Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Vakuuttaminen
    • Ansiotyö ja siihen sovellettava eläkelaki
    • Työskentelyyn sovellettavan työeläkelain määräytyminen
    • Työskentelyyn sovellettavan työeläkelain määräytyminen yksityisellä alalla
    • Tillämpningsområdena för företagarpensionslagarna

    Tillämpningsområdena för företagarpensionslagarna

    Voimassa 01.01.2017 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 17.04.2018 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2017 - toistaiseksi
          • 28.04.2015 - 31.12.2016
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • FöPL 3 § Tillämpningsområde
            • LFöPL 1 § Försäkringsskyldighet
            • LFöPL 1 a § Tillämpning av lagen på stipendiater
            • LFöPL 3 § Lantbruksföretagare
            • LFöPL 8 a § Stipendiat
            • AvtrSL 41 § 1 mom. Erhållande och intjänande av pension för tiden för avträdelsestöd
            • NärSkL 1 § Allmänna stadganden
            • OffPL 4 § 2 mom. Lagens tillämpningsområde
            • NärSkL 4 § Skatteplikt för inkomster
            • Inkomstskattelagen för gårdsbruk 2 § Allmänna stadganden
          • Soveltamisohje
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Verifiering av ett anställningsförhållande
            • Kännetecknen för ett anställningsförhållande respektive företagarverksamhet och gränsdragningen mellan anställningsförhållande och företagarverksamhet
            • Kännetecknen för ett anställningsförhållande respektive företagarverksamhet och gränsdragningen mellan anställningsförhållande och företagarverksamhet
            • Verifiering av ett anställningsförhållande
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Försäkring av förtroendevalda inom den privata sektorn
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
            • Förutsättningarna för försäkring av stipendiater
          • Opas
            • Företagare enligt lagen om pension för företagare

      Muutokset edelliseen

      Anvisningen har ändrats med anledning av att OffPL började gälla.

      Förvärvsarbete som företagare omfattas antingen av lagen om pension för företagare (FöPL) eller av lagen om pension för lantbruksföretagare (LFöPL).

      FöPL-företagare

      Med företagare avses enligt FöPL en person som förvärvsarbetar utan att stå i ett anställningsförhållande eller ett tjänste- eller annat offentligrättsligt anställningsförhållande.

      Förvärvsarbete

      En förutsättning för att en person ska omfattas av FöPL är att personen förvärvsarbetar. Det krävs alltså att

      • personen själv deltar i arbetet och
      • han eller hon arbetar i förvärvssyfte.

      Att enbart äga ett företag eller en del av företaget gör inte en person till företagare enligt FöPL, utan personen ska arbeta i företaget t.ex. genom att planera och leda företagets verksamhet. I allmänhet utgår man från att personens egen uppgift om deltagande i arbetet betraktas som en tillräcklig utredning.

      Eftersom arbetet ska utföras i förvärvssyfte, står t.ex. sedvanlig hobbyverksamhet eller oavlönat hushållsarbete i hemmet utanför FöPL.

      Likaså utesluter detta krav arbete i olika förtroendeuppdrag från FöPL. T.ex. medlemmar i styrelser, kommittéer och nämnder är i allmänhet inte företagare enligt FöPL på basis av detta arbete. Regeln kan dock inte anses gälla helt undantagslöst. Om personen också i övrigt bedriver företagarverksamhet och har på grund av sin sakkunskap kallats t.ex. som styrelsemedlem, kan arbetet som styrelsemedlem betraktas som en del av personens företagarverksamhet.

      Uppmärksamhet ska också fästas vid frågan om förvärvssyfte när man överväger om skapande verksamhet, t.ex. konstmålning, vid sidan av huvudsysslan ska betraktas som förvärvsarbete. Om resultaten av en sådan verksamhet säljs eller om man får penningersättning för dem, är det fråga om företagarverksamhet. Även förlustbringande verksamhet kan emellertid uppfylla kraven för försäkring enligt FöPL, om företagarens arbetsinsats är betydande (dvs. överstiger den nedre gränsen för försäkring enligt FöPL).

      Inte i ett anställnings- eller tjänsteförhållande

      Med företagare avses enligt FöPL en person som förvärvsarbetar utan att stå i ett anställningsförhållande eller ett tjänste- eller annat offentligrättsligt anställningsförhållande.

      Syftet med definitionen är att utesluta sådan förvärvsverksamhet som bedrivs i en annans tjänst från FöPL:s tillämpningsområde. Avsikten är inte att utesluta sådana personer som samtidigt står i ett anställnings- eller tjänsteförhållande och bedriver företagarverksamhet från FöPL. En företagare kan samtidigt vara företagare enligt FöPL och stå i ett anställnings- eller tjänsteförhållande. Om personen emellertid arbetar för samma uppdragsgivare, kan olika arbetspensionslagar tillämpas endast om det är fråga om klart särskiljbara arbetsuppgifter (separata funktioner och separata avtal).

      Gränsdragningen mellan en anställning och företagarverksamhet görs enligt arbetsrättsliga principer genom att bedöma om kännetecknen för en anställning uppfylls.

      Uppdrags- och konsultavtal inom den offentliga sektorn

      Enligt KomPL, StaPL och KyPL försäkras fysiska personer som utan att vara verksamma som företagare arbetar åt kommunen, staten eller kyrkan enligt ett uppdrags- eller konsultavtal eller något annat motsvarande arrangemang och inte bedriver verksamheten i form av ett bolag eller annat samfund.

      Utgångspunkten är att en sådan person, som t.ex. har en firma, försäkras enligt pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL), om personen inte har en FöPL- eller LFöPL-försäkring för sin verksamhet. Om personens verksamhet senare utvidgas och personen försäkras som företagare, beaktas samtidigt arbete som försäkrats enligt OffPL inte i FöPL- eller LFöPL-försäkringen.

      LFöPL-företagare

      Enligt lagen om pension för lantbruksföretagare (LFöPL) försäkras jordbrukare, skogsägare, fiskare, renskötare och deras familjemedlemmar. Även stipendietagare omfattas av arbetspensionsskyddet enligt LFöPL.

      Försäkring av en person som får avträdelsestöd

      En person som får avträdelsestöd kan inom inkomstgränserna arbeta i egenskap av familjemedlem. I sådana fall uppfylls i allmänhet kännetecknen för LFöPL, men den som får avträdelsestöd kan inte försäkras enligt LFöPL på grund av 41 § 1 mom. i lagen om stöd för upphörande med att bedriva jordbruk. Om arbetet uppfyller kraven i LFöPL i övrigt bortsett från tiden för arbete, kan arbetet inte vara arbete i ett anställningsförhållande. Den som får avträdelsestöd och omfattas av LFöPL:s tillämpningsområde ska därför inte försäkras enligt ArPL för någon tid.

      Gränsdragningen mellan lagen om pension för företagare och lagen om pension för lantbruksföretagare

      LFöPL tillämpas inte på verksamhet som bedrivs vid sidan av lantbruk, fiske eller renskötsel och som ska betraktas som ett annat företag. Verksamhet som bedrivs i ett annat företag omfattas av FöPL:s tilllämpningsområde, och för det ska det tecknas en FöPL-försäkring, om förutsättningarna för en sådan finns.

      Gränsdragningen mellan gårdsbruket och ett separat företag görs i praktiken utgående från beskattningen. Om en verksamhet som är separat från gårdsbruket har beskattats enligt lagen om beskattning av näringsinkomst (näringsskattelagen, NärSkL), bestäms försäkringen enligt FöPL.

      Person som bedriver lantbruk

      Om beskattningen har verkställts enligt inkomstskattelagen för gårdsbruk, tillämpas LFöPL. Sådan verksamhet kan vara t.ex.

      • maskinentreprenader med gårdens maskiner utanför gården, såsom snöplogning, tröskning, balning, skogsmaskinarbete
      • annan förvärvsverksamhet på gården, såsom förädling av gårdens produkter, gårdsturism, växthusodling, maskinreparation
      • försäljning av gårdens produkter, såsom torgförsäljning, direktförsäljning, vedförsäljning och försäljning av grus och annat jordmaterial.

      Verksamhet som till sin karaktär har en fast anknytning till den egentliga lantbruksverksamheten beskattas i allmänhet enligt inkomstskattelagen för gårdsbruk. Om personen inte har en gård i sin besittning, kan det inte vara fråga om verksamhet som beskattas enligt inkomstskattelagen för gårdsbruk.

      Maskinarbeten i samband med gårdsbruk kan beaktas i LFöPL-försäkringen, om de beskattas enligt inkomstskattelagen för gårdsbruk. Enligt inkomstskattelagen för gårdsbruk beskattas i allmänhet arbeten som utförs med lätta grävmaskiner och lantbrukstraktorer. När en maskin (t.ex. bulldozer, grävmaskin) har anskaffats eller avsetts huvudsakligen för annat än lantbruksarbete, beskattas maskinarbeten vid sidan av lantbruksverksamheten i allmänhet enligt näringsskattelagen och kan då inte beaktas i LFöPL-försäkringen.

      Mera

      Med jordbruk avses enligt 2 § i inkomstskattelagen för gårdsbruk egentligt jordbruk samt sådant specialjordbruk eller annan verksamhet i anslutning till jord- eller skogsbruk som inte ska betraktas som särskild rörelse.

      Med näringsverksamhet avses enligt 1 § i näringsskattelagen rörelse och yrkesutövning. Skattepliktiga inkomster av näringsverksamhet är de inkomster som erhållits i näringsverksamheten (NärSkL 4 §).

      Fiskare

      Yrkesmässigt fiske försäkras i sig själv enligt LFöPL, men inkomsterna av det beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Gränsen mellan fisket och separata rörelser och verksamheter som omfattas av LFöPL- respektive FöPL-försäkringen kan inte dras utgående från beskattningen, eftersom allt beskattas enligt näringsskattelagen. Gränsen mellan tillämpningsområdena för företagarpensionsförsäkringarna måste dras på annat sätt, närmast utgående från om verksamheterna är separata.

      Yrkesmässigt fiske i egenskap av företagare hör till LFöPL:s tillämpningsområde. Utöver själva fisket anses fiske omfatta bland annat sådana bifunktioner som hör till behandlingen och försäljningen av fisken som inte utgör en annan rörelse.

      Även inkomster som en fiskare får av annan verksamhet kan under vissa förutsättningar beaktas i en fiskarförsäkring enligt LFöPL. En fiskare kan ha inkomster av t.ex. fisketurismtjänster eller motor-båtstransporter som kan läggas till LFöPL-försäkringen. En förutsättning är att inkomsterna inte härstammar från en annan rörelse. Verksamheten ska också ha någon funktionell anknytning till fisket. 

      Renskötare

      Med LFöPL-försäkringen försäkras arbete för egen räkning och för renbeteslagets räkning. Vid gränsdragningen mellan FöPL och LFöPL fästs uppmärksamhet vid om verksamheterna är separata.

      Om helhetsbedömningen vid definitionen av en särskild rörelse

      Om gränsdragningen inte kan göras utgående från beskattningen, fästs uppmärksamhet vid den övriga affärsverksamhetens karaktär och dess anknytning till den egentliga företagsverksamheten:

      • Hur omfattande är den övriga verksamheten jämfört med den egentliga verksamheten?
      • Hurdan är inkomsten av de olika verksamheterna?
      • Hur mycket egen arbetsinsats behövs för de olika verksamheterna?
      • Har man anställd arbetskraft i någon verksamhet?
      • Vilka ekonomiska investeringar och maskin- och apparatanskaffningar har man gjort i de olika verksamheterna?
      • Hur har verksamheterna organiserats och finansierats?

      Vid helhetsbedömningen uppskattar man hurdan den funktionella anknytningen mellan verksamheterna är. Enbart den omständighet att verksamheterna bedrivs utgående från samma gård eller samma verksamhetsställe utgör i sig en funktionell anknytning och är inte en grund att ansluta de olika verksamheterna till samma försäkring.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus