Ohjetta on muokattu perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan vastuulle 1.1.2017 lukien. Kelan maksamat etuudet -listaan on myös lisätty tartuntatautipäiväraha omana etuutenaan.
Voimassa 01.01.2017 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2017 Julkisuus: Julkinen
Ohjetta on muokattu perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan vastuulle 1.1.2017 lukien. Kelan maksamat etuudet -listaan on myös lisätty tartuntatautipäiväraha omana etuutenaan.
Jos Suomen eläkelaitos on maksanut eläkettä perusteetta tai liian suurena, liikamaksu voidaan periä
Jos teoreettinen eläkelaitos on maksanut eläkettä liikaa, teoreettinen eläkelaitos tekee Eläketurvakeskuksen UM-osastolle regressi-ilmoituksen. Eläketurvakeskuksen UM-osasto merkitsee EU-eläkehakemuslomakkeeseen eläkelaitoksen pyynnön, jotta toisen EU-maan eläkelaitos pidättää mahdollisesti takautuvasti maksettavaksi tulevan eläkkeen.
Kun liikaa eläkettä maksanut eläkelaitos saa tiedon toisen EU-maan takautuvista eläkkeistä, eläkelaitoksen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa määrä takautuvan eläkkeen maksavalle EU-maan eläkelaitokselle. Tämän EU-maan eläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä liikaa eläkettä maksaneelle eläkelaitokselle. Jos takautuvan eläkkeen maksava eläkelaitos ei saa ilmoitusta 2 kuukauden määräajassa, eläkelaitos maksaa viipymättä takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle.
Jos eläkkeen liikamaksua ei saada perittyä kokonaan toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä, eläkelaitos voi periä liikamaksun myös toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä.
Ensisijaisesti eläkelaitos kuitenkin perii liikamaksun omasta maksussa olevasta eläkkeestään. Jos liikamaksun periminen omasta maksussa olevasta eläkkeestä ei ole mahdollista, voidaan liikamaksua yrittää periä toisen maan vastaisista eläke-eristä, jos periminen on mahdollista myös toisen maan kansallisten säännösten mukaan.
Suomen eläkelaitos voi pyytää eläkkeen liikamaksun kuittaamista vain toisen EU-maan työeläkkeestä.
Myös muita sosiaalivakuutusetuuksia ja sosiaaliavustusta (Suomessa sosiaaliavustuksella tarkoitetaan toimeentulotukea) voidaan periä toisen EU-maan eläkkeestä. Muiden sosiaalivakuutusetuuksien perintä on mahdollista vain kansallisessa lainsäädännössä asetettujen edellytysten ja rajoitusten mukaisesti.
Suomen työeläkelainsäädännön mukaan muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja toimeentulotuen liikamaksu voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä. Muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja toimeentulotuen liikamaksua ei ole mahdollista periä maksussa olevasta toisen EU-maan eläkkeestä.
Jos Kela, työttömyyskassa tai kunnan sosiaalitoimi on maksanut etuuksia eläkkeenhakijalle takautuvasti samalle ajalle kuin hakijalle myönnetään eläkettä toisesta maasta, voi Kela, työttömyyskassa tai kunnan sosiaalitoimi esittää vaateen myönnettyyn takautuvaan eläkkeeseen kyseiselle ajalle.
Suomen kansallisen lainsäädännön mukaan jo annettu toimeentulotuki voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä ja vain silloin, jos etuus on annettu odotettavissa olevaa eläkettä vastaan.
Regressi voi koskea seuraavia Kelan maksamia etuuksia:
Eläketurvakeskuksen UM-osasto saa pääosin näistä Kelan maksamista etuuksista tiedon koneellisesti. Perustoimeentulotukea koskeva vaatimus tulee ilmoittaa Eläketurvakeskuksen UM-osastolle kirjallisesti.
Kelan maksamaa hoitotukea, vammaistukea, opintotukea ja asumistukea ei regressoida. Myöskään aikuiskoulutuksen ajalta maksettavaa verotonta ylläpitokorvausta ei voida regressoida.
Regressi voi koskea työttömyyskassojen maksamaa
Näitä etuuksia koskevista vaatimuksista tulee ilmoittaa Eläketurvakeskuksen UM-osastolle kirjallisesti.
Työttömyyskassojen maksamaa vuorottelukorvausta ei voida regressoida.
Jos kunta on myöntänyt henkilölle täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea toimeentulotukilain 23 §:n perusteella ennakkona odotettavissa olevaa eläkettä vastaan, etuus on mahdollista periä takaisin ulkomaan eläkkeestä. Kunnan vaateen on perustuttava eläkehakemuksen vireille tulon jälkeiseen aikaan. Tällöin noudatetaan myös kansallisen lainsäädännön etuuksien ajallista vastaavuutta koskevia säännöksiä.
Kuntien on esitettävä Eläketurvakeskuksen UM-osastolle erikseen kirjallisesti vaade, jos eläkkeenhakijalle on maksettu täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea ja etuus halutaan periä takaisin ulkomaan takautuvasta eläkkeestä.
Perustoimeentulotuen myöntäminen on siirtynyt Kelan vastuulle 1.1.2017 lukien. Kunta voi näin ollen esittää kirjallisen vaateen myös ennen 1.1.2017 myöntämästään perustoimeentulotuesta.
Yleensä ulkomaan eläkelaitos maksaa eläkkeen liikamaksua koskevan regressi-ilmoituksen vuoksi takautuvan eläkkeen regressivaateiden mukaisesti Suomeen Eläketurvakeskuksen tilille. Eläketurvakeskuksen UM-osasto hoitaa liikamaksun jakamisen molemmille eläkejärjestelmille ja muille vaateita esittäneille tahoille, jotta Suomen lainsäädännössä määriteltyä ensisijaisuusjärjestystä pystytään noudattamaan.
Eläketurvakeskuksen ollessa yhteyslaitos takautuvasta eläkkeestä maksetaan ensisijaisesti työeläkelaitoksen regressivaatimus. Tämän jälkeen maksamisjärjestys määräytyy seuraavasti:
Kun toinen EU-maa ilmoittaa takautuvasti maksettavasta eläkkeestä Eläketurvakeskuksen UM-osastolle, on UM-osaston 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava Suomen liikaa maksama etuuden määrä takautuvan eläkkeen maksavalle eläkelaitokselle.
Takautuvan eläkkeen maksavan eläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä Eläketurvakeskuksen UM-osastolle, joka puolestaan tilittää sen etuutta liikaa maksaneelle eläkelaitokselle. Jos takautuvan eläkkeen maksava eläkelaitos ei saa ilmoitusta liikamaksun määrästä määräajassa, se maksaa viipymättä takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle.
Ruotsi on katsonut, että se ei voi maksaa sairaus- ja työttömyyspäivärahaa koskevia regressejä Suomeen. Ruotsin työkyvyttömyyseläkelainsäädännön mukaan takautuvasta eläkkeestä Ruotsissa kansallisesti vähennetään sairausvakuutus- ja työttömyyspäivärahan määrä ja eläkettä maksetaan vain ylittävältä osalta.
Vastaavasti Ruotsi ei pyydä suomalaisia eläkelaitoksia regressoimaan takautuvaa eläkettä Ruotsin sairaus- tai työttömyyspäivärahan johdosta. Ruotsin tulkinnan vuoksi Kela ja työttömyyskassat joutuvat perimään liikaa maksetut määrät suoraan eläkkeensaajalta.
Kun EU-maissa siirrytään sähköiseen tietojenvaihtoon, takautuvien ja maksussa olevien etuuksien perintäpyynnöt hoidetaan erillisillä sähköisillä rakenteisilla asiakirjoilla eli SED:eillä (Structured Electronic Documents).
Nykyiset eläkehakemusprosessia koskevat E-lomakkeet eivät sovellu, jos
Perintävaateesta ilmoitetaan toiseen EU-maahan esimerkiksi R-001 SED:in paperisella tulosteella taikka E 001-lomakkeella, jos
Siirtymäaikana eläkelaitosten tulee suostua vastaanottamaan pyynnöt sekä E-lomakkeilla että SED:eillä. Vastauksissaan eläkelaitokset voivat siirtymäaikana valita, kumpia asiakirjoja haluavat käyttää. Sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana Suomessa käytetään vielä pääasiassa E-lomakkeita eikä sähköisten SED:ien paperiversioita.