finanssivalvonnalle.

      Kevan toimintaa koskeva hallintokantelu tehdään valtiovarainministeriölle.

      Eläketurvakeskuksen toiminnan valvonnasta ei ole säädetty erikseen, minkä vuoksi Eläketurvakeskuksen toiminnasta kannellaan eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. Tällöin kyse ei ole hallintolain mukaisesta hallintokantelusta, vaan kanteluun sovelletaan valtioneuvoston oikeuskanslerista annettua lakia (193/2000) ja eduskunnan oikeusasiamiehestä annettua lakia (197/2002).

      Missä muodossa hallintokantelu pitää tehdä?

      Hallintokantelu tehdään lähtökohtaisesti kirjallisesti.

      Jos valvova viranomainen suostuu, kantelun saa tehdä suullisesti.

      Tarkemmat tiedot

      Suulliseen kanteluun suostuminen saattaa olla perusteltua, jos kantelun tekijä ei sairauden, vammaisuuden, yhteiskunnallisten taitojen, elämäntilanteensa tai muun näihin verrattavan syyn vuoksi kykene esittämään asiaansa kirjallisesti.

      Jos valvova viranomainen suostuu suullisen kantelun tekemiseen, tulee valvovan viranomaisen HL:n 42 §:n mukaisesti kirjata suullisesti ilmoitetut seikat asiakirjaan kantelijan puolesta.

      Mitä hallintokantelusta pitää ilmetä?

      Kantelusta tulee ilmetä

      • millä perusteilla kantelija pitää menettelyä virheellisenä
      • mahdollisuuksien mukaan tieto menettelyn tai laiminlyönnin ajankohdasta
      • kantelijan nimi ja yhteystiedot.

      Valvova viranomainen voi tarvittaessa pyytää kantelijalta lisäselvitystä kantelun perusteista.

      Valvova viranomainen voi ottaa nimettömän kantelun käsiteltäväksi viranomaisaloitteisena valvonta-asiana, jos valvova viranomainen kantelun perusteella katsoo käsiteltäväksi ottamiseen olevan aihetta.

      Asiakkaille tulee tiedottaa hallintokantelusta

      Eläkelaitosten tulee tiedottaa asiakkailleen hallintokantelun hoitamisen kannalta tarpeellisista seikoista.

      Asiakkaille tulee tiedottaa muun muassa

      • kuka voi tehdä hallintokantelun
      • mistä hallintokantelun voi tehdä
      • kenelle hallintokantelu tehdään ja
      • kuinka hallintokantelun hoitamisessa menetellään.

      Hallintokantelun käsittely

      Kun valvova viranomainen on perehtynyt kanteluun ja tehnyt kantelusta alustavan oikeudellisen kokonaisarvion, valvova viranomainen ryhtyy niihin toimenpiteisiin, joihin valvova viranomainen kantelun perusteella katsoo olevan aihetta.

      Valvova viranomainen harkitsee tapauskohtaisesti, minkälaisia toimenpiteitä kantelu edellyttää. Toimenpiteitä tulisi harkita erityisesti lain noudattamisen ja oikeusturvan toteutumisen näkökulmasta. Lain noudattamisen näkökulma sisältää sekä lainvastaisen menettelyn että velvollisuuden täyttämättä jättämisen.

      Valvova viranomainen voi pyytää valvottavalta asiaan liittyviä asiakirjoja ja muuta selvitystä puhelimitse tai kirjallisesti.

      Jos valvova viranomainen katsoo, että kantelu ei anna aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, valvovan viranomaisen tulee ilmoittaa siitä viivytyksettä kantelun tekijälle.

      Jos samansisältöinen hallintokantelu on tehty useammalle valvovalle viranomaiselle, viranomaiset sopivat keskenään, mikä viranomainen tutkii kantelun.

      Valvova viranomainen voi alustavan oikeudellisen arvionsa perusteella päätyä myös siihen, että asiaa ryhdytään käsittelemään kantelumenettelyn sijasta muussa oikeudellisessa menettelyssä (esimerkiksi tehdään tutkintapyyntö poliisille).

      Hyvän hallinnon perusteet ja henkilöiden oikeuksien turvaaminen hallintokantelun käsittelyssä

      Hallintokantelua käsiteltäessä on

      • noudatettava hyvän hallinnon perusteita
      • turvattava niiden henkilöiden oikeudet, joita asia välittömästi koskee.

      Hyvän hallinnon perusteilla tarkoitetaan ensisijaisesti HL:n 2 luvussa säädettyjä viranomaisten toiminnan laadullisia vähimmäisvaatimuksia, kuten hallinnon oikeusperiaatteita. Myös esteellisyyttä ja käsittelyn viivytyksettömyyttä koskevat säännökset tulee ottaa huomioon.

      Henkilöiden oikeuksien turvaaminen edellyttää, että hallintokantelua käsittelevät huolehtivat ratkaisun perusteeksi tarvittavien oikeudellisten seikkojen ja tosiseikkojen riittävästä selvittämisestä. Esimerkiksi kantelun kohteelle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos asia saattaa johtaa kantelun kohteen arvostelemiseen. Myös kantelijan kuuleminen voi olla tarpeen asian selvittämiseksi.

