Principen om sista pensionsanstalt (VILMA) innebär att den sista pensionsanstalten (VILMA-anstalten) ger en beslutssammanställning av pensionssökandens samtliga pensioner enligt de pensionssystem som omfattas av VILMA-systemet.
I VILMA-förfarandet ingår
- pensionssystemet för den privata sektorn
- det kommunala pensionssystemet
- statens pensionssystem
- evangelisk-lutherska kyrkans pensionssystem
- Folkpensionsanstaltens personalpensioner.
Pensionssökanden får en beslutssammanställning över alla de pensioner enligt arbetspensionslagarna som omfattas av VILMA.
VILMA-anstalten ger beslutssammanställningen och sköter även utbetalningen av pensionerna enligt beslutssammanställningen och övriga uppgifter i samband med pensionerna.
Begrepp i anslutning till bestämningen av den pensionsanstalt som avgör en pensionsansökan
Vid bestämningen av avgörande pensionsanstalt används följande begrepp:
- huvudsaklig pensionsanstalt
- beslutssammanställning
- följande anstalt
- granskningstid
- sista pensionsanstalt (VILMA-anstalt)
- VILMA-pension
- pension som gäller som VILMA-pension
- VILMA-förfarande
- VILMA-fribrevsanstalt
- avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn
Begrepp | Definition |
Huvudsaklig pensionsanstalt | Pensionsanstalt som under granskningstiden har försäkrat mest av sökandens arbetsinkomster i fall där VILMA-förfarandet inte tillämpas. |
Beslutssammanställning | Sammanställning av pensionsbesluten, omfattar pensionerna enligt de pensionssystem som omfattas av VILMA. |
Följande anstalt |
VILMA-fall: Andra pensionsanstalter som utfärdar beslut än VILMA-anstalten (pensionsanstalter som inte omfattas av VILMA) |
Granskningstid | Tvåårsperiod vars inkomster undersöks för att kunna bestämma vilken pensionsanstalt som ska avgöra pensionsansökan. |
Sista pensionsanstalt (VILMA-anstalt) | Pensionsanstalt som avgör en pensionsansökan i fall där sökanden har varit försäkrad inom flera pensionssystem som omfattas av VILMA. |
VILMA-pension |
Pension som innefattar pensioner enligt minst två pensionssystem som omfattas av VILMA. |
Pension som gäller som VILMA-pension | Pension som bestäms på basis av arbete som försäkrats av endast ett pensionssystem som omfattas av VILMA. |
VILMA-förfarande |
Handläggningen av en pensionsansökan och utfärdande av beslut i ett fall där pensionssökanden har varit försäkrad inom minst två olika pensionssystem som omfattas av VILMA-förfarandet. |
VILMA-fribrevsanstalt | Annan pensionsanstalt som omfattas av VILMA-förfarandet än VILMA-anstalten. |
Avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn | Pensionsanstalt som avgör en pensionsansökan inom pensionssystemet för den privata sektorn. |
Tillämpningsområde för VILMA-förfarande
VILMA-förfarandet gäller situationer där arbetstagaren eller företagaren har omfattats av både av en arbetspensionslag för den privata sektorn och en sådan arbetspensionslag för den offentliga sektorn som omfattas av VILMA eller flera pensionslagar för den offentliga sektorn.
Då är pensionen för den vars arbete omfattas av flera pensionslagar en VILMA-pension, även om pension inte beviljas vid samma tidpunkt av mer än ett pensionssystem.
Avgörs enligt inkomsterna
Vilken anstalt som är VILMA-anstalt och den anstalt som avgör pensionsansökan bestäms utgående från de försäkrade inkomsterna.
Bestämningen görs per pensionssystem.
VILMA-anstalt är pensionsanstalten inom det pensionssystem som har försäkrat mest av sökandens inkomster under de två senaste kalenderåren (granskningstid).
Också inom pensionssystemet för den privata sektorn bestäms den avgörande pensionsanstalten utgående från de försäkrade inkomsterna. Den avgörande pensionsanstalten inom den privata sektorn är den pensionsanstalt där sökanden har haft mest försäkrade inkomster under granskningstiden.
