Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Päätöksen muoto ja sisältö työeläkeasioiden käsittelyssä
    • Päätöksen perusteleminen

    Päätöksen perusteleminen

    Voimassa 01.01.2015 - 31.12.2016

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2015 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 01.01.2015 - 31.12.2016
          • 13.05.2014 - 31.12.2014
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • TyEL 105 a § Päätöksen perusteleminen
            • YEL 95 a § Päätöksen perusteleminen
            • MYEL 90 a § Päätöksen perusteleminen
            • MEL 107 a § Päätöksen perusteleminen
            • KuEL 100 a § Päätöksen perusteleminen
            • HL 45 § Päätöksen perusteleminen
            • Suomen perustuslaki 21 § 2 mom. Oikeusturva
          • Oikeustapaukset
            • TELK TELK/2055/3000/2014 Päätöksen perustelut
            • TELK TELK/5164/3000/2013 Päätöksen perusteleminen
          • Soveltamisohje
            • Päätöksen sisältö
            • Työkyvyttömyyseläkepäätös
            • Päätöksen sisältö

      Muutokset edelliseen

      Ohjeeseen on päivitetty työeläkelakeihin lisätystä päätöksen perustelemista koskevasta säännöksestä aiheutuvat muutokset. Muutos koskee keskeisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin perustuvien hylkäävien etuuspäätösten perustelemista.

      Päätöksen perusteleminen on tärkeää asianosaisen oikeusturvan kannalta. Perustuslain mukaan oikeus saada perusteltu päätös turvataan lailla.

      Päätös on perusteltava ja perusteluissa on ilmoitettava seuraavat asiat:

      • mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun
      • asian arviointiin pääasiallisesti vaikuttaneet seikat ja niiden pohjalta tehdyt johtopäätökset, jos eläkelaitos hylkää etuushakemuksen kokonaan tai osittain ja päätös perustuu keskisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin
      • sovelletut säännökset.

      Päätös on siis perusteltava esittämällä tosiasiaperustelut ja se, mikä oikeudellinen merkitys niille on annettu. Tosiseikkoina voidaan mainita vain päätöksen lopputulosta välittömästi tukevat asiat.

      Keskeisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin perustuvasta hylkäävästä etuuspäätöksestä on aina käytävä ilmi, miten kokonaisarvio hakijan työkyvyn heikkenemisestä ja jäljellä olevasta kyvystä hankkia itselleen ansiotuloja on tehty ja miksi tietynlaiseen lopputulokseen on päädytty. Eläkelaitoksen asiantuntijalääkärin tekemä arvio on osa etuusasian kokonaisharkintaa, joten myös tämän arvion pitää näkyä eläkelaitoksen päätöksestä.

      Perusteluissa on mainittava oikeudelliset perustelut, joihin ratkaisu perustuu. Säännösten keskeinen sisältö voidaan esittää joko kirjoittamalla asianomainen lainkohta sellaisenaan perusteluihin tai selittämällä asia vapaamuotoisesti. Säännösten esittäminen selkeästi ja johdonmukaisesti saattaa edellyttää säännösten selostamista.

      Pääsääntö on myös, että päätöksessä lausutaan kaikista hakijan vaatimuksista. Todistusharkintaa ei kuitenkaan tarvitse perustella, joten päätöksessä ei tarvitse ilmoittaa, minkä vuoksi tietty riitainen asia on katsottu määrätyn sisältöiseksi. Jos esimerkiksi kahden henkilön todistukset työsuhteesta eivät riitä todentamaan työsuhteen olemassaoloa, riittää, että päätöksessä todetaan, ettei työsuhteesta ole riittävää näyttöä.

      Perustelut esitetään varsinaisessa päätösosassa tai liitteessä, kuten esimerkiksi laskelmassa. Tällaista liitettä voidaan pitää hallintopäätöksen kiinteänä osana, vaikka kysymyksessä olisikin muodollisesti erillinen asiakirja.

      Perustelujen on oltava riittävän selkeitä ja yksityiskohtaisia, jotta hakija ymmärtää, mikä on ratkaisijan kanta asiassa ja millä perusteella ratkaisuun on päädytty. Asianmukaiset ja selkeät perustelut lisäävät luottamusta ratkaisujen sisältöön ja vähentävät tarpeetonta muutoksenhakua.

      Tarkemmat tiedot

      Perusteluilla on keskeinen merkitys myös muutoksenhakuoikeuden käyttämisen kannalta. Perustelut antavat hakijalle tietoa muun muassa seikoista, joita mahdollisessa valituksessa kannattaa tuoda esille tai siitä, mitä uutta selvitystä pitäisi hankkia.

      Muutoksenhakuviranomaisille perustelut välittävät tietoa siitä, mihin seikkoihin eläkelaitos on kiinnittänyt ratkaisussa huomiota ja minkä merkityksen se on niille antanut. Perusteluvelvollisuus korostuu erityisesti seuraavien päätösten kohdalla:

      • kokonaan tai osittain hylkäävät päätökset
      • velvoittavat päätökset
      • vakiintunutta ratkaisukäytäntöä muuttavat päätökset.

      Hyvän hallintotavan mukaisesti asianosaiselle tulee antaa päätöksen antamisen jälkeenkin tarvittaessa selvitystä päätöksen perusteluista. Jälkeenpäin tapahtuva selvitys ei kuitenkaan saa korvata varsinaisen päätöksen perusteluja, vaan kysymys on lähinnä täydentävästä selvityksestä. Tavoite on, että varsinainen päätös on niin selkeästi ja ymmärrettävästi perusteltu, ettei ole tarvetta jälkeenpäin tapahtuvaan selostamiseen.

      Ei perusteluvelvollisuutta

      Päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä, jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista eikä kyse ole keskeisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin perustuvasta kokonaan tai osin hylkäävästä etuuspäätöksestä. Perusteluita ei voida kuitenkaan jättää esittämättä pelkästään sen takia, että päätöksen perusteleminen viivästyttäisi päätöksen antamista huomattavasti. Harkittaessa päätöksen perustelematta jättämistä on pyrittävä ottamaan asian erilaiset intressit huomioon tasapuolisesti.

      Päätöstä ei tarvitse perustella myöskään silloin, jos päätöksellä hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta. Myönteisissä päätöksissä riittää, että viitataan lakiin ja asianomaisiin säännöksiin, joihin päätös perustuu.

      Päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä lisäksi silloin, jos perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta eikä kyse ole keskeisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin perustuvasta kokonaan tai osin hylkäävästä etuuspäätöksestä. Perustelemisen tarpeettomuutta tulee tällöin arvioida tapauskohtaisesti asianosaisen oikeusturvan ja tiedontarpeen kannalta.

      Jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön, perustelut on kuitenkin esitettävä myös edellä tarkoitetuissa tilanteissa.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus