Information om biträdande justitieombudsmannens avgörande enligt vilket en myndighet ska utreda innehållet i meddelande som sänts till den och vid behov besvara dem har lagts till i anvisningen, liksom en länk till avgörandet.
Voimassa 21.02.2018 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 07.03.2018 Julkisuus: Julkinen
Information om biträdande justitieombudsmannens avgörande enligt vilket en myndighet ska utreda innehållet i meddelande som sänts till den och vid behov besvara dem har lagts till i anvisningen, liksom en länk till avgörandet.
Myndigheterna har en allmän rådgivningsskyldighet. Rådgivningsskyldigheten sammanhänger med den allmänna utredningsskyldigheten som myndigheter har.
Skyldigheten gäller också pensionsanstalterna då de handlägger förvaltningsärenden.
Rådgivningsskyldigheten innebär att myndigheter inom ramen för sin behörighet
Om ärendet inte hör till myndighetens behörighetsområde, bör den anvisa kunden till den behöriga myndigheten. I förvaltningsärenden är kunden i praktiken ofta en part. Med part i ett förvaltningsärende avses den vars rätt, fördel eller skyldighet ärendet gäller.
Rådgivningen är avgiftsfri.
Rådgivningsskyldigheten gäller uppgifter som hör till myndighetens behörighetsområde och gäller endast frågor om förfarandet. Råd ska således ges
Rådgivningsskyldigheten förutsätter också att det finns ett konkret behov av rådgivning.
Vad som ska anses vara nödvändig och tillräcklig rådgivning bedöms utifrån personens behov och faktiska förmåga att själv klara av skötseln av ärendet.
Rådgivningsskyldigheten innebär inte att pensionsanstalten är skyldig att direkt bistå kunden. Pensionsanstalten är inte skyldig att upprätta handlingar på kundens vägnar, till exempel fylla i pensionsansökningsblanketter eller avfatta besvärsskrifter. Om sökanden ber om det, kan den anställda på pensionsanstalten emellertid fylla i ansökan enligt de uppgifter kunden lämnar. För att undvika missförstånd är det dock viktigt att de ifyllda uppgifterna i ansökan gås igenom med kunden.
Rådgivningen kan gå ut på att ge information om pensionsanstaltens förfarande, bl.a. handläggningspraxis och förfarandet vid olika skeden av handläggningen, samt innehållet i de bestämmelser som tillämpas på ärendet och tolkningslinjerna vid avgörandet. I samband med rådgivningen är det emellertid inte möjligt att förutse t.ex. den faktiska utgången av en enskild ansökan.
Förutom till kunder ges också råd till övriga instanser som sköter ett visst ärende, till exempel partens lagliga företrädare, ombud eller biträden.
I rådgivningen är det viktigt att jämlikhetsprincipen följs och att kunderna bemöts på ett likvärdigt sätt.
Bestämmelserna om sekretess och dataskydd ska också beaktas vid rådgivningen.
Förvaltningslagen innehåller ingen bestämmelse som ger möjlighet att begränsa besvarandet av brev, kontakter eller begäranden om uppgifter. Även laglighetsövervakarna har varit av den åsikten att god förvaltning förutsätter att sakliga brev och förfrågningar besvaras på tillbörligt sätt och utan onödigt dröjsmål. Biträdande justitieombudsmannen har emellertid i sitt avgörande (Dnr 4461/4/14) konstaterat att rätten att få svar på sakliga brev och förfrågningar till myndigheter inte innebär att myndigheterna har en allmän skyldighet att besvara alla skrivelser som riktas till den t.ex. när myndigheten redan har besvarat en skrivelse med samma innehåll av samma avsändare.
I biträdande justitieombudsmannens avgörande konstateras att om skrivelserna gäller samma, redan avgjorda ärende, kan myndigheten meddela avsändare att behandlingen av ärendet har avslutats och att myndigheten inte längre kommer att särskilt svara avsändaren, om nya skrivelser fortfarande gäller samma, redan avgjorda ärende. I en sådan situation har myndigheten dock en skyldighet att utreda innehållet i dessa nya skrivelser som tillställts den och en skyldighet att anteckna dem i diariet eller en motsvarande dokumentförteckning.
Särskild vikt bör fästas vid riktigheten av de råd som ges. Kunden ska kunna lita på att de råd som ges om förfarandena är riktiga. Den som gett felaktig information kan bli skyldig att betala skadestånd.
Det anses inte som felaktig information, om pensionsbeloppet i en slutlig pensionsuträkning avviker från det belopp som angetts i förhandsberäkningen.
Rådgivaren bör handla så att hans eller hennes opartiskhet inte äventyras.
Kravet på opartiskhet är speciellt viktigt i ärenden med flera parter eller i ärenden som måste avgöras samtidigt. Sådana ärenden är bl.a. avgöranden som gäller tillämpning av arbetspensionslagarna och ärenden, där flera instanser har framfört krav på samma fordran, t.ex. på pension som ska betalas retroaktivt för en viss tid.
Förfrågningar som en myndighet tar emot ska besvaras inom skälig tid.
Kunden bör meddelas en uppskattning om hur länge det tar att handlägga ärendet.
Allmänna råd kan ges också andra än direkta kunder även om rådgivningsskyldigheten i arbetspensionssystemet egentligen gäller bara det egna verksamhetsområdet.
Råd kan också ges i frågor som gäller andra pensioner. För att undvika situationer där myndigheter inom samma område ger råd som innehållsmässigt avviker från varandra, är det viktigt att hänvisa frågeställaren till den behöriga pensionsanstalten eller till den rätta behöriga myndigheten. Kunden ska vid behov anvisas till en myndighet inom ett annat förvaltningsområde eller till en instans som inte alls hör till förvaltningen.
I rådgivning om arbetspensioner vilar det primära ansvaret för rådgivningen hos den pensionsanstalt där arbetsgivaren har ordnat pensionsskyddet för sin anställda.
Pensionsskyddscentralens uppgifter bestäms särskilt i 2 § i lagen om Pensionsskyddscentralen (397/2006). Enligt lagen har Pensionsskyddscentralen bl.a. till uppgift att föra statistik och bedriva forskning samt informera och ge råd om arbetspensionerna. Pensionsskyddscentralen ger bl.a. ut publikationer, informerar, utreder och ger för övrigt råd om hur arbetspensionslagarna ska tillämpas.