När det bestäms vilken pensionsanstalt som ska avgöra pensionsansökan uppräknas arbetsinkomsterna till den tidpunktens nivå med lönekoefficienten. Inget avdrag för arbetstagarens pensionsavgift görs från inkomsterna.
Exempel: Bestämmande av inkomster
Under granskningstiden har inkomster försäkrats i både den privata och den offentliga sektorns pensionssystem och i flera pensionsanstalter inom den privata sektorn.
- KomPL-inkomster 45 000 euro
- Privata sektorn, pensionsanstalt 1: ArPL-inkomster 11 000 e och FöPL-arbetsinkomst 25 000 e
- Privata sektorn, pensionsanstalt 2: ArPL-inkomster 25 000 euro
Inom det privata pensionssystemet har inkomster för totalt 61 000 euro försäkrats. Ansökan kommer till den privata sektorns pensionssystem för avgörande.
Den privata sektorns pensionsanstalt 1 har försäkrat inkomster till totalt 36 000 euro (ArPL-inkomster + FöPL-arbetsinkomst).
Pensionsanstalt 1 är
- den pensionsanstalt som avgör pensionsansökan och
- fungerar som VILMA-anstalt.
I vissa fall är Keva, Sjömanspensionskassan eller Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt VILMA-anstalt och Sjömanspensionskassan eller Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt den avgörande pensionsanstalten inom den privata sektorn oberoende av inkomstbeloppet.
Dessa situationer anknyter till
- tilläggspensionsandel inom den offentliga sektorn
- lägre pensionsålder inom den offentliga sektorn
- tillämpning av yrkesbaserad definition av arbetsoförmåga
- delinvalidpension
- LPA:s specialförmåner
- lägre pensionsålder inom SjPL.
Keva är VILMA-anstalt för den offentliga sektorn
I fråga om den offentliga sektorns pensionslagar som omfattas av VILMA är Keva alltid VILMA-anstalt.
Keva verkställer pensionsärendena inom de pensionssystem för den offentliga sektorn som omfattas av VILMA. Keva är sista pensionsanstalt, när mest av sökandens arbetsinkomster har försäkrats i något pensionssystem för den offentliga sektorn som omfattas av VILMA.
Bestämmande av pensionsanstalt görs lagspecifikt inom den offentliga sektorn
I fråga om den offentliga sektorns pensionslagar som omfattas av VILMA är Keva alltid VILMA-anstalt. Inom den offentliga sektorn bestäms det dock på motsvarande sätt mellan pensionssystemen som inom pensionssystemet för den privata sektorn. Statens pensionssystem (StaPL), det kommunala pensionssystemet (KomPL), evangelisk-lutherska kyrkans pensionssystem (KyPL) och FPA:s personalpensioner är separata pensionssystem. VILMA-anstalten bestäms utgående från enligt vilken av den offentliga sektorns pensionslagar det har försäkrats mest inkomster.
Exempel: Bestämning av VILMA-anstalt inom den offentliga sektorn
Under granskningstiden har det försäkrats inkomster enligt KomPL och StaPL.
- KomPL-inkomster på 30 000 euro
- StaPL-inkomster på 55 000 euro
Mest inkomster har försäkrats enligt StaPL. Registertekniskt (t.ex. anhängigörande av ansökan) är Statskontoret VILMA-anstalt.
Beslutssammanställningen ges av Keva.
Utbetalande pensionsanstalt som VILMA-anstalt
Den pensionsanstalt som betalar pension eller avträdelsestöd är VILMA-anstalt då när en ny pension beviljas pensionstagaren.
Huvudregeln är att ny pension som beviljas efter en VILMA-pension eller en pension som gäller som VILMA-pension är VILMA-pension. Den pensionsanstalt som betalar en pensionstagares ålders-, invalid- eller deltidspension sköter VILMA-anstaltens uppgifter, när pensionen ändras till ålderspension eller en ålderspensionstagare beviljas ny ålderspension.
Pensionssystem som inte omfattas av VILMA
VILMA-förfarandet tillämpas inte, om det under granskningstiden, de två senaste kalenderåren, har försäkrats mest arbetsinkomster enligt Finlands Banks pensionsstadga, lagen om ortodoxa kyrkan eller Ålands landskapslag.
VILMA-förfarandet tillämpas inte heller om mest arbetsinkomster under granskningstiden har försäkrats enligt någon annan sådan pensionsförfattning, som verkställs utan att principen om sista pensionsanstalt följs. Dessa andra pensioner kallas för specialpensioner.
Följande specialpensioner omfattas inte av VILMA-förfarandet:
- pensioner för medlemmar av statsrådet och för riksdagsledamöter
- pensionen för republikens president
- pensioner för ledamöterna i Europaparlamentet
- pensioner som grundar sig på statens konstnärsstipendier
- övriga pensioner inom offentliga sektorn, som inte grundar sig på registrerade anställningar.
Om det under granskningstiden har försäkrats mest inkomster i ett pensionssystem utanför VILMA eller på grund av arbete som berättigar till specialpension, tillämpas VILMA-förfarandet inte heller vid de följande avgörandena. Så förfar man också när en person inte ansöker om pension på basis av sådant arbete som inte omfattas av VILMA-systemet.
Pension som betalats som ett engångslopp
Pension som betalats som engångsbelopp påverkar inte bestämningen av den pensionanstalt som ska avgöra pensionsansökan, när personen ansöker om ny pension efter den som har betalats som engångsbelopp. Om pensionen har betalats som engångsbelopp och personen senare söker ny pension, bestäms den avgörande pensionanstalten utgående från inkomsterna.
Registrerade tilläggspensioner inom den privata sektorn
APL- och FöPL-tilläggspensioner inom den privata sektorn påverkar inte bestämningen av den pensionsanstalt som ska avgöra pensionsansökan. Pensionsanstalterna kan emellertid avtala om att avstå från VILMA-förfarandet, om det är ändamålsenligt med tanke på behandlingen av pensionsansökan.
Exempel: På basis av inkomsterna är Keva VILMA-anstalt, den sökande har APL-tilläggspensionsskydd
Den pensionssökande har under sin yrkesbana haft försäkrade inkomster enligt KomPL och ArPL (APL). Under granskningstiden har mest inkomster försäkrats enligt KomPL, och då blir Keva VILMA-anstalt utgående från inkomsterna. Handläggningen av pensionsansökan och uträkningen av tilläggsskyddet förutsätter utredningsarbete i den privata sektorns pensionsanstalt. Om APL-tilläggspensionsskyddet beviljades från Keva, skulle det leda till onödigt dröjsmål med beslutet.
Keva och den avgörande pensionsanstalten inom den privata sektorn kan komma överens om att VILMA-förfarande inte följs. Keva fattar ett beslut om det kommunala pensionsskyddet och den privata sektorns pensionsanstalt om privata sektorns pensionsskydd.
Överenskommelse om vilken pensionsanstalt som ska avgöra pensionsansökan
Om det är ändamålsenligt med tanke på behandlingen av pensionsansökan, kan pensionsanstalterna avtala om att
- VILMA-förfarandet följs i en situation där det enligt lagen inte behöver följas
- VILMA-anstaltens uppgifter sköts av någon annan pensionsanstalt än den som skulle vara VILMA-anstalt enligt bestämmelserna
- avstå från VILMA-förfarandet.
Om pensionsanstalterna utnyttjar möjligheten till överenskommelse, ska pensionssökanden informeras om vilken pensionsanstalt som behandlar pensionsärendet.
Pensionsanstalten ska reda ut hur avtalet inverkar på registren.
Pensionsskyddscentralens beslutanderätt vid bestämningen av behörig pensionsanstalt
Om det uppstår oklarhet om vilken pensionsanstalt som är behörig att avgöra en pensionsansökan, avgör Pensionsskyddscentralen frågan på pensionsanstaltens ansökan.
Pensionsskyddscentralens beslut om vilken pensionsanstalt som är behörig att handlägga ansökan kan inte överklagas.
Pensioner som beviljats på basis av ansökan som gjorts före år 2004
År 2004 utvidgades VILMA-förfarandet till den offentliga sektorns pensionssystem. Ikraftträdandebestämmelsen för det VILMA-förfarande som trädde i kraft i början av år 2004 tillämpas fortfarande.
VILMA-förfarande tillämpas inte på den sökandes egen pension i följande situationer:
- Den pensionssökande ansöker om ny pension och får eller har rätt att få pension för en egen anställning eller företagarverksamhet på basis av en ansökan som gjorts före 1.1.2004.
- Pensionssökanden ansöker om ny pension och får pension enligt lagen om generationsväxlingspension för lantbruksföretagare (1317/1990), avträdelseersättning enligt lagen om avträdelseersättning för lantbruksföretagare (1330/1992) eller avträdelsestöd enligt lagen om avträdelsestöd för lantbruksföretagare (1293/1994).
- Den pensionssökande ansöker om ny pension och en pension som betalas utifrån en ansökan som blivit anhängig före 1.1.2004 börjar betalas igen efter ett avbrott.
Familjepension som inte är en VILMA-pension
VILMA-förfarandet tillämpas inte på familjepensioner om förmånslåtaren vid tidpunkten för dödsfallet fick sådan pension på vilken det inte tillämpades VILMA-förfarande.
VILMA-beslutssammanställningarna
VILMA-beslutssammanställningen är en sammanställning av pensionsbesluten från olika pensionssystem. Varje pensionssystems självständighet bevaras vid beslutsfattandet. VILMA-anstalten ger inget juridiskt beslut om ett annat pensionssystems pension, utan besluten från andra pensionssystem ingår i beslutssammanställningen från VILMA-anstalten.
I VILMA-beslutssammanställningen finns en beslutsdel och en uträkningsdel.
Beslutsdel
I beslutsdelen anger pensionsanstalten faktagrunder och juridiska grunder.
- Som faktagrunder anges de huvudsakliga orsakerna som ligger till grund för beslutet.
- Som juridiska grunder anges de bestämmelser och föreskrifter som beslutet grundar sig på.
En besvärsanvisning fogas till beslutssammanställningen.
Grunduppgifter i beslutsdelen
- I beslutsdelen anges datum för när ärendet blivit anhängigt, beslutets datum och postningsdatum samt beslutsnummer och pensionssökandens personuppgifter.
- I beslutssammanställningen anges pensionsslag och när pensionen börjar.
- I beslutet om rehabiliteringsstöd anges när pensionen upphör.
- Om pensionsanstalten med samma beslutssammanställning beslutar om en pension, vars delar inleds vid olika tidpunkter, anges alla begynnelsedatum. När pensionens olika delar inleds vid olika tidpunkter, anges vid inledningstidpunkterna utöver beloppet på den pension som börjar då, också pensionens totalbelopp.
- Pensionens belopp anges i euro/mån enligt nivån vid pensionens begynnelsetidpunkt.
- I beslutsdelen anges bestämmelserna och tillämpade lagrum i de fall där den sökandes ansökan har avslagits.
- Då pensionen har beviljats enligt ansökan, anges i beslutsdelen endast de tillämpade bestämmelserna.
Uträkning
I uträkningsdelen upprepar man pensionstagarens namn och personbeteckning samt beslutets datum.
Det rekommenderas att uträkningsdelen indelas så att man i uträkningen skiljer åt
- arbete som utförts före 31.12.2004 och pension som tjänats in för det
- arbete som utförts efter 1.1.2005 och pension som tjänats in för det.
I uträkningsdelen uppges att inkomsterna som är till grund för pensionen och pensionerna har justerats enligt de ändringar som skett i pris- och lönenivåer till nivån enligt pensionens begynnelsetidpunkt.
Det rekommenderas att inkomsterna också anges enligt nivån för intjäningsåret, så att den försäkrade har möjlighet att kontrollera sina inkomster som ligger till grund för pensionen. Inkomsterna kan anges antingen med eller utan avdrag av arbetspensionsförsäkringsavgifter.
Uppgifter i uträkningsdelen t.o.m. 31.12.2004
För pension som tjänats in före 31.12.2004 gäller följande principer:
- I uträkningen anges den förvärvsverksamhet som ligger till grund för pensionen.
- I uträkningen anges pensionsgrundande lön.
- I uträkningen anges den pension som tjänats in för varje förvärvsverksamhet.
Om förvärvsverksamheten anges i uträkningen arbetsgivarens namn eller så specificeras förvärvsverksamheten på annat sätt (t.ex. företagarverksamhet).
För förvärvsverksamheten anges begynnelse- och sluttidpunkt samt pensionsgrundande lön enligt nivån för pensionens begynnelseår. För KAPL- och KoPL-arbete samt korta anställningsförhållanden inom den offentliga sektorn anges arbetsåren och den pension som tjänats in för arbetet.
Avbrott i den offentliga sektorns arbete kan anges antingen efter anställningen som innehåller avbrott eller separat i slutet av uträkningsdelen.
Uppgifterna om förvärvsverksamheten kan anges i uträkningen så att de är gruppvis rubricerade enligt olika pensionssystem eller anges i kronologisk ordning enligt anställningens eller företagarverksamhetens begynnelsedatum.
Förvärvsverksamheten grupperad enligt olika pensionssystem:
- Uppgiferna om anställnings- och tjänsteförhållanden samt företagarverksamhet anges i uträkningen så att de är gruppvis rubricerade enligt olika pensionssystem.
- Den pensionsanstalt som ger beslutssammanställnigen kan ange sina egna uppgifter först.
- Om ett anställningsförhållande anges arbetsgivarens namn och om en kommunal anställning den kommun eller det medlemssamfund som varit arbetsgivare.
- Om anställningar hos staten anges i fribrevsmeddelandet arbetsgivarens namn i den form som namnet har införts i registret.
- Den statliga arbetsgivarens namn behöver inte anges som sådant i beslutssammanställningen, utan VILMA-anstalten kan själv bestämma hur saken anges.
- Om KAPL- och KoPL-anställningar anges inte arbetsgivarens namn.
- Om anställningar inom kyrkan anges endast den sista arbetsgivaren, om arbetet har fortgått utan avbrott.
- Om offentliga sektorns korttidsanställningar anges inte arbetsgivarens namn.
- Om anställningar och företagarverksamhet anges begynnelse- och sluttidpunkt. Som pensionsgrundande inkomst anges den pensionsgrundande lönen och arbetsinkomsten som euro i månaden.
- Om KAPL- och KoPL-arbete anges de år under vilka arbetet i fråga har utförts. KAPL- och KoPL-inkomsterna visas för varje post som en summa i euro enligt nivån för pensionens begynnelseår. KAPL- och KoPL-inkomsterna kan alternativt också anges så att de specificeras årsvis.
- Om den offentliga sektorns korttidsanställningar anges de år som arbetet hänför sig till. Inkomster för korttidsanställningar visas för varje post som en summa i euro enligt nivån för pensionens begynnelseår. Lönerna för korttidsanställningar kan alternativt också anges så att de specificeras årsvis.
- Avbrott i anställningar inom den offentliga sektorn (exempelvis tjänstledighet) kan anges under anställningen i fråga. Avbrott i anställningar kan också anges i slutet av uträkningsdelen, vid den punkten där man anger den förvärvsverksamhet för vilken pension inte tillväxer.
Förvärvsverksamhet i kronologisk ordning:
- Anställningar och företagarverksamhet kan anges genom att i kronologisk ordning anteckna anställningarna från den äldsta till den nyaste enligt begynnelsedatumet för anställnings- eller tjänsteförhållandet eller företagarverksamheten.
- Om arbete inom den privata sektorn anges arbetsgivarens namn.
- Om en anställning hos staten kan man vid tidpunkten för arbetsgivarens namn anteckna anställning hos staten.
- För FöPL:s del kan man i uträkningen anteckna företagarverksamhet och för LFöPL:s del lantbruksföretagarverksamhet.
- I fall det finns avbrott i arbetet inom den offentliga sektorn, kan de antecknas efter arbetsperioden i fråga.
- I uträkningen antecknas om varje arbete den pensionsgrundande tiden, den pensionsgrundande inkomsten och den intjänade pensionen.
- Om KAPL- och KoPL-arbete anges de år under vilka arbetet i fråga har utförts. KAPL- och KoPL-inkomsterna visas för varje post som en summa i euro enligt nivån för pensionens begynnelseår. KAPL- och KoPL-inkomsterna kan alternativt anges så att de specificeras per år.
- För korttidsanställningar inom den offentliga sektorn anges endast de år som arbetet hänför sig till. Inkomster för korttidsanställningar visas för varje post som en summa i euro enligt nivån för pensionens begynnelseår. Lönerna för korttidsanställningar kan alternativt också anges så att de specificeras årsvis.
Uppgifter i uträkningsdelen fr.o.m. 1.1.2005
Från och med år 2005 kan förvärvsverksamhet anges antingen specificerat per pensionssystem eller i kronologisk ordning.
I uträkningsdelen är det bra att ange följande om anställningar:
- arbetsgivare
- årsinkomsten för varje år
- inkomsterna för varje APL/ArPL-anställning sammanlagt
- pension som tjänats in för varje APL/ArPL-anställning
Om företagarverksamhet är det bra att ange:
- arbetsinkomsten/år för varje företagarperiod
- de totala årsarbetsinkomsterna per företagarperiod
- pension som tillvuxit under företagarperioden
Tillägg till och avdrag från pensionen
Efter summan av de sammanräknade pensionerna antecknar man skilt de tillägg och avdrag som görs till eller från pensionen.
Sammanfattning
Det rekommenderas att pensionsanstalten ger en sammanfattning i sin uträkning.
I sammanfattningen anges
- pensionsbeloppen separat för anställningar inom den privata sektorn, staten, kommunerna, evangelisk-lutherska kyrkan samt FPA
- pensionernas sammanlagda belopp.
Förvärvsverksamhet som inte berättigar till pension
I slutet av uträkningsdelen anges förvärvsverksamhet som inte berättigar till pension.
Återstående tid
Inkomsten för det sista arbetet, som inkomsten för återstående tid baserar sig på, specificeras inte i uträkningen.
Specialfall i beslutssammanställningar
VILMA-pensioner kan börja vid olika tidpunkter och VILMA-anstalten ska fatta två eller flera beslut om pensionen.
- Ålderspensionerna kan börja vid olika tidpunkter, då pensionssökanden har en lägre pensionsålder enligt ett eller flera pensionssystem, men inte enligt alla.
- Ålderspensionen och den förtida ålderspensionen kan börja från samma tidpunkt, när den pensionssökande får ålderspension från ett system och förtida ålderspension från ett annat system enligt sin ansökan från samma tidpunkt.
Ålderpensioner från olika tidpunkter
Då pensionsåldern är olika i olika pensionssystem och pensionstagaren inte vill ta ut förtida pension från det andra systemet så att den skulle börja från samma tidpunkt som ålderspensionen med den lägre pensionsåldern, ges separata beslut över pensionerna.
Om det första beslutet endast innehåller pension från ett system, är det inte en VILMA-beslutssammanställning. Pensionen gäller ändå som en VILMA-pension. Då pension från ett annat system beviljas från en senare tidpunkt är det andra beslutet en VILMA-beslutssammanställning. I denna beslutssammanställning nämns utöver beloppet på den pension som beviljas genom detta beslut, också det sammanlagda beloppet av den pension som beviljas med detta beslut och den tidigare beviljade pensionen.
I uträkningsdelen av beslutssammanställningen upprepar man inte uträkningen av den pension som beviljades med det första beslutet, utan tar bara med pensionsuträkningen av den nya pensionen.
Ålderspension och förtida ålderspension från samma tidpunkt
Den pensionssökande kan med samma ansökan från ett eller flera pensionssystem söka ålderspension med en lägre ålderspension och från ett annat pensionssystem söka förtida ålderspension.
Om den förtida ålderspensionen söks så att den ska börja från samma tidpunkt som ålderspensionen som inte är förtida, är det ändamålsenligt att den pensionssökande bara får en beslutssammanställning. Beslutssammanställningen innehåller både förtida ålderspension och ålderspension som inte är förtida.
I beslutssammanställningens beslutsdel behöver man inte specificera beloppen av den förtida ålderspensionen och ålderspensionen, utan det räcker att man nämner det sammanlagda beloppet av pensionerna i beslutsdelen.
VILMA-förhandlingar om invalidpensioner
Vilmaneuvottelun piiriin kuuluvissa työkyvyttömyyseläkepäätöksissä ilmoitetaan, että Keva on pyytänyt arvion hakijan työkyvystä yksityisen alan eläkelaitokselta.
Familjepension
I uträkningen av efterlevandepensionen lämnas uppgifter om minskningen av efterlevandepensionen och beloppet på den efterlevandes kalkylerade pension som använts vid minskningen av efterlevandepensionen.
Tidpunkten och procentsatsen för förhöjning av familjenpensionen uppges på samma sätt som i fråga om invalidpension.
I beslutssammanställningen över familjepension uppges förmånslåtarens dödsdag. I beslutsdelen kan efterlevandepensionens och barnpensionernas totala belopp samt familjepensionens begynnelsetidpunkt anges.
Tid med pension
Om en person kommer att beviljas pension senare så att tiden med pension ger rätt till ny pension, anges tiden med pension och den intjänade pensionen i uträkningen.
Klara avslag i beslutssammanställningen
VILMA-anstalten kan ge avslag i klara fall på beslutssammanställningen utan att behöva be om fribrevsanstaltens ställningstagande.
Klara avslagsfall i fråga om arbete inom den privata sektorn
- APL-anställningen upphörde före 8.7.1961
- APL-anställningen eller företagarverksamheten upphörde före 2005 innan personen hade fyllt 23 år, och rätt till återstående tid ansluter inte till anställningen
- SjPL-anställningen upphörde före 1.6.1956
- FöPL- eller LFöPL-verksamheten upphörde före 1.1.1970
Klara avslagsfall i fråga om kommunala anställningar
- Kommunal anställning före 23 års ålder före år 2005
- Kommunal anställning (en eller flera) som är kortare än 4 månader, som upphörde före 1.7.1971 och som inte direkt ansluter till någon annan anställning i registret
- Kommunal anställning (en eller flera) som är kortare än 1 månad, som upphörde före 1.1.1989 och som inte direkt ansluter till någon annan anställning i registret
- Samtliga kommunala anställningar upphörde före 8.7.1961
Klara avslagsfall i fråga om statliga anställningar
- Anställningstid före 23 års ålder som börjar efter 31.12.1966 och upphör före år 2005
- Anställning som är kortare än 4 månader och som upphörde före 1.1.1967, om sökanden inte har någon senare statlig anställning som fortgått över en månad
- Anställning som är kortare än 1 månad och som upphörde före 1.3.1989 och som inte direkt ansluter till någon tidigare StPL-anställning
- Samtliga StPL-anställningar upphörde före 1.7.1962
Klara avslagsfall i fråga om anställningar på FPA
- Anställningstid före 21 års ålder före år 2005
- Anställning (en eller flera) som är kortare än 4 månader och som upphörde före 31.12.1966, om personen inte efter 1.1.1967 har haft en enda anställning som pågått minst en månad
Klara avslagsfall i fråga om anställningar inom kyrkan
- Anställningstid före 23 års ålder som börjar efter 31.12.1966 och upphör före år 2005
- Anställning som är kortare än 4 månader, som upphörde före 1.1.1967
- Anställning som är kortare än 1 månad, som upphörde före 1.3.1989 och som inte ansluter direkt till någon tidigare KyPL-anställning
- Samtliga KyPL-anställningar upphörde före 1.7.1962.
Totalt avslag
- När VILMA-anstalten ger ett totalt avslag på pensionsansökan, behöver den inte ta reda på fribrevsanstaltens ståndpunkt eller uppgifter.