Ohjetta on päivitetty, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on korvannut hallintolainkäyttölain.
Voimassa 01.01.2020 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2020 Julkisuus: Julkinen
Ohjetta on päivitetty, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on korvannut hallintolainkäyttölain.
Päätökseen on liitettävä aina valitusosoitus, jos päätökseen saa hakea muutosta valittamalla.
Valitusosoituksessa on mainittava
Jos valituskirjelmän voi vaihtoehtoisesti toimittaa useammalle viranomaiselle, kaikki viranomaiset on mainittava valitusosoituksessa.
Valitusosoituksessa on selostettava säännökset
Tuomioistuinmaksulakia (1455/2015) ei sovelleta TELK:aan, joten valittaminen TELK:aan ei ole maksullista. Näin ollen eläkelaitosten ja Eläketurvakeskuksen ei tarvitse valitusosoituksessaan selostaa säännöksiä valituksen käsittelystä perittävistä maksuista.
Selvitys valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä tarkoittaa sitä, että valitusosoituksessa mainitaan asiat, jotka HOL:n 15 §:n mukaan tulee valituksessa ilmoittaa, sekä asiakirjat, jotka HOL:n 16 §:n mukaan on liitettävä valitukseen.
Valitusosoituksessa on myös ilmoitettava, jos valituskirjelmässä on erityissäännösten nojalla mainittava muita seikkoja.
Silloin kun päätökseen saa hakea muutosta vain osittain, valitusoikeuden rajoitus on selvästi mainittava päätöksessä. Muilta osin päätös on valituskelpoinen ja päätökseen liitetään valitusosoitus.
Esimerkkejä: Rajoitettu valitusoikeus
Valitusoikeus eläkelaitoksen päätökseen on vain eläkkeen määrän osalta, kun TELK hylkää vaatimuksen täyden työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisestä ja pysyttää eläkelaitoksen päätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeen myöntämisestä, mutta palauttaa asian eläkelaitokselle tutkittavaksi eläkkeen määrän osalta.
Kun VakO ottaa päätöksessään kantaa työkyvyttömyyseläkeoikeuteen eikä lausu eläkkeen määrästä, asia palautuu eläkelaitokseen, joka antaa päätöksen eläkkeen määrästä. Koska eläkeoikeus on ratkaistu lainvoimaisesti VakO:n päätöksellä, valitusoikeus eläkelaitoksen antamasta päätöksestä on ainoastaan siltä osin kuin päätöksellä on ratkaistu eläkkeen määrä.
Päätökseen on sisällytettävä ilmoitus siitä, minkä säännöksen nojalla valittaminen ei ole mahdollista, jos
Valituskelpoisella päätöksellä tarkoitetaan päätöstä, jolla hallintoasia on ratkaistu tai jätetty tutkimatta. Näin ollen päätös ei ole valituskelpoinen, jos päätös ei sisällä asiaratkaisua. Valittamalla ei saa hakea myöskään muutosta päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Päätökseen, josta ei ole valitusoikeutta, ei liitetä valitusosoitusta.
Esimerkkejä: Valituskielto ja valituskelvottomuus
Valitusoikeutta ei ole seuraavista päätöksistä:
Viranomaisen on annettava uusi lainmukainen valitusosoitus seuraavissa tapauksissa:
Lähtökohta on, että viranomainen korjaa virheen oma-aloitteisesti, kun virhe valitusosoituksen antamisessa tai valitusosoituksen sisällössä voi johtaa siihen, että asianosainen ei tiedä oikeudestaan valittaa. Tällaisissa tilanteissa uusi valitusosoitus on lähtökohtaisesti annettava myös lakisääteisen valitusajan jälkeen.
Jos valitusosoitus on virheellinen, viranomaisen on annettava uusi valitusosoitus, jos valitusosoitusta pyydetään valitusosoituksessa mainitussa tai säädetyssä valitusajassa.
Valitusosoitus annetaan tiedoksi antamalla päätös valitusosoituksineen uudelleen tiedoksi noudattaen samaa menettelyä kuin alkuperäistä päätöstä ja päätökseen liittyvää valitusosoitusta tiedoksiannettaessa. Valitusaika alkaa kulua uuden valitusosoituksen tiedoksisaannista.
Jos asianosainen on puuttuvasta tai virheellisestä valitusosoituksesta huolimatta hakenut muutosta, uutta valitusosoitusta ei lähtökohtaisesti tarvitse antaa.