Anvisningen är uppdaterad med penningbelopp enligt nivån år 2020.
Voimassa 01.01.2020 - 31.12.2020
Soveltamisohje, Julkaisuaika 27.01.2020 Julkisuus: Julkinen
Anvisningen är uppdaterad med penningbelopp enligt nivån år 2020.
Med minskning av efterlevandepension avses att den efterlevande makens egen pension eller egna inkomster bekatas i efterlevandepensionens belopp.
Minskningen av efterlevandepensionen räknas på följande sätt:
Minskningsgrunden är 723,00 euro enligt nivån år 2020. Beloppet justeras med lönekoefficienten varje år.
Om efterlevandepensionen minskas inom sex månader efter omställningspensionen, grundar sig minskningen på det år när familjepensionen började. Beloppet justeras vid behov med arbetspensionsindex till nivån vid minskningstidpunkten.
Om den efterlevande maken eller makan har rätt att få efterlevandepension enligt flera arbetspensionslagar, görs en proportionell minskning av efterlevandepensionen.
Från efterlevandepensionen enligt varje arbetspensionslag minskas den andel av den halva överskjutande delen som efterlevandepensionen enligt den aktuella arbetspensionslagen utgör av efterlevandepensionerna enligt alla arbetspensionslagar. Efterlevandepension från ett annat EU-land jämställs med efterlevandepensioner enligt arbetspensionslagarna.
Andelen från utlandet beaktas inte i den proportionella minskningen om
Andelen från utlandet beaktas om den efterlevande maken endast har rätt till pension av typ omställningspension (t.ex. Sveriges omställningspension). Den proportionella minskningen förblir i kraft, fastän utbetalningen av omställningspension upphör.
Andelen från utlandet beaktas i den proportionella minskningen av efterlevandepensionen även om det inte återstår att betala någon familjepension från ett annat EU-land på grund av den efterlevande makens egna inkomster. Den efterlevande maken har rätt till familjepension från ett annat EU-land, fastän det inte återstår något belopp att utbetala.
Försäkringsdomstolen har i sitt beslut 10292/97 konstaterat att minskning (halva överskjutande delen) som beror på samordning av efterlevandepension ska fördelas i proportion till den beräknade efterlevandepensionen i Finland och Sverige (hälften av förmånslåtarens pension i Sverige).
Om EU-pensionen fastställs som nationell pension, fördelas den halva överskjutande delen som inverkar minskande på efterlevandepensionen i proportion till den beräknade efterlevandepensionen från ett annat EU-land och efterlevandepensionen från Finland. Efterlevandepensionen från Finland beaktas antingen som nationell pension enligt förordningen eller som en rent nationell pension beroende på vilket belopp som används i jämförelsen av den nationella och pro rata-pensionen.
Som kalkylerad efterlevandepension från utlandet betraktas den del av förmånslåtarens pension från ett annat land som skulle vara den efterlevande makens eller makans andel beräknad enligt finsk lagstiftning.
Exempel: Förmånslåtarens pension i ett annat land är 100 euro. Den efterlevande maken är ensam förmånstagare. Beloppet av den beräknade efterlevandepensionen från ett annat land som ska beaktas vid delningen av hälften av den överskjutande delen är då 6/12 av förmånslåtarens pension, dvs. 50 euro.
Efterlevandepensionen från Finland är 250 euro och den beräknade efterlevandepensionen från ett annat land 50 euro. Hälften av den överskjutande delen är 80 euro. Finlands del av hälften av den överskjutande delen är 250/300 x 80 = 66,67 euro. Den minskade efterlevandepensionen från Finland är 250 - 66,67 = 183,33 euro i månaden.
Om förmånslåtaren inte är pensionerad vid sin död, fastställs förmånslåtarens kalkylerade arbetspension från utlandet vid delningen av hälften av den överskjutande delen så, att man räknar det kalkylerade pensionsbeloppet som den teoretiska pensionen. Pensionen minskas med antingen den nationella pensionen enligt förordningen eller den rent nationella pensionen beroende på vilket belopp som används som förmånslåtarens pension. Skillnaden betraktas som förmånslåtarens pension från utlandet.
Exempel: Förmånslåtaren hade arbetat i Finland i 360 månader (trettio år) och i Sverige i 120 månader (tio år). Förmånslåtarens finska pension är 700 euro. Förmånslåtarens kalkylerade pensionsbelopp är 480/630 x 700 euro = 933,33 euro. Det kalkylerade pensionsbeloppet som fåtts på detta sätt minskas med pensionsbeloppet från Finland, dvs. 933,33 euro - 700 euro = 233,33 euro i månaden. Skillnaden betraktas som förmånslåtarens pension från utlandet vid delningen av hälften av den överskjutande delen.
Om förmånslåtaren vid sin död fick partiell ålderspension från Finland, men ännu inte fick ålderspension från utlandet, bes i första hand om en pensionsuppskattning av förmånslåtarens utländska pension.
Då den efterlevande makens eller makans pro rata-pension räknas, görs minskningen i den teoretiska efterlevandepensionen. Efter minskningen räknas pensionens pro rata-andel. I detta skede görs inte längre någon proportionell minskning, eftersom den redan har beaktats i relation till försäkringsperioderna.
Vid minskning av efterlevandepension är beräkningsordningen följande:
• förmånslåtarens nationella pension räknas (rent nationell eller enligt förordningen)
• den efterlevande makens eller makans nationella familjepension räknas
• minskning av efterlevandepensionen (även proportionell minskning)
• förmånslåtarens teoretiska pension räknas
• den teoretiska efterlevandepensionen räknas, i vilken det görs en minskning
• pro rata-efterlevandepensionen räknas
• LITA-förmån dras av från den pension som är större (nationell eller pro rata-pension).
Även andra länders än EU-ländernas pensioner beaktas i minskningen av efterlevandepensionen.
Då det gäller att beakta pension från andra länder än EU/EES-länder eller Schweiz i familjepensionen, tillämpas bestämmelserna i EU:s förordningar om social trygghet inte på minskningen av efterlevandepensionen. I sådana fall dras den andel (hälften av skillnaden) som minskar efterlevandepensionen i sin helhet av från den finska efterlevandepensionen. Hälften av skillnaden fördelas inte i proportion till den finska efterlevandepensionen och pensionen från ett land med vilket Finland har en överenskommelse om social trygghet eller från ett icke-avtalsland före minskningen.