Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Työeläkeasioiden käsittelyperiaatteet
    • Behandling utan dröjsmål

    Behandling utan dröjsmål

    Voimassa 01.09.2014 - 06.03.2018

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 04.03.2016 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 01.09.2014 - 06.03.2018
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 105 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • FöPL 95 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • LFöPL 90 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • SjPL 107 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • StaPL 104 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • KomPL 100 § 1 mom. Beslutsfattande och delgivning av beslut
            • FörvaltningsL 23 § Behandling utan dröjsmål
            • FörvaltningsL 23 a § Angivande av handläggningstid
            • FörvaltningsL 7 § 2 mom. Serviceprincipen och adekvat service
            • OffL 20 § 2 mom. Myndigheternas skyldighet att producera och sprida information
          • Soveltamisohje
            • Rådgivningsprincipen

      Ett ärende ska behandlas utan ogrundat dröjsmål. Det gäller både ärenden som inletts på initiativ av en part och ärenden som inletts på initiativ av en myndighet.

      I arbetspensionslagstiftningen finns också en särskild bestämmelse om behandling utan dröjsmål. Enligt den ska pensionsanstalten avgöra en pensionsansökan utan dröjsmål när den har fått de uppgifter som behövs.

      För att behandlingen inte ska fördröjas i onödan, ska pensionsanstalten t.ex. tillräckligt tidigt och med så enkla metoder som möjligt skaffa de utredningar och utlåtanden som behövs för att ärendet ska kunna avgöras.  Dessutom ska den skaffa utredningar endast i en sådan utsträckning som är nödvändig för att ärendet ska kunna avgöras.

      Uppgifter som en part lämnat ska kontrolleras och kompletteras så effektivt som möjligt. En förutsättning för detta är att parten ges tydliga och lättfattliga anvisningar om vilka uppgifter som behövs för behandlingen av ärendet.

      Behandlingsskyldighet

      Bestämmelsen om behandling utan dröjsmål innebär också en skyldighet att behandla ett ärende. Enligt den ska en myndighet utreda varje yrkande som läggs fram för den och komma med ett materiellt avgörande i ärendet. Avgörandet kan också vara ett beslut om att ärendet lämnas utan prövning.

      Mera

      Exempel: Behandlingsskyldighet

      Om en part enligt ArPL 10 § har ansökt om Pensionsskyddscentralens beslut i ett ärende som gäller lagens tillämpningsområde och återtar sin ansökan innan beslutet meddelas, upphör behandlingen av ärendet. Pensionsskyddscentralen meddelar om att ärendet har förfallit med ett beslut, som inte kan överklagas, eftersom beslutet inte innehåller ett avgörande av ärendet.

      Om pensionssökanden återtar sin ansökan efter att beslutet meddelats men innan besvärstiden har gått ut, ska det meddelas ett överklagbart beslut om återtagande av ansökan.  Ärendet kan inte skötas enbart med ett brev.

      Om pensionssökanden har avlidit medan pensionsansökan har behandlats, avgörs pensionsansökan och ett beslut meddelas i ärendet. Om pensionssökanden har avlidit innan rätten till pension har uppkommit, avslås pensionsansökan (en förutsättning för beviljande av pension är att sökanden lever). Pensionsbeslutet riktas till pensionssökandens dödsbo.

      Uppskattning av tidpunkten för meddelande av beslut och information om hur behandlingen framskrider

      En myndighet ska på en parts begäran ge en uppskattning om när ett beslut kommer att ges samt svara på förfrågningar om hur behandlingen framskrider. Skyldigheten att ge uppskattningen gäller endast partsärenden.

      En uppskattning om behandlingstiden kan begäras både muntligt och skriftligt. Uppskattningen kan också ges antingen muntligt eller skriftligt. Om det visar sig att den uppskattade tiden inte kan hållas, kan en part be myndigheten om en ny uppskattning om tidpunkten för beslutet. Då bör orsaken till dröjsmålet med behandlingen meddelas till parten i samband med uppskattningen.

      Angivande av handläggningstid

      En myndighet ska för de centrala ärendegrupperna inom sitt verksamhetsområde ange förväntad handläggningstid för sådana ärenden som myndigheten avgör genom förvaltningsbeslut och som kan inledas endast på initiativ av en part. Detta gäller inte ärenden för vars del det föreskrivs om en tidsfrist för handläggningen.

      Förutsättningen för skyldighet att ange handläggningstiden är alltså att

      •     ärendet endast kan inledas på initiativ av en part
      •     ärendet avgörs genom ett förvaltningsbeslut
      •     ärendet ingår i en central ärendegrupp inom myndighetens verksamhetsområde och
      •     det föreskrivs inte om en tidsfrist för handläggningen.

      Mera

      Med handläggningstid avses i denna bestämmelse tidsperioden med att ett ärende inleds och att ett beslut ges i ärendet.

      Ärenden som inleds på initiativ av en part

      Ärenden som endast kan inledas på initiativ av en part gäller i allmänhet en persons anspråk på någon rätt eller fördel. Inom arbetspensionssystemet avses med rätt t.ex. att man omfattas av socialförsäkringslagstiftningen i Finland medan man arbetar utomlands och med fördel som kan beviljas t.ex. en pensionsförmån. Det kan också vara fråga om befrielse från skyldighet, såsom befrielse från försäkringsskyldigheten enligt arbetspensionslagarna eller skyldigheten att betala arbetspensionsförsäkringsavgift retroaktivt.

      Ärenden som gäller förpliktande beslut, såsom ärenden om tvångsförsäkring eller återkrav, inleds i allmänhet på initiativ av en myndighet. För sådana ärenden anges det i princip ingen handläggningstid.

      Ärenden som avgörs genom förvaltningsbeslut

      Förfrågningar som en part gör hos myndigheterna, förvaltningsklagan, den faktiska förvaltningsverksamheten eller förvaltningsavtal avgörs inte genom förvaltningsbeslut. I sådana ärenden behöver handläggningstiden alltså inte anges.

      Förvaltningsärenden som ingår i en central ärendegrupp inom myndighetens verksamhetsområde

      I en central ärendegrupp inom myndighetens verksamhetsområde ingår i allmänhet förvaltningsärenden vars behandling antalsmässigt utgör en stor andel av myndighetens verksamhet som helhet eller som annars på grund av sin karaktär kan anses centrala med tanke på myndighetens verksamhetsområde. Sådana ärenden inom arbetspensionssystemet är t.ex. pensions- och försäkringsärenden.

      Tidsfrister som föreskrivits för handläggningen

      I arbetspensionslagarna föreskrivs det inte om exakta tidsfrister för handläggningen av ärenden.

      Sedvanligt och skälig handläggningstid

      Handläggningstiden ska anges så att den så exakt som möjligt beskriver den sedvanliga handläggningstiden för ärenden som hör till respektive ärendegrupp. Handläggningstiderna ska dock fastställas så att de är skäliga och överensstämmer med det allmänna kravet på behandling utan dröjsmål. Handläggningstiden anger i dagar, veckor eller månader.

      Om handläggningstiderna för olika pensionsslag skiljer sig betydligt från varandra, ska pensionsanstalten gärna ange handläggningstiden separat för varje pensionsslag.

      Mera

      Vad som är skäligt för angivna handläggningstider på allmän nivå ska bedömas av högre förvaltningsmyndigheter och i sista hand av de högsta laglighetsövervakarna. I de högsta laglighetsövervakarnas praxis har det ansetts att man speciellt snabbt bör behandla ärenden som t.ex. gäller pension.

      Information om handläggningstiderna

      Kunderna ska informeras om handläggningstiderna på behörigt sätt. Information om handläggningstiderna kan ges t.ex. på kundservicestället och på webbsidorna.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus