Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Etuudet
    • Perhe-eläke
    • Perhe-eläkkeen ratkaiseva eläkelaitos
    • Pensionsanstalt som avgör ansökan om familjepension

    Pensionsanstalt som avgör ansökan om familjepension

    Voimassa 01.01.2017 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 10.04.2018 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 28.04.2015 - 09.04.2018
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 106 § Arbete enbart i branscher som omfattas av arbetspensionslagarna för den privata sektorn
            • FöPL 96 § Behörig pensionsanstalt
            • LFöPL 91 § Behörig pensionsanstalt
            • SjPL 108 § Behörig pensionsanstalt
            • OffPL 117 § Den sista pensionsanstaltens uppgifter
            • ArPL 107 § Arbete i branscher som omfattas av arbetspensionslagarna för både den privata och den offentliga sektorn
            • ArPL 107 a § Bestämmande av sista pensionsanstalt, vid arbete inom branscher som omfattas av arbetspensionslagarna för den privata sektorn och pensionslagen för den offentliga sektorn
            • OffPL 118 § Bestämmande av sista pensionsanstalt vid arbete som omfattas av arbetspensionslagarna för den offentliga och den privata sektorn
            • ArPL 107 b § Inkomst som räknas in i arbetsinkomsterna
            • ArPL 109 § Den utbetalande pensionsanstaltens behörighet vid beviljande av ny pension
            • OffPL 120 § Keva som sista pensionsanstalt vid beviljande av ny pension
            • ArPL 110 § Möjlighet till överenskommelse
            • OffPL 121 § Närmare bestämmelser om sista pensionsanstalt och möjlighet till överenskommelse
            • Statsrådets förordning om behörig pensionsanstalt 6 §
            • Inf OffPL 1 § 5 mom. Ikraftträdande
          • Soveltamisohje
            • Handläggning av ansökan om familjepension
            • Pensionsanstalt som avgör ansökan om registrerad tilläggspension inom den privata sektorn

      Muutokset edelliseen

      Anvisningen har uppdaterats med anledning av pensionslagen för den offentliga sektorn som trädde i kraft 1.1.2017.

      Ansökan om familjepension avgörs

      • av det pensionssystems pensionsanstalt där det har försäkrats mest av förmånslåtarens arbetsinkomster under de två sista kalenderåren (granskningstid) eller
      • den pensionsanstalt som betalat förmånslåtarens pension.

      Mera

      Från början av år 2017 räknas arbetsinkomster som försäkrats enligt KomPL, StaPL, KyPL eller bestämmelserna om FPA:s personalpensioner ihop som arbetsinkomster enligt OffPL vid fastställandet av VILMA-anstalt.

      Förmånslåtaren var inte pensionerad

      Ansökan om familjepension avgörs av den pensionsanstalt där det har försäkrats mest av förmånslåtarens arbetsinkomster under de två sista kalenderåren (granskningstid).

      Granskningstid

      När man bestämmer vilken pensionsanstalt som ska avgöra familjepensionen avses med två års granskningstid

      • det år under vilket förmånslåtaren senast före dödsfallsåret hade arbetsinkomster och
      • året som omedelbart föregick det året.

      Mera

      Exempel: Bestämmande av granskningstid, förmånslåtaren har försäkrad inkomst inom olika pensionssystem under granskningstiden

      Förmånslåtaren avlider  2016. Förmånslåtarens anställning inom den kommunala sektorn har upphört före pensionsfallet. Förmånslåtaren hade inte enligt KomPL rätt till en tilläggspensionsandel eller en personlig pensionsålder.

      Förmånslåtaren har försäkrade arbetsinkomst enligt följande:

      År 2016

      •  Keva: KomPL-inkomster på 15 000 euro

      År 2015

      • Privata sektorn, pensionsanstalt 1: ArPL-inkomster 10 000 euro
      • Privata sektorn, pensionsanstalt 2: FöPL-inkomster 20 000 euro
      • Keva: KomPL-inkomster 35 000 euro

      År 2014

      • Privata sektorn, pensionsanstalt 1: ArPL-inkomster 25 000 euro
      • Privata sektorn, pensionsanstalt 2: FöPL-inkomster 20 000 euro
      • Privata sektorn, pensionsanstalt 3: ArPL-inkomster 20 000 euro
      •  
      2013 2014 2015 2016 2017

