Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Työeläkeasioiden käsittelyperiaatteet
    • Hur ett förvaltningsärende inleds vid handläggningen av arbetspensionsärenden

    Hur ett förvaltningsärende inleds vid handläggningen av arbetspensionsärenden

    Voimassa 01.01.2017 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 16.04.2018 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 06.08.2015 - 15.04.2018
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 101 § 1 mom. Pensionsansökan
            • FöPL 91 § 1 mom. Pensionsansökan
            • LFöPL 86 § 1 mom. Pensionsansökan
            • SjPL 103 § 1 mom. Pensionsansökan
            • OffPL 106 § 1-2 mom. Ansökan om pension
            • ArPL 104 § Anhängiggörande av pensionsansökan
            • FöPL 94 § Anhängiggörande av pensionsansökan
            • LFöPL 89 § Anhängiggörande av pensionsansökan
            • SjPL 106 § Anhängiggörande av pensionsansökan
            • OffPL 111 § Anhängiggörande av pensionsansökan
            • FörvL 19 § Hur ett ärende inleds
            • FörvL 16 § Handlingars innehåll
            • FörvL 20 § Tidpunkten för inledandet av ett ärende
            • FörvL 18 § Ankomstdag för en handling
            • L om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet 10 § Ankomsttidpunkten för ett elektroniskt meddelande
            • FörvL 22 § 2 mom. Komplettering av handlingar
            • L om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet 9 § Krav på skriftlig form
            • FörvL 17 § Avsändarens ansvar
            • L om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet 8 § Ansvar för att elektroniska meddelanden kommer fram
            • L om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet 12 § Bekräftelse av att ett elektroniskt dokument har mottagits
            • FörvL 64 § 1 mom. Bevisningskostnader och andra kostnader för ett förvaltningsärende
            • L om beräknande av laga tid 6 §
          • Soveltamisohje
            • Var en EU-pensionsansökan ska lämnas in
            • Komplettering av handlingar vid handläggningen av arbetspensionsärenden
            • Ansökan om familjepension
            • Tre månaders handläggningstid
            • Muntliga yrkanden och utredningar
            • Att inleda ett ärende för en annans räkning
            • Ansökan om partiell förtida ålderspension
            • Ersättning av rättegångskostnader i arbetspensionsärenden

      Muutokset edelliseen

      Länkarna till lagrummen har uppdaterats.

      Huvudregeln är att ett ärende inleds skriftligt

      Genom det skriftliga förfarandet säkerställs att riktiga och tillräckligt exakta uppgifter kommer in.Ett ärende inleds skriftligt så att yrkandena med motivering uppges i handlingen.

      Av handlingen ska framgå

      • vad ärendet gäller
      • avsändarens namn
      • kontaktuppgifter som behövs vid skötseln av ärendet.

      Med handling avses här sådana handlingar som har sänts till respektive myndighet för behandling av ett visst ärende eller i övrigt sänts i samband med ett ärende som hör till myndighetens verksamhetsområde eller uppgifter.

      Kravet på skriftlig form uppfylls också när en handling lämnas in på elektronisk väg hos myndigheten. Som skriftliga handlingar betraktas alltså bl.a. e-brev, e-blanketter, åtkomst till elektroniska system, telefax och telegram.

      När ett ärende har inletts på ett formellt riktigt sätt, blir arbetspensionsanstalten skyldig att handlägga och avgöra ärendet. Även en bristfällig ansökan inleder ett ärende som måste tas upp till behandling. I sådana fall anvisar man sökanden att rätta till bristerna.

      Arbetspensionslagarna innehåller särskilda bestämmelser om inledning av ärenden

      Ansökan om pension ska göras skriftligt på en blankett som Pensionsskyddscentralen fastställt för ändamålet. En pensionsansökan kan alltså inte göras muntligt.

      Enligt försäkringsvillkoren för försäkringsavtal enligt ArPL och FöPL ska en försäkring sägas upp och avslutas skriftligt. Även ansökan om försäkring och anmälan om ändring av FöPL-arbetsinkomsten ska i regel göras skriftligt, men arbetspensionsbolaget kan också godkänna en muntlig anmälan. Då kan saken dock vara svår att bevisa i efterskott, om det uppstår tvister.

      När blir ett ärende som inletts skriftligt anhängigt?

      Ett förvaltningsärende som inletts skriftligt blir anhängigt, när den handling som har som syfte att inleda ärendet har inkommit till den behöriga myndigheten.  

      Handlingen anses ha kommit in till en myndighet den dag då handlingen har getts in till myndigheten. Med det avses den dag då

      • den postförsändelse som innehåller handlingen har kommit in till myndighetens verksamhetsställe
      • avsändaren har lämnat in handlingen hos myndigheten personligen eller genom bud
      • handlingen har kommit till myndighetens postbox eller myndigheten har tillställts ett meddelande om att försändelsen har kommit in till ett postföretag.

      En handling som ska tillställas en myndighet inom en tidsfrist ska ges till myndigheten senast den sista dagen under den bestämda tiden innan myndighetens öppettid är slut (6 § i lagen om beräknande av laga tid).

      En pensionsansökan blir anhängig den dagen då den har inkommit hos en i arbetspensionslagarna avsedd

      • pensionsanstalt
      • Pensionsskyddscentralen
      • ett ombud som pensionsanstalten eller Pensionsskyddscentralen har gett fullmakt för detta ändamål
      • ett försäkringsbolag som tillsammans med pensionsanstalten hör till samma koncern eller ekonomiska sammanslutning
      • FPA:s byrå
      • LPA:s ombud.

      Om ett ärende har inletts på elektronisk väg, anses det elektroniska meddelandet ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

      Mera

      Med behandling avses uttryckligen datateknisk behandling av meddelandet och i fråga om telefax lagringen av meddelandet i apparatens minne och möjligheten att ta ut det på papper ur apparaten.

      Om ankomsttidpunkten för ett elektroniskt meddelande inte kan utredas på grund av att myndighetens elektroniska dataöverföringsmetod varit i olag eller ur bruk eller utredning inte kan läggas fram av någon annan jämförbar orsak, anses meddelandet ha kommit in vid den tidpunkt då det har avsänts. Då ska det läggas fram tillförlitlig utredning om avsändningstidpunkten.

      När en pensionsansökan görs elektroniskt genom Arbetspension.fi-systemet, anses pensionsansökan ha kommit till pensionsanstalten den stunden då pensionssökanden har kvitterat pensionsansökan som färdig i systemet. När sökanden har kvitterat meddelandet är det genast tillgängligt för pensionsanstalten. Kvitteringsdatumet sparas i systemet och antecknas som inledningdatum i ansökningsregistret.

      Om den tidpunkt då en handling kommit ini övrigt inte framgår av handlingen, förses handlingen med en stämpel som visar tidpunkten. Även alla bilagor till handlingen stämplas.

      Mera

      FPA som mottagare av pensionsansökan

      Om en pensionssökande lämnar in sin pensionsansökan på FPA, skannar FPA ansökan och de bifogade handlingarna in i sitt elektroniska OIWA-system och antecknar bl.a. ansökningsdagen, som är den dag då ansökan har kommit in till FPA. Efter det överförs ansökningshandlingarna och indexuppgifterna om dem (inkl. ansökningsdatum) till arbetspensionssystemets centralpunkt Santra, därifrån ansökan förmedlas till pensionsanstalten med hjälp av maskinell styrning.

      Ansökningsdatumet i indexuppgifterna är den dag då ansökan blivit anhängig i fråga om nationella pensionansökningar. I ansökningar som kommit från utlandet syns datumet då ärendet inletts i det strukturerade elektroniska dokumentet (SED) som kommit från utlandet och ansökningsdatumet i indexuppgifterna är den dag då ansökan har kommit in till FPA.

