Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Oikeusturva ja hyvä hallinto työeläkeasioissa
    • Hyvän hallinnon perusteet työeläkeasioiden käsittelyssä
    • Rådgivningsprincipen

    Rådgivningsprincipen

    Voimassa 13.05.2014 - 06.03.2018

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 14.03.2016 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 21.02.2018 - toistaiseksi
          • 13.05.2014 - 06.03.2018
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • FörvaltningsL 8 § Rådgivning
            • ArPL 211 § Rådgivning till arbetstagare och arbetsgivare
            • FöPL 153 § Rådgivning till företagare
            • SjPL 230 § Rådgivning till arbetstagare och arbetsgivare
            • PSCL 2 § Pensionsskyddscentralens uppgifter
          • Soveltamisohje
            • Behandling utan dröjsmål

      Myndigheterna har en allmän rådgivningsskyldighet. Rådgivningsskyldigheten sammanhänger med den allmänna utredningsskyldighet som fastställts för myndigheter. Skyldigheten gäller också pensionsanstalterna då de handlägger förvaltningsärenden.

      Bestämmelserna om rådgivningsskyldigheten ingår i 8 § i förvaltningslagen (434/2003).

      Rådgivningsskyldigheten innebär att myndigheter inom ramen för sin behörighet

      • enligt behov ska ge sina kunder råd i förvaltningsärenden och dessutom
      • svara på frågor och förfrågningar som gäller uträttandet av ärenden.

      Om ärendet inte hör till myndighetens behörighetsområde, bör den anvisa kunden till den behöriga myndigheten. I praktiken är kunden i ett förvaltningsärende oftast part. Med part i ett förvaltningsärende avses en person vars rätt, intresse eller skyldighet ärendet gäller.

      Rådgivningen är avgiftsfri.

      Kundrådgivning

      Rådgivningsskyldigheten gäller uppgifter som hör till myndighetens behörighetsområde och gäller endast frågor om förfarandet. Råd ska således ges

      • om formaliteterna i samband med anhängiggörandet av ärendet (t.ex. vilka handlingar som ska lämnas in för anhängiggörandet eller vilka frister parten ska iaktta) och
      • vilka åtgärder som krävs av parten under behandlingens gång (t.ex. vilka tilläggsutredningar parten bör skaffa innan ärendet avgörs)

      Rådgivningsskyldigheten förutsätter också att det finns ett konkret behov av rådgivning.

      Mera

      Vad som ska anses vara nödvändig och tillräcklig rådgivning bedöms utifrån personens behov och faktiska förmåga att själv klara av skötseln av ärendet.

      I rådgivningen är det viktigt att jämlikhetsprincipen följs och att kunderna bemöts på ett likvärdigt sätt.

      Rådgivningsskyldigheten innebär inte att pensionsanstalten är skyldig att direkt bistå kunden. Pensionsanstalten är inte skyldig att upprätta handlingar på kundens vägnar, till exempel fylla i pensionsansökningsblanketter eller avfatta besvärsskrifter. Om sökanden ber om det, kan den anställda på pensionsanstalten emellertid fylla i ansökan enligt de uppgifter kunden lämnar. För att undvika missförstånd är det dock viktigt att de ifyllda uppgifterna i ansökan gås igenom med kunden.

      Förutom till kunder ges också råd till övriga instanser som sköter ett visst ärende, till exempel partens lagliga företrädare, ombud eller biträden.

      Rådgivningen kan gå ut på att ge information om pensionsanstaltens förfarande, bl.a. handläggningspraxis och förfarandet vid olika skeden av handläggningen, samt innehållet i de bestämmelser som tillämpas på ärendet och tolkningslinjerna vid avgörandet. I samband med rådgivningen är det emellertid inte möjligt att förutse t.ex. den faktiska utgången av en enskild ansökan.

      Rådgivningens riktighet

      Särskild vikt bör fästas vid riktigheten av de råd som ges. Kunden ska kunna lita på att de råd som ges om förfarandena är riktiga. Den som gett felaktig information kan bli skyldig att betala skadestånd.

      Bestämmelser om sekretess och datasekretess bör också beaktas vid rådgivning.

      Det anses inte som felaktig information, om pensionsbeloppet i en slutlig pensionsuträkning avviker från det belopp som angetts i förhandsberäkningen.

      Opartiskhet

      Rådgivaren bör handla så att hans eller hennes opartiskhet inte äventyras.

      Kravet på opartiskhet är speciellt viktigt i ärenden med flera parter eller i ärenden som måste avgöras samtidigt. Sådana ärenden är bl.a. avgöranden som gäller tillämpning av arbetspensionslagarna och ärenden, där flera instanser har framfört krav på samma fordran, t.ex. på pension som ska betalas retroaktivt för en viss tid.

      Svarstid

      Förfrågningar som en myndighet tar emot ska besvaras inom skälig tid. Kunden bör meddelas en uppskattning om hur länge det tar att handlägga ärendet.

      Allmän rådgivning och information

      Allmänna råd kan ges också andra än direkta kunder även om rådgivningsskyldigheten i arbetspensionssystemet egentligen gäller bara det egna verksamhetsområdet.

      Råd kan också ges i frågor som gäller andra pensioner. För att undvika situationer där myndigheter inom samma område ger råd som innehållsmässigt avviker från varandra, är det viktigt att hänvisa frågeställaren till den behöriga pensionsanstalten eller till den rätta behöriga myndigheten. Kunden ska vid behov anvisas till en myndighet inom ett annat förvaltningsområde eller till en instans som inte alls hör till förvaltningen.

      Det primära rådgivningsansvaret bärs av den pensionsanstalt som ordnat pensionsskyddet

      Vid rådgivning om arbetspensioner bör beaktas att den pensionsanstalt som en arbetsgivare har anlitat för att ordna arbetstagarens pensionstrygghet i första hand bär ansvaret för att ge råd.

      Pensionsskyddscentralen ger råd om arbetspensioner och om tillämpning av arbetspensionslagarna

      Pensionsskyddscentralens uppgifter bestäms särskilt i 2 § i lagen om Pensionsskyddscentralen (397/2006). Enligt lagen har Pensionsskyddscentralen till uppgift att bl.a. informera, föra statistik och bedriva forskning samt ge råd om arbetspensionerna. Pensionsskyddscentralen ger bl.a. ut publikationer, informerar, utreder och ger för övrigt råd om hur arbetspensionslagarna ska tillämpas.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus