Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Kansainväliset asiat
    • EU-eläke
    • EU-eläkkeen maksaminen
    • EU-eläkkeen maksaminen muulle kuin eläkkeensaajalle
    • Muun EU-maan laitos voi periä liikaa maksettua eläkettä Suomen työeläkkeestä

    Muun EU-maan laitos voi periä liikaa maksettua eläkettä Suomen työeläkkeestä

    Voimassa 11.02.2016 - 08.01.2020

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 11.02.2016 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 09.01.2020 - toistaiseksi
          • 11.02.2016 - 08.01.2020
          • 13.05.2014 - 10.02.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • Asetus (EY) N:o 987/2009 Art. 72 Perusteetta saadut etuudet
            • TyEL 123 § Eläkkeen maksamisjärjestys
            • TyEL 127 § Aiheettomasti maksetun eläkkeen kuittaus
            • YEL 104 § Eläkkeen maksaminen muulle kuin yrittäjälle
            • YEL 108 § Aiheettomasti maksetun eläkkeen kuittaus
            • MYEL 98 § Kuntoutusetuuden ja eläkkeen maksaminen muulle kuin etuuden saajalle itselleen
            • MYEL 102 § Aiheettomasti maksetun eläkkeen kuittaus
            • MEL 120 § Eläkkeen maksamisjärjestys
            • MEL 124 § Aiheettomasti maksetun eläkkeen kuittaus
            • VaEL 126 § Eläkkeen maksamisjärjestys
            • VaEL 131 § Aiheettomasti maksetun eläkkeen kuittaus
            • KuEL 128 a § Eläkkeen maksamisjärjestys
            • KuEL 120 § Liikaa maksetun eläkkeen takaisinperintä
          • Soveltamisohje
            • Sähköinen tietojenvaihto

      Muutokset edelliseen

      Ohjeeseen on tarkennettu täytäntöönpanoasetuksen 72 artiklan mukaisen 2 kuukauden määräajan laskemisen alkamisajankohtaa.

      Toisen EU-maan laitoksen liikaa maksama eläke

      Jos EU-maan laitos on maksanut eläkkeensaajalle eläkettä perusteetta tai liian suurena, se voi periä liikamaksun Suomen

      • takautuvasta eläkkeestä tai
      • maksussa olevasta eläkkeestä.

      Eläkkeen liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

      Vähentäminen tehdään kansallisen lainsäädännön rajoituksista riippumatta, jos toisen maan vaade koskee

      • eläkkeen liikamaksua
      • Suomen takautuvasta eläkkeestä vähentämistä.

      Suomen ja toisen EU-maan etuuksien ei tarvitse olla ajallisessti vastaavia.

      Kelan kansainvälisten asioiden keskus välittää regressivaateen teoreettiselle laitokselle.

      Kun toinen EU-maa on ilmoittanut Suomeen regressivaateestaan, työeläkelaitoksen on ilmoitettava perintävaateen esittäneelle toisen EU-maan laitokselle tieto takautuvasta eläkkeestä. Jos toisen maan perintävaadetta ei ole yksilöity, teoreettinen laitos pyytää tilinumeron, jonne takautuva määrä maksetaan ja tiedustelee Kelan kansainvälisten asioiden keskuksen välityksellä toisen EU-maan laitokselta

      • mitä etuutta vaade koskee ja
      • vaateen määrän.

      Kun liikaa eläkettä maksanut toisen EU-maan laitos saa tiedon Suomen takauvasta eläkkeestä, sen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa eläkkeen määrä Suomen työeläkelaitokselle. Tämä 2 kuukauden aika alkaa kulua siitä päivästä lähtien, kun teoreettinen laitos lähettää eteenpäin tiedon takautuvasta eläkkeestä ja pyytää toista maata tarkentamaan vaadettaan.

      Työeläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä liikaa eläkettä maksaneelle toisen EU-maan laitokselle. Jos työeläkelaitos ei saa edellä mainittuja tietoja 2 kuukauden määräajassa, työeläkelaitos maksaa takautuvan eläkkeen hakijalle viipymättä.

      Tarkemmat tiedot

      Ruotsin sjukersättning (ISA) on etuus, johon sovelletaan eläkkeitä koskevaa takaisinperintämenettelyä. Försäkringskassanin tulee noudattaa 2 kuukauden aikarajaa liikaa maksetun eläkkeen määrästä ilmoittamiselle, kun kysymys on ISA:sta.

      Jos toisen EU-maan perintävaade koskee

      • sellaista etuuutta, joka voidaan maksaa toiseen EU-maahan sekä
      • sellaista etuutta, jonka liikamaksua ei voida periä työeläkkeestä,

      teoreettinen laitos pyytää Kelan kansainvälisten asioiden keskuksen välityksellä selvityksen siitä liikamaksun määrästä, joka voidaan regressoida takautuvasta eläkkeestä. Teoreettinen laitos maksaa takautuvasta eläkkeestä toiseen EU-maahan ainoastaan tämän määrän ja loppuosan eläkkeensaajalle.

      Takautuvasta eläkkeestä maksetaan ensin Suomen lainsäädännön mukaiset takautumissaamiset siten kuin eläkkeen maksamisjärjestyksestä on säädetty. Jos tämän jälkeen jää takautuvaa eläkettä, se pidätetään toisen EU-maan laitosta varten.

      Eläkkeen liikamaksun takaisinperintä maksussa olevasta eläkkeestä on mahdollista vain, jos etuutta ei ole saatu perittyä takautuvista eläke-eristä

      Kuittaus maksussa olevasta eläkkeestä tulee kyseeseen vasta, jos takaisinperittävää etuutta ei ole saatu perittyä takautuvista eläke-eristä.

      Jos toisen EU-maan perintävaade koskee maksussa olevasta työeläkkeestä kuittaamista, maksetaan eläkkeestä kuukausittain kuitattava osa toisen EU-maan laitokselle. Kuittausmenettelyyn sovelletaan Suomen kansallisia säännöksiä aiheettomasti maksetun eläkkeen perimisestä kuittaamalla vastaisista eläke-eristä.

      Perintävaade, joka koskee toisen EU-maan liikaa maksaman eläkkeen vähentämistä maksussa olevasta työeläkkeestä, tulee yleensä varsinaisesta eläkehakemusprosessista erillisenä pyyntönä.

      Kun Suomen työeläkelaitos perii kuittaamalla toisen EU-maan liikaa maksamaa eläkettä vastaisista eläke-eristä, menettely perustuu toisen EU-maan laitoksen antamaan takaisinperintäpäätökseen. Takaisinperinnästä ei Suomen työeläkelaitos anna päätöstä. Kuittaamismenettelystä tulee antaa eläkkeensaajalle valituskelpoinen päätös. Kun päätös kuittausmenettelystä on annettu, kuittaustoimenpiteisiin voidaan ryhtyä heti. Päätöksen lainvoimaiseksi tulemista ei tarvitse odottaa ennen kuittaustoimenpiteiden aloittamista.

      Toisen EU-maan muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja sosiaaliavustuksen liikamaksun perintä takautuvasta eläkkeestä

      Muun EU-maan liikaa maksamia muita sosiaalivakuutusetuuksia ja sosiaaliavustusta voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä.

      Maksussa olevasta työeläkkeestä voidaan kuitata ainoastaan työeläkkeen liikamaksua. Tämän vuoksi toisen EU-maan laitoksen ei ole mahdollista kuitata muiden sosiaalivakuutusetuuksien kuin työeläkkeen liikamaksua Suomen maksussa olevasta työeläkkeestä.

      Liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

      Teoreettisen laitoksen tulee tarkistaa, että ulkomaan takautumisvaade koskee sellaista etuutta, jonka voi periä Suomen takautuvasta työeläkkeestä. Suomen takautuvasta työeläkkeestä voidaan maksaa ulkomaille eläkkeen liikamaksun lisäksi yleensä ainoastaan liikamaksua, joka koskee

      • sairauspäivärahaa
      • työttömyyspäivärahaa
      • ulkomailla odotettavissa olevaa eläkettä vastaan annettua sosiaaliavustusta.

      Takaisinperinnässä takautuvasta eläkkeestä noudatetaan kansallisen lainsäädännön etuuksien ajallista vastaavuutta koskevia säännöksiä. Ennen eläkehakemuksen vireilletuloa annettua sosiaaliavustusta ei voida periä Suomen eläkkeestä.

      Kun on kysymyksessä muun etuuden kuin eläkkeen liikamaksu, teoreettinen laitos ilmoittaessaan toiselle EU-maalle takautuvista eläkkeistä tai pyytäessään tarkennusta toisen EU-maan perintävaateeseen ilmoittaa samalla kohtuullisen ajan, johon mennessä vastausta odotetaan. Jos vastausta ei saada tässä ilmoitetussa kohtuullisessa ajassa, teoreettinen laitos maksaa takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle. Kohtuullisena aikana voidaan pitää samaa 2 kuukauden määräaikaa, josta on säädetty eläkkeiden liikamaksun osalta. Myös tässä tilanteessa 2 kuukauden aika alkaa kulua siitä päivästä lähtien, kun teoreettinen laitos lähettää eteenpäin tiedon takautuvasta eläkkeestä ja pyytää toista maata tarkentamaan vaadettaan.

      Eläkkeen maksaminen toiseen maahan

      Kun tarpeelliset perintävaadetta koskevat tiedot on saatu toisen EU-maan laitokselta, teoreettinen laitos maksaa hyväksymänsä vaatimuksen perusteella takautuvan eläkkeen sitä pyytäneelle toisen EU-maan laitokselle. Jos kyseessä on tilanne, johon ei sovelleta VILMA-säännöksiä, seurannaislaitos maksaa koko eläkkeen eläkkeensaajalle.Tämä koskee toisen EU-maan muiden etuuksien kuin eläkkeen liikamaksua.

      Ulkomaan laitokselle maksettavaan takautuvaan eläkkeeseen ei lasketa viivästyskorotusta.

      Liikamaksun perintäpyynnöt ja vastaukset sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana

      Kun EU-maissa siirrytään sähköiseen tietojenvaihtoon, takautuvien ja maksussa olevien etuuksien perintäpyynnöt hoidetaan erillisillä sähköisillä rakenteisilla asiakirjoilla eli SEDeillä (Structured Electronic Documents).

      Jotkut EU-maat ovat ilmoittaneet, että ne tulevat käyttämään ainakin jossain vaiheessa siirtymäaikana paperisia SED-lomakkeita. Esimerkiksi Saksa on ilmoittanut, että se käyttää regressiasioissa jo nyt paperisia perintäasioita koskevia SED:ejä (R-SEDit).

      Siirtymäaikana laitosten tulee suostua vastaanottamaan pyynnöt sekä E-lomakkeilla että SED:eillä. Vastauksissaan laitokset voivat siirtymäaikana valita, kumpia haluavat käyttää. Sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana Suomessa käytetään vielä pääasiassa E-lomakkeita, eikä sähköisten SED:ien paperiversioita.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus