Uppdaterad med ändringarna till följd av att lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar och lagen om lantbruksföretagares olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar trädde i kraft 1.1.2016.
Voimassa 01.01.2016 - 13.12.2022
Soveltamisohje, Julkaisuaika 29.04.2016 Julkisuus: Julkinen
Uppdaterad med ändringarna till följd av att lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar och lagen om lantbruksföretagares olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar trädde i kraft 1.1.2016.
Syftet med arbetspensionssystemet är att trygga en fortsatt försörjning för personer som lever av sitt förvärvsarbete och deras familjer i ålderdomen, vid arbetsoförmåga och efter förmånslåtarens död.
Utöver arbetspensionen kan en pensionstagare också ha rätt till pensioner och ersättningar som beviljas enligt
En pensionstagare kan också ha rätt till pension eller ersättning från ett annat land.
Om olika system betalade ut pensioner och ersättningar utan att beakta förmåner som andra system utbetalar, skulle ersättningarna till och med kunna uppgå till större summor en personens inkomster av arbete har varit. För att undvika detta och för att systemen ska bilda en konsekvent helhet, har det i arbetspensionslagarna bestämts att vissa pensioner och ersättningar är primära i förhållande till arbetspensionen.
Det att vissa pensioner och ersättningar är primära i förhållande till arbetspensionen betyder att dessa förmåner beaktas som förmåner som minskar arbetspensionen. Pensionsanstalten tar självmant i beaktande de primära förmånerna i arbetspensionen. Pensionstagaren behöver inte ansöka om det.
rimära förmåner (s.k. LITA-förmåner) är
En pensionstagare kan också ha rätt till ersättning enligt motsvarande lagar som gällt tidigare, om skadefallet har inträffat medan de var i kraft. Sådana lagar är t.ex. lagen om olycksfallsförsäkring och lagen om olycksfallsförsäkring för lantbruksföretagare. Motsvarande ersättningar för inkomstbortfall enligt dessa dagar kan också vara primära förmåner som dras av från pensionen. Arbetspensionssystemet har också regressrätt till en del ersättningar som betalas enligt lagen om ansvar i spårtrafik.
Förmåner enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar beviljas av olycksfallsförsäkringsbolagen, Statskontoret och Olycksfallsförsäkringscentralen, och förmåner enligt trafikförsäkringslagen beviljas av trafikförsäkringsbolagen och Statskontoret. Dessa kallas för LITA-bolag.
LPA beviljar förmåner enligt lagen om lantbruksföretagares olycksfall i arbetet och Statskontoret beviljar förmåner enligt lagen om militärolycksfall.
En LITA-förmån beaktas i arbetspensionen så att den direkt dras av från arbetspensionens belopp. Av arbetspensionen utbetalas skillnaden mellan arbetspensionen och LITA-förmånen. Om LITA-förmånen är större än arbetspensionen, återstår det ingen arbetspension att betala.
LITA-förmåner drogs av från arbetspensionerna som direkta avdrag också enligt de bestämmelser som gällde åren 2005-2006. Då användes dock termen samordning om beaktandet av LITA-förmåner i arbetspensionen. I början av år 2007 avstod man från termen samordning och började tala om avdrag för primära förmåner från arbetspensionen.
Samordningen tidigare
Enligt 2004 års bestämmelser samordnades arbetspensionen så att det sammanlagda beloppet av arbetspensioner som en person skulle få eller fick begränsades till en målsatt nivå. Vid samordningen beaktades såväl arbetspensioner som LITA-förmåner och utländska förmåner.
Den målsatta nivån var ca 60 procent av personens högsta pensionsgrundande lön. Den målsatta nivån betraktades som tillräcklig, eftersom levnadskostnaderna i allmänhet blir mindre efter pensioneringen.
Samordningen av arbetspensioner avskaffades i samband med 2005 års pensionsreform. Det ansågs viktigt att förlänga arbetslivet och tanken var att den som arbetar längre ska få bättre pension. Eftersom den högre pensionstillväxten efter 53 års ålder inte skärs bort vid samordningen, uppmuntrar den högre pensionstillväxten till fortsatt förvärvsarbete.
Justering av samordningen med grundbeloppsmodellen
Om en pension som beviljats enligt 2004 års bestämmelser ska samordnas på nytt, dras den primära förmånen av som ett direkt avdrag från det s.k. grundbeloppet. Om ett direkt avdrag från grundbeloppet skulle leda till att pensionen blir mindre än genom samordning enligt 2004 års bestämmelser, ska den nya samordningen göras enligt 2004 års bestämmelser. Ett direkt avdrag från grundbeloppet leder till att pensionen blir mindre om arbetspensionernas belopp är mindre än samordningsgränsen.
Denna s.k. grundbeloppsmodellen tillämpas på
Pensionen ska samordnas på nytt när
Keva samordnar fortfarande pensioner som tillvuxit före utgången av år 2004 enligt den situation som rådde 31.12.2004. Överskottet fördelas mellan pensioner från den offentliga sektorn.