Ohjeen aiheeseen liittyvät säännösviittaukset on päivitetty.
Voimassa 01.01.2017 - 31.12.2019
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2017 Julkisuus: Julkinen
Ohjeen aiheeseen liittyvät säännösviittaukset on päivitetty.
Perustevalitus on vakuutusmaksuasioissa määräajassa tehtävä, asianosaisen käytettävissä oleva varsinainen muutoksenhakukeino.
Jos asianosainen katsoo, että eläkelaitoksen määräämä työeläkevakuutusmaksun maksuunpano tai työnantajan tekemä työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätys on ollut lain tai sopimuksen vastainen, asianosainen voi tehdä maksuunpanoa koskevan perustevalituksen.
Perustevalituksella voi valittaa siitä, että
Vakuutusmaksun maksuunpanosta ei anneta erillistä päätöstä, vaan maksuunpano tapahtuu lähettämällä lasku vakuutusmaksusta maksuvelvolliselle.
Myöskään työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätyksestä ei anneta erillistä päätöstä, vaan työnantaja pidättää työntekijän osuuden työeläkevakuutusmaksusta palkanmaksun yhteydessä ja suorittaa sekä työnantajan että työntekijän osuuden työeläkevakuutusmaksusta eläkelaitokselle.
Perustevalituksen voi tehdä se, joka on velvoitettu maksamaan työeläkevakuutusmaksun. Myös toissijainen maksuvelvollinen voi tehdä perustevalituksen, jos perintätoimet kohdistuvat toissijaiseen maksuvelvolliseen.
Työntekijä voi tehdä perustevalituksen, jos työntekijä on tyytymätön työnantajan pidättämään työntekijän työeläkevakuutusmaksuun.
Muutoksenhakuelin voi perustevalituksen yhteydessä määrätä työnantajan palauttamaan aiheettomasti perityn työntekijän työeläkevakuutusmaksun työntekijälle.
Perustevalitus on tehtävä kirjallisesti ja perustevalitus on toimitettava suoraan TELK:lle.
Perustevalitukseen on liitettävä kopio työeläkevakuutusmaksua koskevasta laskusta. Jos muutoksenhakija ei ole toimittanut kopiota työeläkevakuutusmaksulaskusta, eläkelaitos toimittaa työeläkevakuutusmaksulaskun TELK:lle lausuntonsa yhteydessä.
Työntekijän työeläkevakuutusmaksua koskevaan perustevalitukseen on liitettävä kopio palkkalaskelmasta.
Perustevalitus on tehtävä viimeistään 2 vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.
Maksuunpanopäivänä pidetään työeläkevakuutusmaksun eräpäivää. Jos maksuunpano on kohdistettu sekä ensisijaiseen että toissijaiseen maksajaan, muutoksenhakuaika lasketaan kummankin osalta erikseen.
Työntekijän työeläkevakuutusmaksun pidätysasioissa maksuunpanopäivä on vakuutusmaksun pidätyspäivä.
TELK:n perustevalitusasiassa antamasta päätöksestä on oikeus valittaa VakO:een 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Jos perustevalitus on saapunut asianomaiseen eläkelaitokseen, Eläketurvakeskukseen, TELK:aan tai VakO:een muutoksenhakuajan jälkeen, valitus voidaan tästä huolimatta ottaa tutkittavaksi, jos myöhästymiseen on ollut painava syy.
Muutoksenhakuelin tutkii, onko myöhästymiseen ollut painavia syitä. Muutoksenhakijalla on pääsääntöisesti näyttövelvollisuus siitä, että valituksen myöhästyminen on johtunut painavista syistä.
Esimerkkejä: Painavia ja ei-painavia syitä valituksen myöhästymiseen
Ruotsissa vakituista asuntoa vailla olevalla henkilöllä katsottiin olleen painava syy ja myöhässä tullut valitus tutkittiin.
Kirjattuna lähetetty, mutta lakon vuoksi myöhässä saapunut valitus tutkittiin.
Sairautta ei hyväksytty painavaksi syyksi ja myöhässä saapunut valitus jätettiin tutkimatta.
Asianajajan viivyttelyä ei pidetty painavana syynä valituksen myöhästymiseen.
Painavana syynä valituksen myöhästymiseen ei pidetty kielitaidon puutetta, kun kyse oli Suomessa yritystoimintaa harjoittavasta henkilöstä ja valitusasia liittyi henkilön toiminnasta aiheutuvien lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseen (ELK 3509/02 ja 3510/02, päätöslyhennelmät eivät ole Säädöspalvelussa).
Jos perustevalitus tehdään ulosmittauksen takia, on lisäksi voimassa, mitä verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään perustevalituksesta.
Perustevalituksen vireillä olo ei keskeytä työeläkevakuutusmaksujen perintää, vaan maksut on maksettava valituksesta huolimatta.
TELK tai VaKO voi kieltää täytäntöönpanon tai määrätä alkaneen täytäntöönpanon keskeytettäväksi sen jälkeen, kun perustevalitus on tehty.
Työntekijä voi vaatia oikaisua työnantajan häneltä perimään työntekijän eläkemaksuun.
Oikaisua on haettava Kevalta viimeistään viiden vuoden kuluessa lopullisen maksun eräpäivää seuraavan vuoden alusta lukien.
Kevan oikaisuvaatimuksesta antamaan päätökseen haetaan muutosta TELK:ltä ja TELK:n päätöksestä VakO:lta. Muutoksenhakuaika on 30 päivää siitä päivästä lukien, jona asianosainen on saanut tiedon Kevan tai TELK:n päätöksestä.
Kevan jäsenyhteisö voi hakea muutosta eläkemaksun maksuunpanoon Helsingin hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaanista. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei oteta lukuun. Hallinto-oikeuden päätöksestä saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Asianosainen saa tehdä eläkemaksun maksuunpanoa koskevan perustevalituksen, jos asianosainen katsoo, että Kevan valtion työnantajalle määräämä maksuunpano on ollut lain vastainen. Perustevalitus on tehtävä kirjallisesti ja perustevalitus on toimitettava TELK:lle kahden vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.
Asianosainen saa tehdä maksuunpanoa koskevan perustevalituksen, jos asianosainen katsoo, että Kevan kirkon työnantajalle määräämä maksuunpano on ollut lainvastainen. Perustevalitus on tehtävä kirjallisesti ja perustevalitus on toimitettava TELK:lle kahden vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona saaminen on määrätty tai maksuunpantu.
Jos perustevalitus tehdään ulosmittauksen takia, on lisäksi voimassa, mitä verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään perustevalituksesta.