Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Etuudet
    • Työkyvyttömyyseläke
    • Työkyvyttömyyseläkkeen ratkaiseva eläkelaitos
    • Pensionsanstalt som avgör ansökan om invalidpension

    Pensionsanstalt som avgör ansökan om invalidpension

    Voimassa 28.04.2015 - 13.07.2017

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 28.04.2015 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2020 - toistaiseksi
          • 01.01.2017 - 11.07.2022
          • 28.04.2015 - 13.07.2017
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 106 § Arbete enbart i branscher som omfattas av arbetspensionslagarna för den privata sektorn
            • FöPL 96 § Behörig pensionsanstalt
            • LFöPL 91 § Behörig pensionsanstalt
            • SjPL 108 § Behörig pensionsanstalt
            • StaPL 109 § Sista pensionsanstalt
            • KomPL 103 § Arrangemanget med sista pensionsanstalt
            • ArPL 107 § Arbete i branscher som omfattas av arbetspensionslagarna för både den privata och den offentliga sektorn
            • KomPL 104 § Den kommunala pensionsanstalten som sista pensionsanstalt
            • TyEL 107 b § Työansioihin luettavat ansiot
            • ArPL 109 § Den utbetalande pensionsanstaltens behörighet vid beviljande av ny pension
            • KomPL 106 § Den kommunala pensionsanstalten som sista pensionsanstalt vid beviljande av ny pension
            • ArPL 110 § Möjlighet till överenskommelse
            • KomPL 107 § Närmare bestämmelser om sista pensionsanstalt och möjlighet till överenskommelse
            • ArPL 108 § Förhandlingsskyldighet
            • Förordning (505/2011) 2 § Behörig pensionsanstalt i invalidpensionsärenden
            • Förordning (44/2012) 2 § Den kommunala pensionsanstalten som sista pensionsanstalt i invalidpensionsärenden
          • Soveltamisohje
            • Pensionsanstalt som avgör ansökan om registrerad tilläggspension inom den privata sektorn
            • Pensionsanstalt som avgör ansökan om tilläggspension
            • Avträdelsestöd och invalidpension och arbetslivspension
            • Ansökan om arbetspensionsrehabilitering
            • Utredning av rätten till rehabilitering vid handläggning av en ansökan om invalidpension

      Muutokset edelliseen

      Ohjeeseen on päivitetty 1.1.2015 voimaan tullut lakimuutos eläkelaitoksen velvollisuudesta tutkia oikeus ammatilliseen kuntoutukseen työkyvyttömyyseläkehakemusta käsiteltäessä. Jos työkyvyttömyyseläkkeenhakijalla on oikeus on ammatilliseen kuntoutukseen, ennakkopäätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta antaa työkyvyttömyyseläkkeen ratkaiseva eläkelaitos.

      Ansökan om invalidpension avgörs av en pensionsanstalt inom det pensionssystem, där största delen av inkomsterna varit försäkrade under de två senaste kalenderåren (granskningstid).

      Inkomsterna ligger också till grund då man bestämmer vilken pensionsanstalt inom den privata sektorn som är avgörande anstalt. Avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn är den pensionsanstalt som försäkrat största delen av inkomsterna under granskningstiden.

      Granskningstid


      Då det fastställs vilken pensionsanstalt som ska avgöra en ansökan om invalidpension avses med två års granskningstid det år under granskningstiden för återstående tid för invalidpension, under vilket den sö-kande senast haft inkomster innan arbetsoförmågan inträdde och det år som omedelbart föregår detta.

      Tarkemmat tiedot

      Esimerkki: Tarkasteluajan päättely

      • Ansökan om invalidpension har anhängiggjorts år 2014.
      • Arbetsoförmågan har börjat år 2013.
      • Inkomsterna för återstående tid fastställs på basis av åren 2008–2012.
      • Granskningstid: Då man avgör vilken som är den sista pensionsanstalten (VILMA-anstalten) be-aktas inkomsterna under granskningstiden för återstående tid för invalidpension så att man under granskningstiden beaktar det år, under vilket den sökande haft inkomster innan arbetsoförmågan inträdde och det år som omedelbart föregår detta.
      • Pensionssökanden har inkomster senast år 2011 innan arbetsoförmågan började. Då man fastställer VILMA-anstalten beaktas inkomsterna år 2011 och 2010. Eftersom den sökande inte har in-komster år 2010, fastställs VILMA-anstalten utifrån inkomsterna år 2011.
      • Den pensionsanstalt som försäkrat ArPL-arbetet är VILMA-anstalt.
         

      När fastställs VILMA-anstalten inte på basis av inkomster

      Oberoende av inkomsternas belopp avgörs ansökan om invalidpension i vissa situationer alltid hos Keva, Sjömanspensionskassan eller LPA.

      Keva som avgörande anstalt

      Oberoende av inkomsternas storlek avgörs ansökan om invalidpension hos Keva, om

      • arbetsoförmågan har börjat under ett arbetsavtals- eller tjänsteförhållande inom den offentliga sek-torn (Keva tillämpar bedömning av yrkesbaserad arbetsoförmåga)
      • arbetstagaren har bevarat sin rätt till tilläggspension eller en individuell pensionsålder enligt en ar-betspensionslag för den offentliga sektorn som omfattas av VILMA-förfarandet
      • ärendet gäller delinvalidpension och pensionstagarens pensionsskydd är ordnat enligt en arbets-pensionslag för den offentliga sektorn vid tidpunkten för pensionsfallet.

       

      Tarkemmat tiedot

      Familjevårdare, närståendevårdare och förtroendemän står inte i ett arbetsavtals- eller tjänsteförhållande, och som ett sådant räknas inte heller uppdrags- eller konsultavtal. Förtroendemän inom staten och perso-ner som kan jämställas med dessa är t.ex. nämndemän.
      Även om VILMA-anstalten alltid är Keva i fråga om pensionssystemen inom den offentliga sektorn, av-görs anstalten skilt för varje lag. Om en person endast har arbetat inom staten och arbetsoförmågan har börjat under ett arbete som omfattas av StaPL, är VILMA-anstalten registertekniskt t.ex. Statskontoret.

       

      Sjömanspensionskassan som avgörande anstalt

      Oberoende av inkomsternas storlek avgörs ansökan om invalidpension hos Sjömanspensionskassan, om

      • den som ansöker om invalidpension har rätt att gå i ålderspension i en lägre pensionsålder enligt SjPL
      • Keva inte fastställs som VILMA-anstalt.Ansioiden määrästä riippumatta työkyvyttömyyseläkehakemuksen ratkaisee 

      Tarkemmat tiedot

      Keva fastställs som VILMA-anstalt, om

      • definitionen på yrkesbaserad arbetsoförmåga ska tillämpas
      • den sökande har rätt till tilläggspension eller en individuell pensionsålder enligt en arbetspens-ionslag för den offentliga sektorn som omfattas av VILMA-förfarandet
      • ärendet gäller deltidspension i en sådan situation, där den sökandes pensionsskydd är ordnat enligt en arbetspensionslag inom den offentliga sektorn som omfattas av VILMA-förfarandet vid tid-punkten för pensionsfallet.

      LPA som avgörande pensionsanstalt

      Oberoende av inkomsternas storlek avgörs ansökan om invalidpension hos LPA, om den som söker inva-lidpension vid tidpunkten för pensionsfallet har rätt till

      • avträdelsepension enligt lagen om avträdelsepension (16/1974)
      • avträdelsestöd enligt lagen om avträdelsestöd för lantbruksföretagare (1293/1994) eller till avträ-delsestöd enligt lagen om stöd för upphörande med att bedriva jordbruk (612/2006).
      • LPA är emellertid inte VILMA-anstalt eller avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn, om
      • arbetsoförmågan har börjat under ett arbetsavtals- eller tjänsteförhållande inom den offentliga sek-torn (Keva tillämpar bedömning av yrkesbaserad arbetsoförmåga)
      • arbetstagaren har bevarat sin rätt till tilläggspension eller en individuell pensionsålder enligt en ar-betspensionslag för den offentliga sektorn
      • ärendet gäller deltidspension och den sökandes pensionsskydd är ordnat enligt en arbetspens-ionslag för den offentliga sektorn vid tidpunkten för pensionsfallet.
      • den sökande har rätt att gå i ålderspension i en lägre pensionsålder enligt SjPL.

      Återstående tid på basis av inkomsterna under en kortare tid än fem år

      Om den återstående tiden inom invalidpension fastställs på basis av inkomsterna under en kortare tid än fem år, ska ansökan om invalidpension avgöras i den pensionsanstalt, där största delen av inkomsterna är försäkrade det år när arbetsoförmågan börjar och det kalenderår som omedelbart föregår detta.

      I granskningen beaktas inkomsterna fram till slutet av den månad under vilken den sökande har blivit arbetsoförmögen.

      Inkomster endast under det första året av granskningstiden för återstående tid

      Om den som ansöker om invalidpension har inkomster endast under det första året av granskningstiden för återstående tid, ska ansökan om invalidpension avgöras av en pensionsanstalt inom det pensionssystem som har försäkrat största delen av inkomsterna under året i fråga.
       

      Inga inkomster under granskningstiden för återstående tid


      Om den som ansöker om invalidpension inte har några försäkrade inkomster alls under granskningstiden för återstående tid, avgörs ansökan om invalidpension i den pensionsanstalt, där största delen av inkoms-terna varit försäkrade under de två senaste kalenderåren före granskningstiden för återstående tid.

      Med de två senaste kalenderåren avses det år under vilket inkomster senast har försäkrats före gransk-ningstiden för återstående tid och det år som omedelbart föregår detta.

      Inga inkomster år 2005 eller senare

      Om den som ansöker om invalidpension inte har inkomster år 2005 eller senare, avgörs ansökan om inva-lidpension av den pensionsanstalt där de senaste inkomsterna (senaste arbetet) försäkrats.
       

      Största delen av inkomsterna är försäkrade i pensionssystem som inte omfattas av VILMA-förfarandet

      VILMA-förfarandet tillämpas inte, om största delen av inkomsterna under granskningstiden har försäkrats i ett pensionssystem som inte omfattas av VILMA-förfarandet.
       

      Arbetsavtals- eller tjänsteförhållande inom den offentliga sektorn som börjat det år pensionsfallet inträffar och slutar i och med pensionsfallet


      Keva är VILMA-anstalt, då personen har ett fortlöpande arbetsavtals- eller tjänsteförhållande inom den offentliga sektorn som börjat det år pensionsfallet inträffar.
       

      Personen har fortlöpande FöPL- eller LFöPL-verksamhet eller annat arbete när pensionsansökan anhängiggörs

      Om VILMA-anstalten är annan än den pensionsanstalt som försäkrat FöPL- eller LFöPL-verksamheten, bör man försäkra sig om att FöPL-anstalten eller LPA får information om att en ansökan anhängiggjorts.

      Innan beslut fattas och utfärdas bör man t.ex. reda ut om minskningen i inkomstnivån är tillräcklig för att pension ska beviljas.

      Om en person i sin ansökan anmäler om ändringar i företagarverksamheten (verksamheten upphör, mins-kas osv.), ska en kopia av ansökan skickas till FöPL-anstalten eller LPA. Om personen inte har anmält ändringar i företagarverksamheten i sin ansökan, skickas information om ett positivt pensionsbeslut till FöPL-anstalten eller LPA.
       

      Registrerade tilläggspensioner inom den privata sektorn

      Registrerat APL- eller FöPL-tilläggspensionsskydd inom den privata sektorn inverkar inte på fastställandet av VILMA-anstalt.

       

      Fortsättningsförsäkring inom den privata sektorn och parallellt arbete inom den offentliga sektorn

      Om en person endast har en gällande fortsättningsförsäkring enligt APL-tilläggspensionsskydd inom den privata sektorn, kan han eller hon ha rätt till invalidpension enligt villkoren för tilläggspensionsskyddet till beloppet av den målsatta pensionen, som även innehåller pension för återstående tid.

      Om personen i en sådan situation har ett parallellt fortlöpande arbetsavtals- eller tjänsteförhållande inom den offentliga sektorn och blir arbetsoförmögen, tillämpas VILMA-förfarandet inte.

      Invalidpension till ålderspensionstagare

      Om invalidpension beviljas till en ålderspensionstagare ur ett annat pensionssystem än det som betalar ut ålderspension, tillämpas VILMA-förfarandet inte på invalidpensionen.

      Pensionsanstalterna kan emellertid avtala om att VILMA-förfarandet tillämpas.

      Tarkemmat tiedot

      Exempel: En militär som får ålderspension blir arbetsoförmögen i ArPL-arbete


      En person som får militärpension arbetar under tid med ålderspension i en ArPL-anställning och blir ar-betsoförmögen. Den avgörande pensionsanstalten inom den privata sektorn handlägger ansökan om inva-lidpension i fråga om ArPL. Keva och den avgörande pensionsanstalten inom den privata sektorn kan, om de så önskar, avtala om att Keva såsom utbetalare av militärpensionen även handlägger invalidpensions-ärendet.
       

      Invalidpension efter deltidspension


      Invalidpension som beviljas efter deltidspension avgörs av den pensionsanstalt som försäkrat deltidsarbetet.

      Tarkemmat tiedot

      Om en person arbetar i deltidsarbete som är försäkrat enligt flera olika pensionslagar, iakttas vid tilläm-pandet av VILMA-förfarandet samma principer som i fråga om andra invalidpensioner (t.ex. tilläggs-skydd inom den offentliga sektorn, rätt till individuell pensionsålder, LPA eller Sjömanspensionskassan som VILMA-anstalt).

      Invalidpension eller rehabiliteringsstöd på tidigare grunder

      Om invalidpension eller rehabiliteringsstöd fastställs på tidigare grunder, fungerar den pensionsanstalt som beviljat den tidigare pensionen som VILMA-anstalt.

       

      Tarkemmat tiedot

      Invalidpension eller rehabiliteringsstöd fastställs på tidigare grunder, då

      • en person blir arbetsoförmögen på nytt inom två år från att tidigare invalidpension upphört
      • det förflutit över två år sedan tidigare invalidpension upphört och den nya arbetsoförmågan beror på samma sjukdom som den tidigare arbetsoförmågan.

      Den pensionsanstalt som beviljat den tidigare invalidpensionen fungerar som VILMA-anstalt och ger en ny beslutssammanställning. I beslutssammanställningen anges att

      • pension har beviljats enligt samma grunder som den tidigare pensionen och
      • de inkomster som intjänats efter att den tidigare pensionen upphörde inte berättigar till invalid-pension.

       

      Invalidpension efter rehabiliteringspenning


      Om en person som får rehabiliteringspenning enligt arbetspensionslagarna blir arbetsoförmögen under rehabilitering eller genast efter rehabilitering, fungerar den pensionsanstalt som beviljat rehabiliteringspenningen som VILMA-anstalt.

      Tarkemmat tiedot

      Om arbetsoförmågan börjar under rehabilitering eller innan två år har förflutit sedan utbetalningen av rehabiliteringspenning enligt arbetspensionslagarna upphört, fastställs invalidpensionen enligt de grunder som den skulle ha fastställts, om arbetsoförmågan hade börjat när rehabiliteringspenningperioden började.

      Om en person som fått rehabiliteringspenning blir arbetsoförmögen efter att två år förflutit sedan rehabili-teringspenningperioden upphörde, kan invalidpension inte beviljas på tidigare grunder.

      Den sökande har fyllt 60 år


      Om den sökande har fyllt 60 år och arbetsoförmågan avgörs genom att tillämpa definitionen på arbetso-förmåga för en person som fyllt 60 år, avgörs ansökan om invalidpension enligt följande:

      • Om VILMA-anstalten är en pensionsanstalt inom den privata sektorn, avgör den även rätten till invalidpension enligt pensionslagarna inom den offentliga sektorn.
      • Om Keva är VILMA-anstalt och tillämpar den allmänna definitionen av arbetsoförmåga för en person som fyllt 60 år, avgör Keva även rätten till invalidpension enligt pensionslagarna inom den privata sektorn.
      • Om Keva är VILMA-anstalt och den tillämpar både definitionen av yrkesbaserad arbetsoförmåga och definitionen av arbetsoförmåga för en person som fyllt 60 år, ska den vid behov förhandla om avgörandet med pensionsanstalten inom den privata sektorn.

      Avgörande pensionsanstalt vid undersökning av rätten till yrkesinriktad rehabilitering vid handläggning av ansökan om invalidpension

      Förhandsbeslutet om rehabilitering meddelas alltid av den pensionsanstalt som avgör ansökan om invalidpension.

      En separat ansökan om rehabiliteringsstöd vid handläggningen av invalidpension

      Om en separat ansökan om rehabilitering blir anhängig vid handläggningen av en ansökan om invalidpension, avgörs båda ansökningarna av den pensionsanstalt som meddelar beslutet om invalidpension.

      Den pensionsanstalt som tagit emot ansökan om rehabilitering ska när ansökan inkommit kontrollera om ett rehabiliteringsärende/invalidpensionsärende är anhängigt och vid behov hänskjuta ansökan till rätt pensionsanstalt utan onödigt dröjsmål.

      Den pensionsanstalt som meddelat beslutet om invalidpension meddelar beslut om rehabilitering tills beslutet om invalidpension har vunnit laga kraft.

      Tarkemmat tiedot

      Vilken pensionsanstalt som ska avgöra ansökan om rehabilitering fastställs enligt situationen vid den tidpunkt då ansökan blir anhängig och granskningstiden för återstående tid vid invalidpension bestäms enligt det år då arbetsoförmågan inträtt. Därför kan den pensionsanstalt som ska avgöra invalidpensionsansökan i vissa fall bli en annan än den pensionsanstalt som avgöra ansökan om arbetspensionsrehabilitering.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus