Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Työeläkeasioiden käsittely
    • Työeläkeasioiden käsittelyperiaatteet
    • Asian selvittäminen ja kuuleminen työeläkeasioiden käsittelyssä
    • Suullinen vaatimus ja selvitys työeläkeasioiden käsittelyssä

    Suullinen vaatimus ja selvitys työeläkeasioiden käsittelyssä

    Voimassa 01.06.2020 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.06.2020 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.06.2020 - toistaiseksi
          • 13.05.2014 - 31.05.2020
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • HL 37 § Suullinen vaatimus ja selvitys
            • HL 42 § Tietojen kirjaaminen
          • Soveltamisohje
            • Hallintoasian vireillepano työeläkeasioiden käsittelyssä

      Muutokset edelliseen

      Ohjeen tietojen kirjaamista koskevaa kappaletta on päivitetty poistamalla siitä viittaus henkilötietolakiin.

      Työeläkeasioissa vaaditaan pääasiallisesti asian kirjallista vireillepanoa ja kirjallisia selvityksiä.

      Milloin asianosaiselle on varattava tilaisuus esittää vaatimus tai selvitys suullisesti?

      Asianosaisen pyynnöstä viranomaisen on kuitenkin varattava asianosaiselle tilaisuus esittää vaatimus tai selvitys suullisesti, jos

      • vaatimuksen tai selvityksen suullinen esittäminen on tarpeen asian selvittämiseksi ja
      • kirjallinen menettely tuottaa asianosaiselle kohtuuttomia vaikeuksia.

      Perusteet suullisen vaatimuksen tai selvityksen hyväksymiselle

      Suullisen muodon käyttäminen on perusteltua muun muassa silloin, kun

      • asianosainen on luku- ja kirjoitustaidoton tai
      • asianosainen ei vamman tai sairauden vuoksi pysty asioimaan kirjallisesti.

      Suullinen vaatimus tai selvitys on tällöin mahdollinen myös muussa kuin viranomaisen aloitteesta vireille tulleessa asiassa. Tällöinkin asianosaisen tulee tehdä pyyntö. Suullinen vaatimus tai selvitys tulisi hyväksyä ainakin silloin, kun vastaavia tietoja on pyydetty asianosaiselta kirjallisesti.

      Viranomainen voi asianosaisen pyynnöstä varata tilaisuuden asian suulliseen esittämiseen muissakin kuin edellä kerrotuissa tilanteissa. Näin esimerkiksi silloin, kun suullista menettelyä voidaan pitää sekä viranomaisen että asianosaisen kannalta tarkoituksenmukaisempana menettelymuotona. Edellytyksenä on myös tällöin asianosaisen pyyntö.

      Viranomaisen on kutsuttava myös muut asianosaiset samanaikaisesti paikalle, jos muiden asianosaisten samanaikainen paikallaolo on välttämätöntä asianosaisten oikeuksien ja edun valvomiseksi.

      Työeläkeasioissa suullisen, esimerkiksi puhelimitse tai asiakaspalvelussa saadun, tiedon vastaanottaminen kirjallisen tiedon sijasta hyväksytään lähtökohtaisesti aina, kun suullisen tiedon vastaanottaminen on mahdollista. Aina kirjallista selvitystä ei ole edes mahdollista saada. Esimerkiksi vanhoja työsuhdetietoja selviteltäessä saattaa olla tarkoituksenmukaista hyväksyä suullinen vastaus. Työsuhteen olemassaoloa ei voida kuitenkaan välttämättä todentaa vastauksen perusteella. 

      Tietyissä asioissa eläkelaitos kuitenkin tarvitsee tiedon aina kirjallisena. Esimerkiksi eläkeoikeuden syntymistä osoittavat selvitykset, kuten lääkärinlausunto, tarvitaan kirjallisena.

      Suullisesti annetut tiedot on kirjattava

      Tiedot suullisesti esitetyistä vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun, on kirjattava tai muulla tavoin rekisteröitävä. Sama koskee henkilörekisteristä saatua tietoa.

      Kirjatut tiedot on hyvä käydä asiakkaan kanssa läpi. Muistio liitetään asiakirjoihin. 

      Suullisen lausuman hyväksymisessä ei ole kyse suullisesta käsittelystä vaan tiedon kirjaamisesta.

       

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus