Ohjeeseen on päivitetty yleistiedoksiantoa koskeva menettely hallintolain muutoksen vuoksi.
Voimassa 01.01.2020 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2020 Julkisuus: Julkinen
Ohjeeseen on päivitetty yleistiedoksiantoa koskeva menettely hallintolain muutoksen vuoksi.
Tavallinen tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle.
Tavallista tiedoksiantoa käytetään aina, kun erityistä syytä muiden tiedoksiantotapojen käyttämiseen ei ole.
Eläkelaitokset ja Eläketurvakeskus antavat päätöksensä tiedoksi kirjeellä lähettämällä päätöksen vastaanottajalle vastaanottajan ilmoittamaan osoitteeseen.
Työeläkejärjestelmässä annetaan myönteisten päätösten lisäksi myös kielteiset päätökset tiedoksi tavallisena tiedoksiantona.
Työeläkejärjestelmän velvoittavat päätökset, kuten pakkovakuutuspäätökset ja vakuutusmaksujen maksuunpano, perustuvat lähtökohtaisesti asianosaisen omaan toimintaan ja asianosaisen omaan toimintaan liittyviin lakisääteisiin velvoitteisiin. Asianosaisella ei ole sellaista oikeussuojan tarvetta, että tiedoksiannon tulisi tapahtua hallintolain tarkoittamalla tavalla todisteellisesti. Asianosaisen oikeussuojan kannalta on riittävää, että tiedoksianto tapahtuu tavallisena tiedoksiantona lähettämällä asiakirja asianosaiselle kirjeellä joko asianosaisen käsittelyn kuluessa ilmoittamaan osoitteeseen tai Digi- ja väestötietoviraston osoiterekisteriin merkittyyn osoitteeseen.
Asiakirjat, joita lain mukaan ei tarvitse toimittaa tiedoksi saantitodistusta vastaan tai muuten todisteellisesti, eli tavallisena tiedoksiantona toimitettavat asiakirjat, voidaan antaa tiedoksi asianomaiselle sähköisenä viestinä.
Jos kuitenkin asianomaisen yksityisyyden suojaaminen, muu erityinen suojan tai suojelun tarve taikka oikeuksien turvaaminen sitä edellyttää, asiakirjan tiedoksiantoon on sovellettava, mitä asiointiL:n 18 §:ssä todisteellisesta sähköisestä tiedoksiannosta tai tiedoksiannosta muutoin säädetään.
Koska työeläkejärjestelmässä asiakirjat (myös päätökset) voidaan antaa tiedoksi tavallisella tiedoksiannolla, myös sähköisessä tiedoksiannossa käytetään tavallista tiedoksiantoa. Asiakirjaa tiedoksi annettaessa eläkelaitoksen on huolehdittava riittävästä tietoturvallisuudesta, etteivät salassa pidettävät tiedot paljastu.
Hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti tiedoksiannettavasta asiakirjasta tai asiakirjan yhteydestä tulee käydä ilmi asiakirjan lähettämispäivä.
Sähköinen tiedoksianto edellyttää aina asianomaisen suostumusta. Kun asianomainen antaa suostumuksensa, on tärkeää, että asianomainen ymmärtää suostumuksensa merkityksen ja että asianomaisen antama sähköinen yhteystieto on sellainen, jota asianomainen aktiivisesti seuraa.
Todisteellisia tiedoksiantotapoja ovat
Hallintolain mukaan tiedoksianto on toimitettava postitse saantitodistusta vastaan, jos tiedoksianto koskee velvoittavaa päätöstä, jonka tiedoksisaannista alkaa kulua muutoksenhakuaika tai muu vastaanottajan oikeuteen vaikuttava määräaika. Saantitodistusta voidaan käyttää myös, jos saantitodistuksen käyttö on muusta syystä tarpeen asianosaisen oikeuksien turvaamiseksi. Saantitodistuksesta on käytävä ilmi tiedoksiannon toimittaja ja vastaanottaja sekä tiedoksisaannin ajankohta.
Työeläkelaeissa on hallintolain yleissäännöksestä poikkeava erityissäännös, jonka perusteella eläkelaitokset ja Eläketurvakeskus antavat kaikki päätöksensä tiedoksi tavallisena tiedoksiantona.
Asiakirja voidaan luovuttaa tiedoksiannon vastaanottajalle tai tämän edustajalle. Tiedoksiannosta on tällöin laadittava kirjallinen todistus, josta on käytävä ilmi tiedoksiannon toimittaja ja vastaanottaja sekä tiedoksiannon ajankohta.
Tiedoksianto voidaan toimittaa haastetiedoksiantona, jos viranomainen katsoo siihen olevan aihetta.
Haastetiedoksiannosta on soveltuvin osin voimassa, mitä haastetiedoksiannosta oikeudenkäymiskaaren 11 luvussa säädetään. Haastetiedoksiannon voi toimittaa myös valtion tai kunnan viranomaisen palveluksessa oleva virkamies tai viranhaltija, joka eri määräyksellä on oikeutettu toimittamaan haastetiedoksiantoja viranomaisen toimialaan kuuluvassa asiassa. Haastetiedoksiannon toimittajan esteellisyyteen sovelletaan hallintolain esteellisyyttä koskevia säännöksiä.
Jos todisteellisen tiedoksiannon vastaanottajaa tai tiedoksiannon vastaanottajan edustajaa ei tavoiteta, asiakirja voidaan luovuttaa suljettuna kirjeenä suostumusta vastaan
Sijaistiedoksiantoa ei voida kuitenkaan toimittaa, ellei tiedoksiannon vastaanottajan voida olettaa saavan asiakirjaa haltuunsa kohtuullisessa ajassa.
Sijaistiedoksiannosta on laadittava kirjallinen todistus, josta käy ilmi seuraavat asiat:
Jäljennös tiedoksiantotodistuksesta on viipymättä lähetettävä tiedoksiannon vastaanottajalle.
Jäljennös tiedoksiantotodistuksesta voidaan lähettää tavallisena kirjeenä tiedoksiannon vastaanottajan osoitteeseen. Jos tiedoksiannon vastaanottaja ei saa tiedokseen sijaistiedoksiannossa luovutettuja asiakirjoja, tiedoksiannon vastaanottajan on otettava yhteys ilmoituksen lähettäneeseen viranomaiseen, joka tarvittaessa huolehtii uudesta tiedoksiannosta.
Jos sijaistiedoksiannon vastaanottaja jättää asiakirjan toimittamatta, sijaistiedoksiannon vastaanottaja on velvollinen korvaamaan asiakirjan toimittamatta jättämisestä tai asiakirjan toimittamisen viivästymisestä aiheutuneen vahingon, sikäli kuin korvaaminen laiminlyönnin laatuun ja muihin olosuhteisiin nähden harkitaan kohtuulliseksi.
Viranomaisen on liitettävä tiedoksiannettavaan asiakirjaan
Vahingonkorvausasia käsitellään yleisessä tuomioistuimessa.
Asiakirja, joka lain mukaan toimitetaan postitse saantitodistusta vastaan tai muuten todisteellisesti, voidaan asianosaisen suostumuksella antaa tiedoksi myös sähköisenä viestinä, ei kuitenkaan telekopiona tai vastaavalla tavalla. Viranomaisen on tällöin ilmoitettava, että asiakirja on asianosaisen tai asianosaisen edustajan noudettavissa viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Asianosaisen tai tämän edustajan on tunnistauduttava asiakirjaa noutaessaan. Tunnistautumisessa on käytettävä tunnistautumistekniikkaa, joka on tietoturvallinen ja todisteellinen.
Tiedoksianto toimitetaan yleistiedoksiantona, jos tiedoksiantoa ei voida toimittaa tavallisena tai todisteellisena tiedoksiantona.
Yleistiedoksiantoa käytetään esimerkiksi silloin, kun
Eläkelaitokset käyttävät yleistiedoksiantoa lähinnä vakuutusasioissa.
Yleistiedoksiannossa asiakirja pidetään määrätyn ajan vastaanottajan nähtävillä viranomaisessa. Asiakirjan nähtävillä pitämisellä tarkoitetaan sitä, että vastaanottajalle varataan tilaisuus tutustua tiedoksiannon kohteena olevaan asiakirjaan viranomaisessa.
Asiakirjan nähtävillä pitoajan tulee olla kohtuullinen asian laatuun ja siihen liittyviin olosuhteisiin nähden. Vastaanottajalle tulee taata tosiasiallinen mahdollisuus tutustua asiakirjaan.
Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan ensisijaisesti yleisessä tietoverkossa viranomaisen verkkosivuilla.
Ilmoitus on julkaistava viranomaisen verkkosivuilla selvällä ja erotuvalla tavalla. Julkaisemisessa on otettava huomioon hyvän hallinnon vaatimukset, kuten palveluperiaate, asiakaslähtöisyys ja hyvä tiedonhallintatapa.
Ilmoittamisen tulee olla tehokasta. Ilmoitus ei saa sekoittua muuhun verkkosivuilla olevaan tiedottamiseen.
Ilmoitusta on pidettävä verkkosivuilla kohtuullinen aika asian laatuun ja asiaan liittyviin olosuhteisiin nähden. Vastaanottajalle tulee taata tosiasiallinen mahdollisuus tutustua asiakirjaan ja käyttää muutoksenhakuoikeuttaan.
Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan tarvittaessa myös sanomalehdessä, josta vastaanottajan voidaan olettaa parhaiten saavan tiedon.
Asiakirjan nähtäville asettamisesta voidaan ilmoittaa sanomalehdessä esimerkiksi silloin, jos arvellaan, että tiedoksiannon vastaanottajalla ei ole todennäköisesti edellytyksiä tutustua asiaan viranomaisen verkkosivuilla tai viranomaisen toimialueella ei ole kattavaa verkkoyhteyttä.
Vastaanottajan voidaan olettaa saavan tiedon ilmoituksesta parhaiten koti- tai oleskelupaikallaan ilmestyvästä sanomalehdestä.
Jos vastaanottajan koti- tai oleskelupaikkaa ei ole tiedossa tai tiedoksianto on toimitettava useammalle henkilölle, jotka asuvat eri paikkakunnilla, tarkoituksenmukaisinta on julkaista ilmoitus valtakunnallisessa sanomalehdessä. Valtakunnallisia sanomalehtiä ovat Helsingin Sanomat, taloussanomalehdet, iltapäivälehdet sekä eräät poliittiset sanomalehdet.
Jos ilmoitusta asiakirjan nähtäville asettamisesta ei voida julkaista viranomaisen verkkosivuilla tietoliikennehäiriön tai muun vastaavan poikkeuksellisen syyn vuoksi, asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan virallisessa lehdessä ja virallisen lehden lisäksi sanomalehdessä.
Ilmoitukset verkkosivuilla ja sanomalehdessä tai virallisessa lehdessä ja sanomalehdessä, tulee mahdollisuuksien mukaan julkaista samanaikaisesti.
Ilmoituksesta on käytävä ilmi seuraavat tiedot:
Jos ilmoitusta ei ole voitu julkaista viranomaisen verkkosivuilla, ilmoituksessa on todettava tiedoksisaannin tapahtuneen 7. päivänä ilmoituksen julkaisemisesta virallisessa lehdessä.
Vaikka ilmoituksesta on käytävä muun muassa ilmi, mitä asia koskee, ilmoituksessa ei saa kuitenkaan selostaa asiakirjan sisältöä yksityiskohtaisesti tai sitä, mihin lopputulokseen asiassa on päädytty.
Ilmoituksessa saa julkaista ainoastaan sellaiset tiedot, joita ei ole säädetty salassa pidettäviksi.
Henkilötiedoista julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Ilmoituksen henkilötiedot poistetaan viranomaisen verkkosivuilta asiakirjan nähtävillä pitoajan päätyttyä.
Tiedoksianto ulkomaille toimitetaan hallintolain tai asianomaisen vieraan valtion lainsäädännön mukaan, jollei Suomea sitovista kansainvälisistä sopimuksista ja velvoitteista muuta johdu.
Jos ulkomaille tarkoitettua tiedoksiantoa ei saada toimitetuksi, asiakirja annetaan tiedoksi Suomessa yleistiedoksiannolla. Säännös koskee luonnollisia henkilöitä sekä oikeushenkilöitä, joiden toimipaikka sijaitsee ulkomailla. Edellytyksenä siis on, että tiedoksianto on osoitettu henkilölle, jolla on ulkomailla pysyvä osoite.
Tiedoksiannon toimittamisesta toisessa pohjoismaassa on voimassa Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin kesken tehty sopimus (SopS 26/1975), joka on Suomessa saatettu voimaan asetuksella (469/1975). Tätä sopimusta täydentää pohjoismaiden keskeisestä oikeusavusta tiedoksiannon toimittamisessa ja todistelussa annettu asetus (470/1975). Sopimuksen mukaan viranomainen voi näiden maiden välillä lähettää tiedoksiantopyynnön suoraan toisen sopimusmaan asianomaiselle valtion viranomaiselle.
Päätösten tiedoksiannossa on otettava huomioon salassapitoa koskevat säännökset. Asianosaista, työnantajaa ja eläkelaitosta koskevat tiedot ovat yleensä salassa pidettäviä tietoja.
Jos esimerkiksi eläkeratkaisusta joudutaan antamaan tieto työnantajalle, sosiaalilautakunnalle tai muulle viranomaiselle, tiedon antaminen tehdään erillisellä ilmoituksella, joka laaditaan noudattaen salassapitoa koskevia määräyksiä.