Ett välfungerande samarbete mellan olika myndigheter spelar en central roll för hur förvaltningsärenden expedieras.
Samarbete mellan myndigheterna
- ger effektivare förvaltning
- förenklar och försnabbar expedieringen av ärenden hos myndigheten.
Myndigheters skyldighet till samarbete regleras i 10 § i förvaltningslagen (434/2003).
Varje myndighet ska inom ramen för sin behörighet och i den utsträckning ärendet kräver bistå andra myndigheter på begäran vid skötseln av en förvaltningsuppgift, och även i övrigt sträva efter att främja samarbetet mellan myndigheterna.
Myndigheten ska bistå vid skötseln av förvaltningsärenden. Detta gäller
- inledningen av ett ärende
- handläggning av anhängiga ärenden eller
- bistånd efter att beslut givits.
Myndigheter ska uttryckligen begära handräckning av varandra.
Myndigheternas skyldighet att ge handräckning är inte obegränsad, utan gäller endast sådana uppgifter som ankommer på den myndighet till vilken begäran riktats. Vidare ska ärendets natur och omfattning beaktas, samt att myndigheten har tillräckliga resurser att handlägga ärendet.
Arbetspensionslagarna innehåller bestämmelser om samarbete mellan pensionsanstalterna (t.ex. ArPL 212 §). Enligt bestämmelserna ska pensionsanstalterna samarbeta inom sammanställning av statistik och andra ärenden som gäller verkställighet och utveckling av arbetspensionslagarna.
Om handräckning mellan myndigheter föreskrivs särskilt.