Pension som ett annat EU-lands institution har betalat till ett för stort belopp
Om ett EU-lands institution har betalat pensionen utan grund eller till ett för stort belopp, kan den återkräva överbetalningen från finländsk
- retroaktiv pension eller
- från löpande pension.
Återkrav av pensioner som betalats till ett för stort belopp från retroaktiv pension
Minskningen görs oberoende av den nationella lagstiftningens begränsningar, om det andra landets krav gäller
- pension som betalats till ett för stort belopp
- minskning av den finländska retroaktiva pensionen.
Finlands och det andra EU-landets förmåner behöver tidsmässigt inte motsvara varandra.
Folkpensionsanstaltens center för internationella ärenden förmedlar regresskrav till den teoretiska anstalten.
När ett annat EU-land har meddelat Finland om sitt regresskrav, måste arbetspensionsanstalten meddela institutionen i det andra EU-landet som framfört regresskravet uppgiften om den retroaktiva pensionen. Om det andra landets återkrav inte har individualiserats, frågar den teoretiska anstalten det andra EU-landets institution via kontaktorganet (FPA:s center för internationella ärenden)
- vilken förmån regresskravet gäller och
- beloppet på kravet och
- på vilket konto det retroaktiva beloppet ska betalas.
När det andra EU-landets institution som överbetalat pension får uppgift om den finländska retroaktiva pensionen, ska den inom två månader meddela det överbetalda beloppet till den finländska arbetspensionsanstalten. Den här tiden på 2 månader börjar löpa från den dagen, när den teoretiska anstalten vidarebefordrar uppgiften om den retroaktiva pensionen och ber det andra landet att precisera sitt krav.
Arbetspensionsanstalten ska överföra det belopp som dragits av från den retroaktiva pensionen till det andra EU-landets institution som överbetalat pension. Om arbetspensionsanstalten inte får de ovan nämnda uppgifterna inom en utsatt tid på två månader, betalar arbetspensionsanstalten den retroaktiva pensionen till den sökande utan dröjsmål.
Sveriges sjukersättning (ISA) är en förmån, på vilken återkravsförfarande som gäller pensioner tillämpas. Försäkringskassan ska iaktta en tidsgräns på två månader för meddelande om beloppet på överbetalad pension när det gäller ISA.
Om ett annat EU-lands återkrav gäller en
- sådan förmån som kan betalas till ett annat EU-land samt
- en sådan förmån vars belopp som betalats utan grund inte kan tas ut från arbetspensionen
ber den teoretiska anstalten via FPA:s center för internationella ärenden en utredning av det överbetalade beloppet som kan ställas som regresskrav i fråga om retroaktiv pension. Den teoretiska anstalten betalar endast detta belopp från den retroaktiva pensionen till det andra EU-landet och resten betalar den till pensionstagaren.
Från den retroaktiva pensionen betalas först alla regressfordringar enligt finsk lagstiftning enligt betalningsordningen som fastställs i lagstiftningen. Om det efter dessa avdrag blir kvar retroaktiv pension, innehålls den för institutionen i det andra EU-landet.
Det är möjligt att återkräva pension som betalats till ett för stort belopp från en löpande pension endast om det inte har gått att återkräva förmånen från retroaktiva pensionsposter
En kvittning mot en löpande pension kommer bara i fråga om det inte har gått att kräva förmånen tillbaka från retroaktiva pensionsposter.
Om det andra EU-landets återkrav gäller kvittning mot löpande arbetspension, betalas det belopp som månatligen kvittas mot pensionen till institutionen i det andra EU-landet. På kvittningsförfarandet tillämpas de finländska nationella bestämmelserna om återkrav av pension som betalats utan grund genom kvittning mot framtida pensionsposter.
Återkrav som gäller minskning av ett annat EU-lands överbetalda pension från en löpande arbetspension, kommer vanligtvis som en begäran som är separat från den egentliga pensionsansökningsprocessen.
När Finlands arbetspensionsanstalt genom kvittning kräver tillbaka pension som ett annat EU-land betalat till ett för stort belopp mot framtida pensionsposter, grundar sig förfarandet på ett återkravsbeslut som ett annat EU-land har gett. Den finländska arbetspensionsanstalten ger inget beslut om återkravet. Pensionstagaren ska alltid få ett överklagbart beslut om kvittningsförfarandet. När beslutet om kvittning har getts kan man fortskrida med kvittningsförfarandet genast. Man behöver inte vänta på att beslutet vinner laga kraft innan man inleder kvittningsförfarandet.
Återkrav av ett annat EU-lands andra socialförsäkringsförmåner och socialbidrag som överbetalats från retroaktiv pension
Socialförsäkringsförmåner och socialbidrag som ett annat EU-land överbetalat kan tas ut endast från en retroaktiv pension.
Endast arbetspension som betalats till ett för stort belopp kan kvittas mot löpande arbetspension. Därför kan en institution i ett annat EU-land inte kvitta andra socialförsäkringsförmåner som överbetalats mot löpande finsk arbetspension.
Återkrav av förmåner som betalats till ett för stort belopp från retroaktiv pension
Den teoretiska anstalten ska kontrollera att det utländska regresskravet gäller sådan förmån som kan krävas tillbaka från finsk retroaktiv arbetspension. Till utlandet kan från finsk retroaktiv arbetspension utöver överbetald pensionen betalas vanligtvis endast överbetalat belopp som gäller
- sjukdagpenning
- arbetslöshetsdagpenning
- socialbidrag som har beviljats mot förväntad pension.
Vid återkrav från retroaktiv pension tillämpas också de nationella lagbestämmelserna om förmåner som sammanfaller tidsmässigt. Socialbidrag som beviljats före pensionsansökan blir anhängig kan inte krävas tillbaka från finländsk pension.
När det är fråga om att en annan förmån än pension har betalats till ett för stort belopp, meddelar den teoretiska anstalten i samband med meddelande till ett annat EU-land om retroaktiva pensioner eller vid begäran om precisering till ett annat EU-lands återkrav en rimlig tidsfrist inom vilken svaret väntas. Om ett svar inte fås inom den tidsfrist som meddelats, betalar den teoretiska anstalten den retroaktiva pensionen till den pensionssökande. Som rimlig tidsfrist kan anses samma två månaders tidsfrist som finns föreskriven för pensioner som betalats överbetalats. Även i den här situationen börjar tiden på 2 månader löpa från den dagen, när den teoretiska anstalten vidarebefordrar uppgiften om den retroaktiva pensionen och ber det andra landet att precisera sitt krav.
Betalning av pension till ett annat land
När den nödvändiga informationen om återkravet har fåtts från institutionen i det andra EU-landet, betalar den teoretiska anstalten den retroaktiva pensionen enligt det regresskrav som den godkänt till institutionen i det andra EU-landet. Om det är fråga om en situation som inte omfattas av VILMA-bestämmelser betalar den följande anstalten hela pensionen till pensionstagaren. Detta gäller andra förmåner än pension som ett annat EU-land har överbetalat.
Retroaktiv pension som betalas till en utländsk anstalt betalas inte med dröjsmålsförhöjning.
Begäran om återkrav av förmåner som överbetalats och svar på dem under övergångstiden för det elektroniska informationsutbytet
När EU-länderna övergår till elektroniskt informationsutbyte, sköts begäran om återkrav från retroaktiva och löpande förmåner med separata strukturerade elektroniska dokument, dvs. SED (Structured Electronic Documents).
Några EU-länder har meddelat att de kommer att använda pappers-SED åtminstone under något skede under övergångsperioden. T.ex. Tyskland har meddelat att det redan nu använder pappers-SED för återkrav (R-SED) i regressärenden.
Under övergångstiden ska institutionerna acceptera att ta emot begäran på både E-blanketter och SED. Under övergångsperioden kan institutionerna välja vilka blanketter de använder för sina svar. I Finland används huvudsakligen E-blanketter under övergångsperioden till det elektroniska informationsutbytet, inte pappersversioner av SED.