      Undertecknande av den handling som inleder ärendet

      Arbetspensionslagstiftningen förutsätter inte uttryckligen att en pensionsansökan undertecknas. Enligt lagen behöver en handling som har kommit in till en myndighet inte heller kompletteras med en underskrift, om handlingen innehåller uppgifter om avsändaren och det inte finns anledning att betvivla handlingens autenticitet och integritet.

      Allmän tolkningspraxis har dock varit att pensionssökanden eller dennes representant ska underteckna ansökningsblanketten. Det kan behövas för att pensionsanstalten ska få betalningsskydd. Således har pensionsanstalten rätt att kräva att en pensionsansökan undertecknas.

      En elektronisk handling behöver däremot inte kompletteras med en underskrift, om den innehåller uppgifter om avsändaren och det inte finns anledning att betvivla handlingens autenticitet och integritet. Det gäller också elektroniska pensionsansökningar. Om en pensionsansökan däremot inte innehåller uppgifter om avsändaren eller det finns anledning att betvivla handlingens autenticitet och integritet, sänder pensionsanstalten handlingen till parten för underskrift.

      Tarkemmat tiedot

      Med handlingens autenticitet avses här uppgift om avsändaren och med integritet att dokumenten har bevarats oförändrat.

      Avsändaren ansvarar för att handlingen kommer fram

      En handling tillställs på avsändarens eget ansvar den i ärendet behöriga myndigheten under dess kontaktadress. Med detta avses ansvar för att dokumentet tillställs

      • rätt myndighet
      • inom utsatt tid, om det har bestämts en tidsfrist för inlämnandet av handlingen.

      Avsändaren skickar också ett elektroniskt meddelande på eget ansvar. Då ansvarar avsändaren bland annat för att han eller hon använder rätt kontaktuppgifter som pensionsanstalten lämnat och att meddelandet vid behov kommer fram inom utsatt tid.

      När ska avsändaren informeras om att handlingen tagits emot?

      Avsändaren av en handling ska på begäran ges ett intyg på att handlingen har diarieförts eller registrerats på annat sätt.

      Om handlingen har lämnats in på elektronisk väg, ska myndigheten utan dröjsmål meddela till avsändaren att det elektroniska dokumentet har tagits emot. Meddelandet kan ges via datasystemet som en automatisk kvittering eller på annat sätt. Meddelandet om mottagningen påverkar inte förutsättningarna för behandlingen av ärendet, om vilket det finns separata bestämmelser.

      Meddelandet om mottagning av en handling gäller dock inte handlingar som kommit in per telefax eller på motsvarande sätt.

      Muntligt inledande av ett ärende

      Ett ärende får med myndighetens samtycke inledas muntligt. Då inleds ärendet när det har framförts för myndigheten och de uppgifter som behövs för att behandlingen av ärendet ska kunna påbörjas har registrerats. 

      Inom arbetspensionssystemet kan ett ärende inledas muntligt t.ex. när det gäller en begäran om utredning av pensionsskyddet eller rättelse av löneuppgifterna. Parten informeras samtidigt om att behandlingen inleds utgående från meddelandet.

      Om en begäran om självrättelse görs muntligt kan pensionsanstalten behandla ärendet och meddela ett positivt beslut. Om det inte finns orsak att rätta beslutet, meddelar pensionsanstalten till sökanden att han eller hon kan får ett överklagbart beslut på skriftlig begäran. En promemoria över diskussionen upprättas och bifogas handlingarna.

      Vem ansvarar för kostnaderna för förvaltningsförfarandet?

      I ett förvaltningsärende ansvarar varje part för sina egna kostnader. Det innebär att en part står för sina egna kostnader i förfarandet och den behandlande pensionsanstalten för sina behandlingskostnader.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus