Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Muutoksenhaku ja menettelytapojen valvonta työeläkeasioissa
    • Varsinainen muutoksenhaku työeläkeasioissa
    • Päätöksen täytäntöönpano, täytäntöönpanon kieltäminen ja keskeyttäminen työeläkeasioissa

    Päätöksen täytäntöönpano, täytäntöönpanon kieltäminen ja keskeyttäminen työeläkeasioissa

    Voimassa 01.01.2020 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2020 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2020 - toistaiseksi
          • 20.08.2019 - 31.12.2019
          • 27.11.2018 - 19.08.2019
          • 01.01.2017 - 26.11.2018
          • 11.01.2016 - 31.12.2016
          • 01.01.2016 - 10.01.2016
          • 13.05.2014 - 31.12.2015
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • TyEL 136 § Päätöksen täytäntöönpano
            • YEL 132 § Päätöksen täytäntöönpano
            • MYEL 111 § Päätöksen täytäntöönpano
            • MEL 133 § Päätöksen täytäntöönpano
            • JuEL 147 § Päätöksen täytäntöönpano
            • TyEL 159 § Työeläkevakuutusmaksun ulosottokelpoisuus
            • YEL 120 § Työeläkevakuutusmaksun ulosottokelpoisuus
            • MYEL 28 § Työeläkevakuutusmaksun ulosottokelpoisuus
            • MEL 147 § 1 mom. Eläkevakuutusmaksun ulosottokelpoisuus
            • JuEL 172 § Eläkemaksun ulosottokelpoisuus
            • TyEL 140 § 3 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • YEL 136 § 3 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • MYEL 113 § 3 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • MEL 137 § 3 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • JuEL 149 § 3 mom. Lainvoimaisen päätöksen poistaminen
            • TyEL 163 § 5 ja 6 mom. Laiminlyöntimaksu
            • YEL 122 § 4 ja 5 mom. Laiminlyöntimaksu
            • MYEL 24 § 4 ja 5 mom. Laiminlyöntimaksu
            • MEL 151 § 5 ja 6 mom. Laiminlyöntimaksu
            • HOL 123 § Hallintotuomioistuimen määräys päätöksen täytäntöönpanosta ja muu väliaikainen määräys
            • HOL 108 § 1 mom. Valitus välipäätöksestä
            • HOL 107 § 2 mom. Valitusoikeuden rajoittaminen
            • HOL 124 § Määräyksen voimassaolo
            • Laki oikeudenkäynnistä vakuutusoikeudessa 19 § 1 mom. Päätöksen poistaminen
            • Laki oikeudenkäynnistä vakuutusoikeudessa 20 § 2 mom. Päätöksen purkaminen
            • HL 53 § 1 mom. Täydentävät säännökset korjaamismenettelystä
            • Laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta 4 § Lainvoimaisuus ja kuittaus
            • Laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta 12 § Keskeytysmääräyksen edellytykset
          • Oikeustapaukset
            • VakO 1386/2019 Täytäntöönpanon keskeyttäminen päätöksen poistamista koskevassa asiassa
          • Soveltamisohje
            • Työnantajan työeläkevakuutusmaksun ulosotto
            • Perustevalitus työeläkeasioissa
            • Vakuutusoikeuden päätöksen purkaminen työeläkeasioissa
            • Yrittäjän työeläkevakuutusmaksun maksamismenettelyt
            • Yrittäjän työeläkevakuutusmaksun periminen ulosottoteitse
            • Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus ja pätevyys työeläkeasioiden käsittelyssä
            • Päätöksen asiavirheen korjaaminen työeläkeasioissa
            • Päätöksen kirjoitus- tai laskuvirheen korjaaminen työeläkeasioissa
            • Rajat ylittävään perintään sovellettavat säännökset
          • Katso myös
            • Lainvoimaisen päätöksen poistaminen työeläkeasioissa

      Muutokset edelliseen

      Ohjeeseen on lisätty kappale laiminlyöntimaksun maksuunpanon ja ulosoton täytäntöönpanosta sekä täytäntöönpanon kieltämisestä ja keskeyttämisestä. Lisäksi ohjetta on päivitetty, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on korvannut hallintolainkäyttölain.

      Päätöksen täytäntöönpano

      Eläkelaitoksen päätöstä on muutoksenhausta huolimatta noudatettava, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä. Sama koskee myös vilmapäätösyhdistelmää. Tämä tarkoittaa, että eläkelaitoksien päätökset voidaan panna täytäntöön, vaikka päätökset eivät ole vielä lainvoimaisia.

      Kun eläkelaitoksen päätös on tullut lainvoimaiseksi, päätös saadaan panna täytäntöön niin kuin riita-asiassa annettu lainvoimainen tuomio. Myös TELK:n lainvoimainen päätös saadaan panna täytäntöön niin kuin riita-asiassa annettu lainvoimainen tuomio.

      Takaisinperintäpäätöksiä ei kuitenkaan käytännössä yleensä panna täytäntöön ennen päätösten lainvoimaiseksi tuloa.

      Päätöksen täytäntöönpanon kieltäminen tai keskeyttäminen varsinaisessa muutoksenhaussa

      TELK ja VakO voivat varsinaisen muutoksenhaun yhteydessä kieltää päätöksen täytäntöönpanon tai määrätä alkaneen täytäntöönpanon keskeytettäväksi siitä huolimatta, että päätös on erityissäännöksen nojalla pantavissa välittömästä täytäntöön.

      Muutoksenhakuelimien oikeus puuttua täytäntöönpanoon perustuu oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n yleiseen toimivaltasäännökseen. Kun valitus on tehty, muutoksenhakuelin voi

      • kieltää päätöksen täytäntöönpanon
      • määrätä päätöksen täytääntöönpanon keskeytettäväksi
      • antaa muun täytäntöönpanoa koskevan määräyksen.

      Tarkemmat tiedot

      Jos päätös ei itsessään aseta pakkotäytäntöönpantavissa olevaa velvoitetta, ei päätökseen voida soveltaa päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja keskeyttämistä koskevaa säännöstä. Tällainen on esimerkiksi TyEL:n 149 §:n mukainen ulkomaisen työnantajan vakuuttamisvelvollisuudesta vapauttamista koskeva hylkäävä päätös. (TELK/609/3099/2009, päätöslyhennelmä ei ole Säädöspalvelussa)

      Muutoksenhakuelin voi kieltää tai keskeyttää täytäntöönpanon vasta, kun valitus on tehty. Pyyntö täytäntöönpanon kieltämisestä tai keskeyttämisestä voidaan esittää samalla, kun varsinainen valitus tehdään tai myöhemmin valituksen ollessa vireillä.

      Yleensä kielto- tai keskeytyspyynnön tekee asianosainen, mutta myös muutoksenhakuelimellä on asiassa oma-aloitteinen toimivalta. Valituksen asiakirjoista tai muutoinkin voi ilmetä, että täytäntöönpanon kielto tai keskeytys on aiheellista valituksen tarkoituksen toteuttamiseksi. Muutoksenhakuelimet käsittelevät kielto- ja keskeytyshakemukset kiireellisinä.

      Täytäntöönpanon kieltämistä ja keskeyttämistä koskevaan välipäätökseen saa hakea muutosta pääasian yhteydessä (HOL 108 § 1 mom.), jollei pääasiassa annetusta ratkaisusta valittaminen ole kielletty (HOL 107 § 2 mom.).

      Muutoksenhakuelin määrää, mihin asti täytäntöönpanon kieltämistä tai keskeyttämistä koskeva määräys on voimassa (HOL 124 §). Jos määräyksen voimassaolo ei ilmene väliaikaisesta päätöksestä eikä voimassaolosta ole erikseen määrätty, määräys on lähtökohtaisesti voimassa siihen asti, kunnes asiassa annetaan uusi välipäätös tai kun pääasiassa annetaan käsittelyn lopettava päätös.

      Päätöksen täytäntöönpanon kieltäminen tai keskeyttäminen ylimääräisessä muutoksenhaussa

      TELK ja VakO voivat antaa täytäntöönpanoa koskevan määräyksen, kun TELK ja VakO käsittelevät lainvoimaisen päätöksen poistamista koskevaa asiaa. Näin ollen TELK ja VakO voivat esimerkiksi kieltää päätöksen täytäntöönpanon tai keskeyttää sen.

      Tarkemmat tiedot

      VakO katsoi 4.4.2019 antamassaan äänestysratkaisussa, että päätöksen poistamista koskevassa hakemusasiassa esitetty vaatimus täytäntöönpanon keskeyttämisestä voitiin ottaa tutkittavaksi (VakO 1386/2019). Ratkaisu perustuu oikeudenkäynnistä vakuutusoikeudessa annetun lain 19 §:n 1 momenttiin ja HLL:n 32 §:n 1 momenttiin.

      HLL:n 32 §:n 1 momenttia vastaava säännös on vuoden 2020 alusta voimaantulleessa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n 1 momentissa.

      Korkein hallinto-oikeus voi antaa täytäntöönpanoa koskevan määräyksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n mukaisesti, kun korkein hallinto-oikeus käsittelee VakO:n päätöksen purkamista koskevaa asiaa. Näin ollen korkein hallinto-oikeus voi esimerkiksi kieltää päätöksen täytäntöönpanon tai keskeyttää sen.

      Työeläkevakuutusmaksun ulosoton ja maksuunpanon täytäntöönpano

      Eläkelaitoksen määräämä työeläkevakuutusmaksu ja korotettu työeläkevakuutusmaksu, eli laiminlyöntikorotus (myös pakkovakuutuksen yhteydessä), viivästyskorkoineen ovat suoraan ulosottokelpoisia.

      Työeläkevakuutusmaksun ja korotetun työeläkevakuutusmaksun perinnästä säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007). Saatavien perinnästä säädetään lisäksi saatavien perinnästä annetussa laissa (513/1999).

      Työeläkevakuutusmaksu saadaan ulosmitata, vaikka maksuunpano ei ole tullut lainvoimaiseksi (L verojen ja maksujen täytäntöönpanosta, 4 §). Perustevalituskaan ei keskeytä työeläkevakuutusmaksujen perimistä, vaan maksut on maksettava valituksesta huolimatta.

      Työeläkevakuutusmaksun ulosoton ja maksuunpanon täytäntöönpanon kieltäminen ja keskeyttäminen

      Työeläkevakuutusmaksun määräämistä tai maksuunpanoa koskevaa valitusta tai perustevalitusta käsittelevän muutoksenhakuelimen tulee pyynnöstä tai omasta aloitteestaan kieltää saatavan ulosotto tai määrätä ulosotto keskeytettäväksi. Työnantaja tai yrittäjä voi pyytää perinnän keskeytystä tai kieltoa muutoksenhakuelimeltä, joka käsittelee valitusta. Edellytyksenä on, että valitus tai oikaisuvaatimus ei ole ilmeisen aiheeton. (L verojen ja maksujen täytäntöönpanosta 12 § ja 15 §)

      VakO on katsonut, että ylimääräisen muutoksenhaun yhteydessä VakO:lla ei ole toimivaltaa käsitellä ulosoton kieltämistä tai keskeyttämistä koskevaa hakemusta.

      Tarkemmat tiedot

      X oli hakenut MYEL-päätöksen poistamista ja samalla pyytänyt ulosoton keskeytystä. VakO jätti keskeytyshakemuksen toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta. (VakO 2065/2002, päätöslyhennelmä ei ole Säädöspalvelussa)

      Jos työeläkevakuutusmaksu ei ole vielä mennyt ulosottoon, työeläkevakuutusmaksun maksuunpano voidaan kieltää tai keskeyttää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain säännösten perusteella (ks. Päätöksen täytäntöönpanon kieltäminen ja keskeyttäminen -kohta).

      Eläkelaitoksen toimivalta päätöksen ja työeläkevakuutusmaksun maksuunpanon täytäntöönpanon kieltämisessä ja keskeyttämisessä

      Eläkelaitos voi keskeyttää päätöksen täytäntöönpanon samalla, kun eläkelaitos

      • hyväksyy muutoksenhakijan valituksen
      • hyväksyy lainvoimaisen päätöksen oikaisuvaatimuksen
      • käsittelee asia- tai kirjoitusvirheen korjaamista
      • hakee lainvoimaisen päätöksen poistamista.

      Eläkelaitos voi väliaikaisesti keskeyttää täytäntöönpanon, kun eläkelaitos siirtää valituksen muutoksenhakuelimen käsiteltäväksi.

      Jos eläkelaitos keskeyttää päätöksen täytäntöönpanon, täytäntöönpanon keskeytyksestä on hyvä mainita muutoksenhakuelimelle annettavassa lausunnossa.

      Työeläkevakuutusmaksun perinnän keskeyttäminen eläkelaitoksessa

      Jos yrittäjä hakee muutosta YEL:n perusteella annettuun päätökseen, eläkelaitos voi keskeyttää työeläkevakuutusmaksun perinnän siksi aikaa, että muutoksenhaku on käsitelty, jos muutoksenhakuelimen ratkaisulla voi olla vaikutusta työeläkevakuutusmaksuun.

      Jos yrittäjä hakee eläkettä, eläkelaitos voi niin ikään keskeyttää työeläkevakuutusmaksun perinnän, kunnes eläkehakemus on ratkaistu, jos ratkaisulla voi olla vaikutusta työeläkevakuutusmaksuun. 

      Laiminlyöntimaksun maksuunpanon ja ulosoton täytäntöönpano sekä täytäntöönpanon kieltäminen ja keskeyttäminen

      Eläkelaitos maksuunpanee Valtiokonttorin määräämän laiminlyöntimaksun viipymättä, kun laiminlyöntimaksupäätös on tullut lainvoimaiseksi. Näin ollen laiminlyöntimaksu tulee maksuunpanna noin kahden kuukauden kuluessa Valtiokonttorin päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

      Valtiokonttorin lainvoimainen päätös saadaan panna täytäntöön niin kuin riita-asiassa annettu lainvoimainen tuomio.

      Laiminlyöntimaksu viivästyskorkoineen on suoraan ulosottokelpoinen.

      Laiminlyöntimaksun ja viivästyskoron perinnästä säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) sekä lisäksi saatavien perinnästä annetussa laissa (513/1999).

      Laiminlyöntimaksu viivästyskorkoineen saadaan ulosmitata, vaikka maksuunpano ei ole tullut lainvoimaiseksi (L verojen ja maksujen täytäntöönpanosta, 4 §). Perustevalitus ei siten keskeytä laiminlyöntimaksun perimistä.

      Jos työnantaja tai yrittäjä hakee muutosta laiminlyöntimaksun maksuunpanoon, työnantaja tai yrittäjä voi samalla pyytää laiminlyöntimaksun ulosoton kieltämistä tai keskeyttämistä muutoksenhakuelimeltä tai ulosottomieheltä. (L verojen ja maksujen täytäntöönpanosta 12 § ja 15 §)

      Jos laiminlyöntimaksu ei ole vielä mennyt ulosottoon, muutoksenhakuelin voi perustevalituksen yhteydessä kieltää tai keskeyttää laiminlyöntimaksun maksuunpanon oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain säännösten perusteella.

      Jos yrittäjä hakee muutosta YEL:n perusteella annettuun päätökseen, eläkelaitos voi keskeyttää laiminlyöntimaksun perinnän kunnes muutoksenhaku on käsitelty, jos muutoksenhakuelimen ratkaisulla voi olla vaikutusta laiminlyöntimaksuun. Jos yrittäjä hakee eläkettä, eläkelaitos voi keskeyttää laiminlyöntimaksun perinnän, kunnes eläkehakemus on ratkaistu, jos ratkaisulla voi olla vaikutusta laiminlyöntimaksuun.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus