Ohjeeseen on päivitetty tieto, että Valtiokonttori määrää laiminlyöntimaksun, jos eläketurvan järjestämisen laiminlyönti on tapahtunut vuonna 2020 tai sen jälkeen.
Voimassa 01.01.2020 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2020 Julkisuus: Julkinen
Ohjeeseen on päivitetty tieto, että Valtiokonttori määrää laiminlyöntimaksun, jos eläketurvan järjestämisen laiminlyönti on tapahtunut vuonna 2020 tai sen jälkeen.
Eläketurvakeskus valvoo muun muassa tulorekisteri- ja vakuutustietojen vertailujen sekä muualta saamansa tiedon perusteella, että työnantajat täyttävät TyEL:n mukaisen vakuuttamisvelvollisuutensa.
Jos työnantaja ei ole oma-aloitteisesti järjestänyt työntekijöidensä eläketurvaa eläkelaitoksessa, Eläketurvakeskus kehottaa työnantajaa korjaamaan laiminlyönnin.
Jos työnantaja ei noudata saamaansa kehotusta, ryhtyy Eläketurvakeskus tarvittaviin toimenpiteisiin ja ottaa tarvittaessa työnantajan kustannuksella eläkevakuutuksen valitsemastaan eläkelaitoksesta (pakkovakuuttaminen).
Jos työnantaja ei ole lainkaan järjestänyt lain mukaista eläketurvaa TyEL:n piiriin kuuluville työntekijöilleen määräajassa , Eläketurvakeskus kehottaa asettamassaan määräajassa työnantajaa ottamaan eläkevakuutuksen.
Työnantajan tulee järjestää vakuutus viimeistään 5 kalenteripäivän kuluessa palkanmaksusta. Luonnollisen henkilön ja kuolinpesän, joita ei ole merkitty työnantajarekisteriin, tulee järjestää vakuutus viimeistään maksukuukautta seuraavan kalenterikuukauden 5. päivänä.
Eläketurvakeskuksen kehotuskirjeessä todetaan perusteet TyEL-vakuuttamisen hoitamiseksi. Kirjeen liitteenä on lisäksi työntekijäluettelo tuolloin tiedossa olevista vakuutettavista työsuhteista sekä ohje vakuutuksen ottamisesta. Työnantajalla on mahdollisuus antaa vastineensa Eläketurvakeskukselle kehotuskirjeessä ilmoitetussa määräajassa, jos työnantaja katsoo, että vakuuttamisvelvollisuutta ei ole.
Työnantaja voi vielä Eläketurvakeskuksen kehotuksen saatuaan tehdä vakuutushakemuksen valitsemaansa eläkelaitokseen ja ilmoittaa työsuhteet/ansiot tulorekisteriin ja asian käsittely Eläketurvakeskuksessa päättyy.
Jos työnantaja ei ole järjestänyt työntekijäin eläkelain (TEL) piiriin kuuluvien työntekijöidensä eläketurvaa ennen työntekijän eläkelain (TyEL) voimaan tuloa 1.1.2007, Eläketurvakeskus kehottaa työnantajaa ottamaan työntekijän eläkelain voimaanpanolain (TyELVpL) mukaisen TyEL-vakuutuksen.
Jos työnantaja ei Eläketurvakeskuksen kehotuksen perusteella järjestä työntekijöidensä eläketurvaa, Eläketurvakeskus ottaa päätöksellään työnantajan kustannuksella pakkovakuutuksen valitsemastaan eläkelaitoksesta.
Eläketurvakeskus valvoo myös ennen TyEL:n voimaantuloa 1.1.2007 tapahtuneita työnantajan työntekijäin eläkelain (TEL) mukaisen vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyöntejä. Jos työnantaja ei ota Eläketurvakeskuksen kehotuksesta huolimatta TyEL-vakuutusta, Eläketurvakeskus ottaa työntekijän eläkelain voimaanpanolain (TyELVpL) mukaisen vakuutuksen valitsemastaan eläkelaitoksesta työnantajan kustannuksella.
Pakkovakuutuspäätöksessä Eläketurvakeskus toteaa työnantajan vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin. Päätöksen liitteenä on työsuhdetiedot niistä vakuutukseen kuuluvista työntekijöistä, jotka tuolloin ovat tiedossa. Päätöksessä todetaan, että työnantaja on TyEL-vakuuttamisvelvollinen päätöksessä mainitusta ajankohdasta lähtien.
Pakkovakuutuspäätös ei saavuta oikeusvoimaa päätöksen liitteenä olevien työsuhdetietojen osalta. Näitä työsuhdetietoja voidaan myöhemmin muuttaa (sekä lisätä että poistaa niin työntekijöitä kuin ansioita), jos saadaan uutta selvitystä työskentelystä ja siitä maksetusta palkasta.
Pakkovakuutukseen voidaan jälkeenpäin liittää vakuuttamisen jälkeen ilmitulleita työsuhteita. Vakuutukseen liitetään työsuhteet, jotka jatkuivat tai olivat voimassa joko ennen vakuutuksen alkamista tai vakuutuksen voimassa oloaikana sekä myös työsuhteet, jotka ovat alkaneet välittömästi (seuraavana päivänä) vakuutuksen päättymisen jälkeen.
Eläketurvakeskus toimittaa pakkovakuutuspäätöksen valitusosoituksineen työnantajalle. Päätös annetaan tiedoksi myös eläkelaitokselle toimenpiteitä varten.
Valitusoikeus Eläketurvakeskuksen antamasta pakkovakuutuspäätöksestä on työnantajalla, mutta ei työntekijällä. Koska pakkovakuutuspäätöksellä ei vahvisteta yksittäisiä työsuhteita tai ansioita, voi pakkovakuutuspäätöstä koskeva valitus kohdistua yleensä vain työnantajan yleiseen vakuuttamisvelvollisuuteen (esitetty taho ei ole työnantaja tai yksikään työntekijä ei ole työskennellyt TyEL-vakuutettavassa työsuhteessa).
Eläketurvakeskuksen pakkovakuutuspäätöksen perusteella eläkelaitos saattaa voimaan työnantajan TyEL-vakuutuksen ja määrää työnantajalle työeläkevakuutusmaksun.
Eläkelaitos myös määrää ja perii eläketurvan järjestämisen laiminlyöntiä koskevan laiminlyöntikorotuksen silloin, kun laiminlyönti on tapahtunut ennen vuotta 2020. Jos eläketurvan järjestämisen laiminlyönti tapahtuu vuonna 2020 tai sen jälkeen, Valtiokonttori määrää työnantajalle laiminlyöntimaksun. Laiminlyöntimaksun maksuunpanosta ja perinnästä vastaa eläkelaitos, josta TyEL-vakuutus on otettu.
Työnantajalla on oikeus tehdä perustevalitus työeläkevakuutusmaksua, laiminlyöntikorotusta ja laiminlyöntimaksua koskevista maksuunpanoista. Työnantajalla on myös pyynnöstä oikeus saada eläkelaitokselta valituskelpoinen päätös laiminlyöntikorotuksesta. Lisäksi Valtiokonttorin antama laiminlyöntimaksua koskevasta päätös on valituskelpoinen.
Eräissä tilanteissa Eläketurvakeskus ottaa pakkovakuutuksen suoraan antamatta kehotusta työnantajalle. Näin menetellään silloin, kun työnantajaa ”ei enää ole olemassa”. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi osakeyhtiö, osuuskunta tai rekisteröity yhdistys, joka on purkautunut tai jonka osalta täysimittainen konkurssimenettely on päättynyt. Myöskään konkurssimenettelyn aikana työnantaja ei voi itse ottaa vakuutusta, jolloin työnantajan kehottaminen on tarpeetonta pakkovakuuttamisen ajankohtaistuessa ko. aikana.
Pakkovakuutusta ei tehdä tilanteessa, jossa sijaismaksajan maksamat suoritukset/ansiot voidaan liittää päättyneeseen vakuutukseen, jos työnantajalla ei ole maksamisajankohtana lainkaan voimassa TyEL-vakuutusta, ja jos ansioiden maksaminen perustuu vakuutuksen voimassaoloaikana tehtyyn työhön. Edellä mainitussa tilanteessa asiaa ei ole tarpeen käsitellä vakuuttamisen laiminlyöntinä, joka edellyttäisi työnantajan pakkovakuuttamista. Tällainen menettely yksinkertaistaa erityisesti palkkaturvana maksettujen ansioiden vakuuttamista ja rekisteröintiä sekä edistää TyEL:n joustavaa toimeenpanoa.
Eläketurvakeskus valvoo myös sitä, että tilapäiset työnantajat järjestävät TyEL:n mukaisen eläketurvan. Eläketurvakeskus valvoo tilapäisen työnantajan osalta kaikki vakuuttamatta jääneet työsuhteet, myös silloin, kun työnantaja on järjestänyt jonkun työntekijänsä eläketurvan (ensisijainen valvontavastuu ei ole eläkelaitoksella).
Laiminlyöntitilanteissa Eläketurvakeskus toimittaa ensin tilapäiselle työnantajalle yhteydenottopyynnön työnantajan vakuuttamisvelvollisuudesta. Jos työnantaja ei järjestä työntekijöidensä eläketurvaa ilmoitetussa määräajassa, Eläketurvakeskus tekee vakuuttamisilmoituksen valitsemaansa eläkelaitokseen. Jos työnantaja on vakuuttanut jonkun työntekijänsä tietylle kuukaudelle ja samalle kuukaudelle tulee ilmi lisää työntekijöitä, Eläketurvakeskus tekee vakuuttamisilmoituksen kyseiseen eläkelaitokseen.
Eläketurvakeskuksen tekemä valvonta voi tuoda esille myös sellaisia vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyöntejä, joissa työnantaja on järjestänyt osalle työntekijöistään eläketurvan kahdessa tai useammassa eläkelaitoksessa, mutta on jättänyt järjestämättä eläketurvan osalle työntekijöistään. Myös tällaisissa tapauksissa Eläketurvakeskus kehottaa antamassaan määräajassa työnantajaa hoitamaan työntekijöidensä eläketurvan kaikilta osin kuntoon.
Jos työnantaja ei kuitenkaan korjaa laiminlyöntiään, Eläketurvakeskus noudattaa mahdollisuuksien mukaan työnantajan vakuutuksissa olevia työntekijäryhmien jakoperusteita (henkilöpiirejä) ja määrää, mihin eläkejärjestelyyn vakuuttamatta jääneet työntekijät liitetään. Eläketurvakeskus ottaa vakuutusjärjestelyä valittaessa myös huomioon työnantajan mahdollisen ilmoituksen siitä, mihin vakuutusjärjestelyyn vakuuttamatta jääneet työntekijät on liitettävä.