      Hallintokantelun vanhentumisaika

      Hallintokantelua ei tutkita, jos hallintokantelu koskee 2 vuotta vanhempaa asiaa, ellei tutkimiseen ole erityistä syytä.

      Määräajan alkaminen ratkaistaan tapauskohtaisesti. Lähtökohtaisesti vanhentumisaika alkaa kulua lainvastaiseksi väitetystä ratkaisusta tai muusta virkatoimesta.

      Tarkemmat tiedot

      Vanhentumisajasta poikkeamista harkittaessa valvovan viranomaisen tulisi kiinnittää huomiota muun muassa

      • asian yleiseen merkitykseen
      • asian merkitykseen kantelijalle
      • asian merkitykseen kantelun kohteelle
      • ilmoitetun lainvastaisen tai virheellisen menettelyn merkittävyyteen
      • kantelijan tosiasiallisiin mahdollisuuksiin reagoida vanhentumisajan puitteissa.

      Lähtökohtaisesti yli 5 vuotta vanhempaa asiaa ei tutkittaisi erityisestäkään syystä.

      Hallintokanteluasian ratkaiseminen ja ratkaisun tiedoksiantaminen

      Kanteluasiassa annettavaan ratkaisuun ja ratkaisun tiedoksiantoon sovelletaan hallintolain säännöksiä.

      Hallintolain 7 luvun asian ratkaisemista koskevien säännösten soveltaminen on kuitenkin joustavaa erityisesti päätöksen perusteluvelvollisuuden laajuuden osalta silloin, kun kyse ei ole lainvastaisesta tai muutoin virheellisestä menettelystä.

      Ratkaisuna voi olla, että hallintokantelu ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

      Tarkemmat tiedot

      Kantelu ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin yleensä silloin, kun

      • asiassa ei ole syytä epäillä lainvastaista menettelyä tai velvollisuuden täyttämättä jättämistä
      • asia on tutkittu jo aiemmin hallintokanteluna eikä kantelussa ole esitetty mitään uutta asiaan vaikuttavaa
      • asia ei kuulu valvovan viranomaisen toimivaltaan
      • kantelu on vanhentunut
      • asia on vireillä toimivaltaisessa viranomaisessa
      • asiassa voidaan hakea muutosta säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin.

      Hallintokantelun ratkaisu annetaan pääsääntöisesti tiedoksi kantelun tekijälle ja kantelun kohteelle ainakin silloin, jos kohdetta on kuultu.

      Hallintokantelun johdosta annettava hallinnollinen ohjaus

      Hallinnollinen ohjaus annetaan osana kanteluasian ratkaisua. Laissa on säädetty hallinnollisen ohjauksen keinoista, joita ovat

      • huomion kiinnittäminen hyvän hallinnon vaatimuksiin
      • käsityksen ilmaiseminen lainmukaisesta menettelystä
      • huomautuksen antaminen.

      Huomion kiinnittämisellä ja käsityksen ilmaisemisella ohjataan valvottavaa ottamaan tulevassa toiminnassaan huomioon hyvän hallinnon vaatimukset ja toimimaan lain edellyttämällä tavalla. Huomautuksella ohjataan moittivammin toimimaan vastaisuudessa lain edellyttämällä tavalla.

      Valvovat viranomaiset voivat käyttää myös laissa säädettyjä lievempiä hallinnollisen ohjauksen muotoja, kuten ilmaista käsityksensä valvonnan kohteena olevan toiminnan asianmukaisuudesta. 

      Ohjauksen keinoja käytetään suhteellisuusperiaatteen mukaisesti ja toisensa poissulkevasti siten, että yksittäinen virhe tai laiminlyönti johtaa vain yhdenlaisen keinon käyttämiseen.

      Keinojen valintaan vaikuttavat muun muassa

      • virheen laatu ja luonne
      • sovellettavien säännösten tulkinnanvaraisuus
      • virheen johtuminen valvottavasta riippumattomista syistä.

      Hallinnollisia ohjauskeinoja ei voi käyttää silloin, jos kantelun kohteena oleva teko on luonteensa tai vakavuutensa perusteella sellainen, että on aihetta ryhtyä toimenpiteisiin muussa laissa, kuten rikoslaissa, säädetyn menettelyn käynnistämiseksi. Jos muun lain mukainen menettely käynnistetään, tällöin hallintokantelun käsittely raukeaa. Raukeamisesta ilmoitetaan kantelun tekijälle.

      Hallintokanteluasioissa on muutoksenhakukielto

      Hallintokanteluasiassa annettuun ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla.

      Muutoksenhakumahdollisuus ei ole tarpeen, koska hallintokanteluasiassa ei päätetä kenenkään oikeudesta, edusta tai velvollisuudesta. Hallintokantelusta annettavalla ratkaisulla ja siinä mahdollisesti annettavalla hallinnollisella ohjauksella ei ole vastaavia oikeudellisia vaikutuksia kuin hallintoasiassa annettavalla päätöksellä.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus