Ohjetta on päivitetty, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on korvannut hallintolainkäyttölain.
Voimassa 01.01.2020 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2020 Julkisuus: Julkinen
Ohjetta on päivitetty, koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on korvannut hallintolainkäyttölain.
Vaatimuksen kirjallisesta muodosta täyttää myös sähköinen asiakirja.
Kirjallisena valituksena pidetään näin ollen myös valitusta, joka on lähetetty
Valituksessa on ilmoitettava
Päätös yksilöidään ilmoittamalla päätöksen tehneen eläkelaitoksen nimi ja ratkaisupäivä sekä mahdollinen päätösnumero tai muu päätöksen yksilöivä tieto.
Asian käsitteleminen valituksena edellyttää jonkinlaista muutosvaatimusta tai ainakin sellaiseksi tulkittavaa ilmoitusta. Käytännössä valitukseksi riittää kirje, jossa muutoksenhakija ilmoittaa olevansa tyytymätön päätökseen. Asian käsittelyn ja ratkaisun kannalta on kuitenkin tärkeää, että muutoksenhakija esittää riittävän selvästi myös ne tosiasialliset syyt, joihin muutoksenhakijan vaatimukset perustuvat. Perustelut muutosvaatimuksille olisi hyvä osoittaa asiakirjoilla.
Valituksessa on ilmoitettava seuraavat tiedot:
Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta.
Jos yhteystiedot muuttuvat valituksen vireillä ollessa, yhteystietojen muutoksesta on ilmoitettava viipymättä muutoksenhakuelimelle.
Asiasta riippuen valituksen yksilöimiseksi saatetaan tarvita tarkempiakin tietoja, kuten esimerkiksi perhe-eläketapauksessa edunjättäjää koskevia tietoja.
Jos valituksessa on tiedot lähettäjästä eikä valituksen alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä, eläkelaitoksen ei tarvitse lähettää valitusta täydennettäväksi omakätisellä eikä sähköisellä allekirjoituksella. Tämä koskee sekä sähköisesti että muulla tavalla toimitettuja valituksia.
Alkuperäisyydellä tarkoitetaan tietoa lähettäjästä ja eheydellä asiakirjan säilymistä muuttumattomana.
Valitukseen on liitettävä
Valitukseen on liitettävä mukaan koko päätös, vaikka muutosta haettaisiin vain päätöksen johonkin osaan.
Päätös valitusosoituksineen voidaan liittää joko alkuperäisenä tai jäljennöksenä.
Jos valituksen perusteena olevat selvitykset ovat jo viranomaisen tiedossa, riittää, että selvityksiin viitataan.
Jos muutoksenhakija käyttää asiamiestä, valitukseen on lähtökohtaisesti liitettävä valtakirja. Jos asiamiehenä toimii asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja (ns. lupalakimies), asiamiehen ei tarvitse esittää valtakirjaa, jollei niin erikseen määrätä. Valtakirjaa ei lähtökohtaisesti tarvitse liittää myöskään silloin, jos asiamies on toiminut asiamiehenä asian aikaisemmassa käsittelyvaiheessa hallintomenettelyssä tai muutoksenhakuelimessä.
Jos valitus toimitetaan sähköisesti ja asiakirjassa on selvitys asiamiehen toimivallasta, asiamiehen ei tarvitse toimittaa valtakirjaa. Eläkelaitos voi kuitenkin määrätä valtakirjan toimitettavaksi, jos eläkelaitoksella on aihetta epäillä asiamiehen toimivaltaa tai toimivallan laajuutta.
Jos muutoksenhakija katsoo saaneensa tiedon valituksenalaisesta päätöksestä laissa säädettyä tiedoksisaantiaikaa myöhemmin, muutoksenhakijan on hyvä liittää valitukseen selvitys asiasta. Samoin tulee menetellä tilanteessa, jossa muutoksenhakija toimittaa valituksen myöhässä, mutta katsoo siihen olevan painava syy. Lisäselvitystä voi toimittaa myöhemminkin.
Eläkelaitoksen on hyvä säilyttää kirjekuori, jossa valitus on toimitettu. Jos muutoksenhakijan toimittamaan aineistoon sisältyy kirjekuori, jossa muutoksenhakija on saanut päätöksen tiedoksi, myös tämä kirjekuori on hyvä säilyttää. Kirjekuorten postileiman päivämäärän avulla voidaan tarvittaessa selvittää tiedoksisaannin ja valituksen toimittamisen ajankohta. Kirjekuoret tulee liittää asiakirjoihin ja toimittaa muutoksenhakuasian yhteydessä muutoksenhakuelimelle.
Jos valitus on puutteellinen, muutoksenhakuelimen on varattava valituskirjelmän laatijalle tilaisuus täydentää valitusta, jollei täydentäminen ole asian käsittelyn kannalta tarpeetonta.
Muutoksenhakuelin asettaa valituksen täydentämiselle kohtuullisen määräajan ja ilmoittaa, millä tavalla valitus on puutteellinen ja mitä täydentämisen laiminlyönnistä voi seurata.
Kun eläkelaitos kehottaa muutoksenhakijaa täydentämään valitusta, silloin sovelletaan hallintolain 22 §:ää.