       

       

       

      Pensionsanstalt 1:   25 000 ArPL

      Pensionsanstalt 2:   20 000 FöPL

      Pensionsanstalt 3:   20 000 ArPL

      Pensionsanstalt 1:   10 000 ArPL

      Pensionsanstalt 2:   20 000 FöPL

      Keva: 35 000 KomPL

      Förmånslåtarens dödsår

      Keva: 15 000 KomPL

       

       

      Ansökan lämnas in

      Granskningstiden för inkomsterna är det år under vilket förmånslåtaren senast hade inkomster före dödsfallsåret och året omedelbart före detta. Granskningstiden är åren 2014 och 2015. Under granskningstiden har arbetsinkomster inom den privata sektorns pensionssystem försäkrats för sammanlagt 95 000 euro och inom det kommunala pensionssystemet för 35 000 euro. Ansökan om familjepension avgörs av pensionsanstalten inom den privata sektorn. Av den privata sektorns pensionsanstalter har mest arbetsinkomster försäkrats av Pensionsanstalt 2. Ansökan om familjepension avgörs av Pensionsanstalt 2.

      När utgår man inte från inkomsterna vid fastställandet?

      Oberoende av inkomsternas belopp avgörs familjepensionssansökan i vissa situationer alltid av Keva, Sjömanspensionskassan eller LPA.

      Keva som VILMA-anstalt

      Oberoende av arbetsinkomsternas belopp avgörs ansökan om familjepension av Keva, om

      • förmånslåtarens pensionsskydd som grundar sig på ett tjänste- eller anställningsförhållande vid tidpunkten för pensionsfallet hade ordnats endast enligt pensionslagen för den offentliga sektorn
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till tilläggspensionsandel som avses i 1 § 5 mom. i lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn eller
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till personlig eller yrkesbaserad pensionsålder enligt lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn.

      Mera

      Som anställningar betraktas inte uppgifter som familjevårdare, närståendevårdare eller förtroendevald och inte heller uppdrags- eller konsultavtal. Som förtroendevalda och därmed jämförbara personer inom staten betraktas bl.a. nämndemän. Även om VILMA-anstalten inom den offentliga sektorn alltid är Keva, bestäms det separat enligt varje lag. Registertekniskt är det t.ex. Statskontoret som är VILMA-anstalt, om personen i fråga har en fortlöpande tjänst inom staten.

      Sjömanspensionskassan som VILMA-anstalt eller avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn

      Oberoende av inkomsternas belopp avgörs ansökan om familjepension av Sjömanspensionskassan, om förmånslåtaren skulle ha haft rätt att gå i ålderspension enligt SjPL vid en sänkt pensionsålder.

      Sjömanspensionskassan är ändå inte VILMA-anstalt om

      • förmånslåtarens pensionsskydd som grundar sig på ett tjänste- eller anställningsförhållande vid tidpunkten för pensionsfallet hade ordnats endast enligt pensionslagen för den offentliga sektorn
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till tilläggspensionsandel som avses i 1 § 5 mom. i lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn eller
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till personlig eller yrkesbaserad pensionsålder enligt lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn

      Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt som VILMA-anstalt eller avgörande pensionsanstalt inom den privata sektorn

      Oberoende av arbetsinkomsternas belopp avgörs familjepensionsansökan av LPA om förmånslåtaren vid tidpunkten för dödsfallet fick avträdelsepension eller avträdelsestöd.

      LPA är emellertid inte VILMA-anstalt, om

      • förmånslåtarens pensionsskydd som grundar sig på ett tjänste- eller anställningsförhållande vid tidpunkten för pensionsfallet hade ordnats endast enligt pensionslagen för den offentliga sektorn
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till tilläggspensionsandel som avses i 1 § 5 mom. i lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn eller
      • förmånslåtaren hade bibehållit sin rätt till personlig eller yrkesbaserad pensionsålder enligt lagen om införande av pensionslagen för den offentliga sektorn
      • förmånslåtaren skulle ha haft rätt att gå i ålderspension enligt SjPL vid en sänkt pensionsålder.

      Mest inkomster försäkrade i ett pensionssystem utanför VILMA

      Om den största delen av arbetsinkomsterna under granskningstiden har försäkrats i ett pensionssystem utanför VILMA, tillämpas VILMA-förfarandet inte på familjepensionen.

      Förmånslåtaren fick pension

      Om förmånslåtaren fick pension vid sin död, avgörs ansökan om familjepension av den pensionsanstalt som betalade pension till förmånslåtaren.

      Om förmånslåtaren fick pension från flera olika pensionsanstalter, beviljar var och en av dem familjepension. I dessa fall tillämpas inte VILMA-förfarandet.

      Överenskommelse om avgörande pensionsanstalt för familjepensionen

      Vilken anstalt som ska avgöra ansökan härleds från de registeruppgifter som finns tillgängliga när ansökan blir anhängig (maskinell styrning av ansökningarna). Vid härledningen finns inte tillgång till alla sådana uppgifter utifrån vilka ansökan i alla situationer kan styras direkt till den pensionsanstalt som mest ändamålsenligt kan handlägga ansökan utan onödigt dröjsmål. Därför har man kommit överens om att familjepensionsansökan i vissa situationer överförs för att handläggas av den pensionsanstalt som försäkrat den privata sektorns tilläggspensionsskydd, eller Keva eller Sjömanspensionskassan.

      Dessa situationer anknyter till

      • den privata sektorns APL- och FöPL-tilläggspensionsskydd
      • fall där antalet förmånstagare är olika i olika pensionssystem
      • rätten till familjepension enligt SjPL

      Registrerat APL- eller FöPL-tilläggspensionsskydd och skyddat fritt format tilläggspensionsskydd inom den privata sektorn

      Förbättrade villkor för familjepensionen påverkar inte bestämningen av vilken pensionsanstalt som ska avgöra ansökan.Pensionsanstalterna kan komma överens om att ansökan handläggs i den pensionsanstalt som har försäkrat det arbete som de förbättrade villkoren hänför sig till.

      Mera

      Försäkringen av sänkta pensionsåldrar och utvidgningar av villkoren för familjepension har upphört inom grundskyddet 31.12.2004. Om en person vid den tidpunkten fick pension till vilken det enligt villkoren för anställningsförhållandet hade fogats en utvidgning av villkoren för familjepensionen bibehålls rätten till utvidgningen av familjepensionens villkor i familjepension som betalas efter denna pension. Detsamma gäller försäkrade som omfattades av tilläggsskydd och som 1.1.2005 hade uppnått pensionsåldern för tilläggspensionen.

      Villkoren för erhållande av familjepension efter en sådan person kan inom den privata sektorn vara förbättrade: eventuellt kan barnen få pension till 21 eller 24 års ålder och/eller ställs inte samma krav på den efterlevande makens ålder eller äktenskapets längd som inom grundskyddet.

      Olika förmånstagare inom olika pensionssystem

      I fråga om familjepensioner kan det också förekomma fall där antalet förmånstagare är olika i olika pensionssystem. Det kan ske t.ex. i fall där man ansöker om kommunal familjepension för en före detta make på basis av ett avtal om underhåll som ingåtts vid skilsmässan men som inte har bekräftats av socialnämnden. Sådana avtal är mycket sällsynta.

      Om VILMA-anstalten i ett sådant fall är någon annan än Keva och det inte finns andra förmånstagare för familjepension än den före detta maken som avtalet gäller och det inte föreligger pensionsrätt enligt andra pensionssystem, överförs ansökan till Keva. Keva beviljar och betalar pensionen.

      Särskilda situationer som gäller sjöfarare

      Enligt SjPL har barnlösa änkor som är födda före 1.7.1955 också rätt till familjepension, även om äktenskapet hade ingåtts efter att änkan fyllt 50 år. I sådana fall hänskjuts ärendet till Sjömanspensionskassan för handläggning. Sjömanspensionskassan beviljar och betalar pensionen.

      Mera

      Enligt SjPL har barnlösa änkor som är födda före 1.7.1955 också rätt till familjepension om 

      • äktenskapet ingicks före 1.7.1990
      • förmånslåtaren inte hade fyllt 65 år när äktenskapet ingicks
      • äktenskapet hade varat i minst tre år före förmånslåtarens död.

      Sjömanspensionskassan avgör enbart för SjPL:s del också ansökningar om familjepension som beviljas efter en sådan förmånslåtare, som har fått SjPL-pension med pensionsfall före 1.1.1991.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus