Stycket om förtjänstdel för omställningsskydd, som inte längre finns, har strukits i anvisningen. Informationen om förhöjd inkomstrelaterad har preciserats.
Voimassa 01.01.2018 - 31.12.2018
Soveltamisohje, Julkaisuaika 07.02.2018 Julkisuus: Julkinen
Stycket om förtjänstdel för omställningsskydd, som inte längre finns, har strukits i anvisningen. Informationen om förhöjd inkomstrelaterad har preciserats.
Vid arbetslöshet betalas inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd.
För inkomstrelaterad dagpenning tillväxer pension ända till utgången av den månad då personen uppnår den lägsta pensionsåldern för sin åldersklass, även om inkomstrelaterad dagpenning kan betalas till slutet av den månad då personen fyller 65 år.
Grunden för arbetslöshetsdagpenningarna är månadsbaserad. Dagsinkomsten fås då förmånsgrunden divideras med 21,5, vilket är genomsnittet för antalet dagar i månaden som det betalas inkomstrelaterad dagpenning för.
Vid beräkningen av den intjänade pensionen beaktar man 75 procent av den förmånsgrundande inkomsten. Vid fastställandet av inkomsten för återstående tid beaktar man den förmånsgrundande inkomstens belopp till 100 procent.
Den inkomstrelaterade dagpenningen betalas som lika stor som grunddagpenningen, om de förmånsgrundande inkomsterna understiger ett visst gränsbelopp. Förmånsgrunden beaktas då till sitt verkliga belopp, dvs. det finns ingen minimiförmånsgrund för pensionstillväxten.
Inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning som fastställs enligt nya inkomstuppgifter uppgår till minst 80 procent av tidigare betald inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning. Om en ny dagpenning vore mindre än 80 procent av den tidigare dagpenningen och dagpenningen fastställs enligt denna 80 procentsregel, används som förmånsgrund den kalkylerade inkomst som vid uträkningen av arbetslöshetsdagpenning skulle resultera i en förmånsnivå på 80 procent.
Den inkomstrelaterade dagpenningen kan betalas med en förhöjd inkomstrelaterad del för sådan tid då mottagaren deltar i sysselsättningsfrämjande aktiviteter. Pensionen tillväxer på samma sätt som när man får normal dagpenning. Med tanke på pensionstillväxten är den förhöjda inkomstrelaterade delen likadan dagpenning som den egentliga dagpenningen.
I början av år 2018 trädde en lagändring i kraft enligt vilken arbetslöshetsdagpenningen kan betalas nedsatt, om den arbetslösa inte har visat aktivitet såsom det avses i lagen (aktiveringsmodellen inom utkomstskyddet för arbetslösa). Den eventuella sänkningen gäller full arbetslöshetsdagpenning, inte den förmånsgrundande inkomsten. Den tid då pension tillväxer på grundval av dagpenningen förlängdes i början av år 2018, eftersom självrisktiden för arbetslöshetsdagpenning förkortades till följd av en lagändring.
En aktiveringsmodell inom utkomstskyddet för arbetslösa trädde i kraft 1.1.2018. När arbetslöshetsdagpenning har betalats till en person för 65 dagar, kontrolleras det om personen har varit i arbete eller deltagit i sysselsättningsfrämjande service i tillräcklig omfattning under arbetslöshetstiden. Om så är fallet, betalas dagpenningen till normalt belopp för de följande 65 dagarna. Efter det kontrolleras personens aktivitet under dessa 65 dagar.
Om arbetssökanden inte har varit tillräckligt aktiv under granskningsperioden ska arbetslöshetsförmånen betalas nedsatt med 4,65 procent för de följande 65 utbetalningsdagarna. Både inkomstrelaterad dagpenning och grunddagpenning betalas till nedsatt belopp. Nedsättningen räknas från den fulla dagpenning som personen fått.
Om en person har betalats nedsatt arbetslöshetsdagpenning för de föregående 65 dagarna ska denna nedsatta arbetslöshetsdagpenning inte mera nedsättas, utan en eventuell nedsättning görs alltid endast på den fulla arbetslöshetsdagpenningen. En person som under två på varandra följande granskningsperioder på 65 dagar inte i tillräcklig omfattning har varit i arbete eller deltagit i sysselsättningsfrämjande service ska alltså för sammanlagt 130 dagar betalas
en arbetslöshetsdagpenning som är nedsatt med 4,65 procent.
Självrisktiden förkortades samtidigt från 7 till 5 dagar.
Också arbetslöshetsdagpenningar som Finlands Bank har betalat medlemmarna i sin personalförening utgör pensionsgrundande tid med inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning. De är sekundära i förhållande till ersättningar enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Detta innebär att en förmån från Finlands Bank inte betalas till den som får ersättning från en arbetslöshetskassa.
Grunderna för hur arbetslöshetsförmåner från Finlands Bank fastställs är i viss mån fördelaktigare än för förmåner enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Förmån betalas för 800 kalenderdagar, under högst fyra års tid. Dessutom kan den som blir arbetslös i en viss ålder få förmånen som fortlöpande ersättning fram till sin pensionsålder. Förmånsgrunden består av månadslönen före arbetslösheten.
Dagarna med arbetslöshetsförmån från Finlands Bank omräknas i intjäningsregistret med koefficienten 21,5 / 30 så att de motsvarar förmånsdagarna enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. De syns i registret och används på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsdagar enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa.
FPA betalar ut grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd (också pensionsstöd) enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Arbetsmarknadsstödet kan betalas också som sysselsättningsbonus eller integrationsstöd. De baserar sig inte på inkomster och är sålunda inte med vid beräkningen av intjänad pension. Förmånerna tas ändå med vid fastställandet av inkomsten för återstående tid.
Vid fastställande av inkomst för återstående tid jämställs pensionsstöd med arbetsmarknadsstöd.
Som begynnelsedatum på pensionsstöd som börjar 1.6.2017 eller senare under är 2017 antecknas 1.1.2017 i registret. Det beror på att pensionsstöd och arbetsmarknadsstöd anmäls på samma förmånsslag och i fråga om oavlönade perioder ersätter ett förmånsslag som anmälts under ett år en tidigare uppgift om samma förmånsslag som anmälts under samma år. Om begynnelsedatumet inte tvingades till årets början, skulle det i registret efter anmälning av pensionsstödet inte längre finnas uppgifter om tiden med arbetsmarknadsstöd i början av året som kan behövas vid beräkning av eventuell senare invalidpension.
Om FPA efteråt korrigerar uppgifter om perioder med pensionsstöd eller arbetsmarknadsstöd, kan det på grund av den tvingade begynnelsedagen uppstå överlappande eller bristfälliga uppgifter i registret. Därför bör pensionsanstalten kontrollera uppgifterna om arbetsmarknadsstöd år 2017, om personen senare ansöker om invalidpension och uppger att hen får pensionsstöd.
När inkomsten för återstående tid fastställs utgör grunden för dessa förmåner 1 456,68 euro (enligt nivån 2018) för varje hel månad. En hel månad anses omfatta 21,5 förmånsdagar. Om förmån har betalats för t.ex. 10 dagar, är den förmånsgrundande inkomsten 1 456,68 euro / 21,5 x 10 = 677,53 euro.
FPA:s utbildningsförmåner slopades 1.1.2010. Nya förmåner har inte beviljats efter detta. Med stöd av en övergångsbestämmelse betalas ändå de utbildningsförmåner som beviljats innan lagen trädde i kraft även ut för tiden efter 1.1.2010. Utbildningsförmåner som betalats efter 1.1.2010 beaktas vid fastställandet av inkomster för återstående tid.
Om en förmån har betalats till jämkat eller minskat belopp, beaktas den förmånsgrundande inkomsten i samma proportion som den betalda förmånens andel av den fulla förmånen. Så här görs vid fastställandet av både den intjänade pensionen och den återstående tiden.
Inkomstrelaterad dagpenning omfattar också eventuella barnförhöjningar. De beaktas vid uträkningen av relationstalet både i den förmån som betalas ut och i den fulla förmånen.
När man räknar ut relationstalet för icke-inkomstrelaterade arbetslöshetsförmåner beaktas den fulla förmånen som divisor utan eventuell barnförhöjning. Barnförhöjning kan dock ingå i den förmån som betalas ut, dvs. i dividenden. Om den förmån som betalas på grund av detta skulle överstiga beloppet för full förmån, är den inkomst som beaktas i inkomsten för återstående tid dock högst 100 procent av förmånsgrunden.
Arbetsmarknadsstöd som minskats till följd av behovsprövning eller boende i föräldrars hushåll beaktas i inkomsten för återstående tid likaså i samma proportion som det betalda arbetsmarknadsstödets andel av fullt stöd.
Om arbetslöshetsdagpenningen till en person till följd av aktiveringsmodellen betalas nedsatt med 4,65 procent för 65 dagar, är detta nedsatta belopp beloppet av full dagpenning, som den jämkade aller minskade förmånen jämförs med.
Förmånsgrundande inkomst:
0,48 x 2 438 euro / 21,5 x 150 = 8 164,47 euro.
Som pensionsgrundande inkomst beaktas 75 procent av den förmånsgrundande inkomsten.
Den intjänade pensionen:
0,75 x 8 164,47 euro 1,5 x % / 12 = 7,65 euro/mån
Som förmånsgrund används 1413,75 euro per månad. Dagsinkomsten fås genom att dela beloppet med 21,5.
Den förmånsgrundande inkomst som ska beaktas i inkomsten för återstående tid är alltså
200 x 0,4138 x 1 413,75 / 21,5 = 5 441,95 euro.