Ohjeeseen on muutettu, että sähköisesti toimitettujen valitusten on saavuttava perille viimeistään muutoksenhakuajan viimeisen päivän aikana.
Voimassa 12.12.2018 - 16.05.2019
Soveltamisohje, Julkaisuaika 12.12.2018 Julkisuus: Julkinen
Ohjeeseen on muutettu, että sähköisesti toimitettujen valitusten on saavuttava perille viimeistään muutoksenhakuajan viimeisen päivän aikana.
Muutoksenhakuaika on 30 päivää siitä päivästä lukien, jona asianosainen on saanut tiedon eläkelaitoksen, Eläketurvakeskuksen tai TELK:n päätöksestä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7. päivänä sen päivän jälkeen, jona päätös on postitettu asianosaisen ilmoittamaan osoitteeseen, jos muutoksenhaun yhteydessä ei muuta näytetä.
Jos päätös on annettu tiedoksi tavallisella sähköisellä tiedoksiannolla, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 3. päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.
Tiedoksisaannista on omat säännöksensä, kun käytetään saantitodistusmenettelyä, sijaistiedoksiantoa tai yleistiedoksiantoa.
Yksityisen asianosaisen ilmoituksella laissa säädettyä tiedoksisaantipäivää aikaisemmasta tiedoksisaantipäivästä ei ole merkitystä, kun arvioidaan tiedoksisaannin ajankohtaa. Esimerkiksi tavallisessa tiedoksiannossa yksityisen asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7. päivänä, vaikka asianosainen olisi ilmoittanut saaneensa tiedon päätöksestä jo aiemmin.
Asianosainen voi kuitenkin osoittaa saaneensa tiedon päätöksestä säädettyä tiedoksisaantiaikaa myöhemmin. Tällöin asianosaisen on esitettävä perusteltu selvitys ja myös jollain tavoin todennettava tiedoksisaantiajankohdan myöhentyminen (esimerkiksi matkalipuilla, sairaalalaskulla, sähköisen asiointipalvelun lokitiedoilla).
Ulkomailla oleskelu ja päätöksen lähettäminen virheelliseen osoitteeseen siirsivät tiedoksisaantiajankohtaa myöhemmäksi.
Asianosainen voi myös osoittaa, ettei asianosainen ole lainkaan saanut tietoa päätöksestä. Tällöin asianosaiselle lähetetään uusi asiakirja valitusosoituksineen ja muutoksenhakuaika alkaa kulua uuden valitusosoituksen tiedoksisaannista.
Asianosaisen katsottiin saaneen tiedon hänelle poste restante -osoitteeseen lähetetystä päätöksestä 7. päivänä sen jälkeen, kun päätös oli postitettu, kun posti ei ollut palauttanut päätöstä lähettäjälle (KKO:2008:26, päätöslyhennelmä ei ole Säädöspalvelussa).
Muutoksenhakuajan alkaminen edellyttää myös sitä, että päätös annetaan tiedoksi oikealle taholle.
Henkilö oli käyttänyt oikaisuvaatimusmenettelyssä asiamiehenä asianajajaa. Asiamies oli oikaisuvaatimuksessa pyytänyt, että annettava päätös toimitetaan hänelle. Päätös oli kuitenkin lähetetty asianomaiselle eikä asiamiehelle. Muutoksenhakuaika ei alkanut kulua päätöksen tiedoksi antamisesta päämiehelle, vaan tiedoksiannosta asiamiehelle (KHO 2003 T 3024, päätöslyhennelmä ei ole Säädöspalvelussa).
Viranomaisen tietoon asian katsotaan tulleen päätöksen saapumispäivänä. Näin ollen eläkelaitoksen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon päätöksen saapumispäivänä.
Sähköisesti lähetetty päätös katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun päätös on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Jos saapumisajankohdasta ei saada selvitystä sen vuoksi, että viranomaisen käyttämä sähköinen tiedonsiirtomenetelmä on ollut epäkunnossa tai poissa käytöstä taikka selvitystä ei muusta vastaavasta syystä voida esittää, päätös katsotaan saapuneeksi sinä ajankohtana, jona päätös on lähetetty, jos lähettämisajankohdasta voidaan esittää luotettava selvitys.
Kun lasketaan muutoksenhakuaikaa, noudatetaan soveltuvin osin lakia säädettyjen määräaikain laskemisesta (150/1930, MääräaikaL).
Vaikka työeläkelakien mukaan muutoksenhakuaika alkaa kulua päätöksen tiedoksisaannista, tiedoksisaantipäivää ei kuitenkaan lasketa mukaan muutoksenhakuaikaan eli muutoksenhakuaika lasketaan tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä (MääräaikaL 2 §).
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on
valituksen saa toimittaa vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen (MääräaikaL 5 §).
Tiedoksisaantiajan laskemiseen ei sovelleta määräaikalakia. Muutoksenhakuaikaa ei voida pidentää niin sanotusti kahteen kertaan siirtämällä sekä tiedoksisaantia että valituksen tekemiselle laskettavaa määräaikaa määräaikalain mukaisesti esimerkiksi viikonlopun yli seuraavalle arkipäivälle.
Valituksen on saavuttava perille viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen aukioloajan päättymistä (MääräaikaL 6 §), jos valitus toimitetaan muulla tavalla kuin sähköisesti. Sähköisesti toimitetun valituksen on saavuttava perille viimeistään muutoksenhakuajan viimeisen päivän aikana.
Alkuperäinen valituskirjelmä voidaan tarvittaessa toimittaa muutoksenhakuajan jälkeen.
Esimerkki: Muutoksehakuajan laskeminen, kun päätös on annettu tiedoksi postitse tavallisella tiedoksiannolla
Eläkelaitos oli lähettänyt päätöksen asianosaiselle 2.2.2016.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 9.2.2016, jollei muuta näytetä.
30 päivän muutoksenhakuajan laskeminen aloitetaan 10.2.2016.
Valituksen on saavuttava viimeistään 10.3.2016 ennen aukioloajan pättymistä. Jos valitus toimitetaan sähköisesti, riittää, että valitus saapuu 10.3.2016 aikana.
Valituksen katsotaan saapuneen määräajassa, kun valitus on toimitettu sähköisesti valitusajan viimeisen päivän aikana
VakO katsoi 15.11.2018 antamassaan päätöksessä, että sähköiseen asiointipalvelujärjestelmään valitusajan viimeisenä päivänä kello 21.48 toimitettu valitus oli saapunut määräajassa.
VakO:n päätöksen perustelujen mukaan laissa säädettyjen määräaikain laskemisesta ei ole suoranaisesti säädetty sellaisesta tilanteesta, jossa viranomaisen sähköinen asiointipalvelu on käytettävissä toimistojen aukioloajan päätyttyäkin. Valituskirjelmän toimittaminen sähköisen asiointipalvelujärjestelmän kautta ei ole yksiselitteisesti sellainen virastossa suoritettava toimi, jollaista säädettyjen määräaikain laskemisesta annetun lain 6 §:ssä voidaan otaksua lain säätämisen yhteydessä tarkoitetun.
Aiemman ratkaisukäytännön mukaan myös sähköisesti toimitetun valituksen piti saapua perille viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen aukioloajan päättymistä.
Jos valitus on saapunut asianomaiselle eläkelaitokselle, Eläketurvakeskukselle, TELK:lle tai VakO:lle muutoksenhakuajan jälkeen, valitus voidaan tästä huolimatta ottaa tutkittavaksi, jos myöhästymiseen on ollut painava syy.
Muutoksenhakuelin tutkii, onko myöhästymiseen ollut painavia syitä. Muutoksenhakijalla on pääsääntöisesti näyttövelvollisuus siitä, että valituksen myöhästyminen on johtunut painavista syistä.
Esimerkkejä: Painavia ja ei-painavia syitä valituksen myöhästymiseen
Ruotsissa vakituista asuntoa vailla olevalla henkilöllä katsottiin olleen painava syy ja myöhässä tullut valitus tutkittiin.
Kirjattuna lähetetty, mutta lakon vuoksi myöhässä saapunut valitus tutkittiin.
Sairautta ei hyväksytty painavaksi syyksi ja myöhässä saapunut valitus jätettiin tutkimatta.
Asianajajan viivyttelyä ei pidetty painavana syynä valituksen myöhästymiseen.
Painavana syynä valituksen myöhästymiseen ei pidetty kielitaidon puutetta, kun kyse oli Suomessa yritystoimintaa harjoittavasta henkilöstä ja valitusasia liittyi hänen toiminnastaan aiheutuvien lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseen (ELK 3509/02 ja 3510/02, päätöslyhennelmät eivät ole Säädöspalvelussa).