Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Etuudet
    • Etuuden määräytyminen
    • Eläke palkattomilta ajoilta
    • Pensionstillväxt för tider med arbetslöshetsförmåner

    Pensionstillväxt för tider med arbetslöshetsförmåner

    Voimassa 03.07.2020 - 07.07.2022

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 17.07.2020 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2022 - toistaiseksi
          • 03.07.2020 - 07.07.2022
          • 01.01.2020 - 16.07.2020
          • 01.01.2019 - 31.12.2019
          • 01.01.2018 - 31.12.2018
          • 01.06.2017 - 06.02.2018
          • 28.04.2015 - 26.07.2017
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 74 § Oavlönad tid som berättigar till pension
            • FöPL 68 § Oavlönad tid som berättigar till pension
            • LFöPL 74 § Oavlönad tid som berättigar till pension
            • SjPL 80 § Oavlönad tid som berättigar till pension
            • OffPL 87 § Oavlönad tid som berättigar till pension
            • Lagen om pensionsstöd 5 § Pensionsstödets inverkan på andra sociala förmåner
          • Katso myös
            • TYJ:s anvisningar om inkomstrelaterad dagpenning
            • FPA:s förmånsanvisning om grunddagpenning
            • FPA:s förmånsanvisning om arbetsmarknadsstöd

      Muutokset edelliseen

      Anvisningen ha kompletterats med uppgifter om temporära ändringar i utkomstskyddet för arbetslösa till och med slutet av år 2020.

      Vid arbetslöshet betalas inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd.

      Inkomstrelaterad dagpenning

      Inkomstrelaterad dagpenning kan betalas i regel till slutet av den månad då personen fyller 65 år. Inkomstrelaterad dagpenning kan ändå beviljas högst till slutet av den kalendermånad då personen fyller 68 år. Till dem över 65 år kan inkomtrelaterad dagpenning beviljas om arbetslösheten beror på permittering, väderhinder eller andra arbetstagares stridsåtgärder.

      För inkomstrelaterad dagpenning tillväxer pension ända till utgången av den månad då personen uppnår den lägsta pensionsåldern för sin åldersklass.

      Grunden för arbetslöshetsdagpenningarna är månadsbaserad. Dagsinkomsten fås då förmånsgrunden divideras med 21,5, vilket är genomsnittet för antalet dagar i månaden som det betalas inkomstrelaterad dagpenning för.

      Vid beräkningen av den intjänade pensionen beaktar man 75 procent av den förmånsgrundande inkomsten. Vid fastställandet av inkomsten för återstående tid beaktar man den förmånsgrundande inkomstens belopp till 100 procent.

      Den inkomstrelaterade dagpenningen betalas som lika stor som grunddagpenningen, om de förmånsgrundande inkomsterna understiger ett visst gränsbelopp. Förmånsgrunden beaktas då till sitt verkliga belopp, dvs. det finns ingen minimiförmånsgrund för pensionstillväxten.

      Inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning som fastställs enligt nya inkomstuppgifter uppgår till minst 80 procent av tidigare betald inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning. Om en ny dagpenning vore mindre än 80 procent av den tidigare dagpenningen och dagpenningen fastställs enligt denna 80 procentsregel, används som förmånsgrund den kalkylerade inkomst som vid uträkningen av arbetslöshetsdagpenning skulle resultera i en förmånsnivå på 80 procent.

      Den inkomstrelaterade dagpenningen kan betalas med en förhöjd inkomstrelaterad del för sådan tid då mottagaren deltar i sysselsättningsfrämjande aktiviteter. Pensionen tillväxer på samma sätt som när man får normal dagpenning. Med tanke på pensionstillväxten är den förhöjda inkomstrelaterade delen likadan dagpenning som den egentliga dagpenningen.

      Självrisktiden för arbetslöshetsdagpenningen är normalt 5 vardagar. För den tiden betalas ingen arbetslöshetsdagpenning ut och ingen pension tjänas in. Lagen om utkomstskydd för arbetslösa har ändå temporärt ändrats för tiden 16.3.2020-31.12.2020. Lagen om temporär ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa innehåller ändringar om självrisktiden. Den tid som lagen är i kraft föreläggs ingen självrisktid för arbetslöshetsförmåner, utan arbetslöshetsdagpenning betalas om de andra villkoren uppfylls omedelbart från och med att arbetsvillkoret uppfyllts eller att en person anmält sig som arbetslös arbetssökande.

      Mera

      Den temporära lagen gäller arbetslöshetsförmåner för vilka den första dagen från och med vilken grunddagpenningen, den inkomstrelaterade dagpenningen eller självrisktiden för arbetsmarknadsstöd kan föreläggas är 16.3.2020 eller senare. Bestämmelserna tillämpas till och med att den första dagen för självrisktiden är 31.12.2020. En självrisktid som börjat under den tid lagen är i kraft, dvs. senast 31.12.2020, kan i sin helhet ersättas med arbetslöshetsförmån och är pensionsgrundande.

      Arbetslöshetsförmån från Finlands Bank

      Också arbetslöshetsdagpenningar som Finlands Bank har betalat utgör pensionsgrundande tid med inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning. De är sekundära i förhållande till ersättningar enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Detta innebär att en förmån från Finlands Bank inte betalas till den som får ersättning från en arbetslöshetskassa.

      Grunderna för hur arbetslöshetsförmåner från Finlands Bank fastställs är i regel samma som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Förmånen betalas för 500 kalenderdagar under högst 4 år.  Dessutom kan den som blir arbetslös i en viss ålder få förmånen som fortlöpande ersättning fram till sin pensionsålder. Förmånsgrunden består av månadslönen före arbetslösheten.

      Dagarna med arbetslöshetsförmån från Finlands Bank omräknas i intjäningsregistret med koefficienten 21,5 / 30 så att de motsvarar förmånsdagarna enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. De syns i registret och används på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsdagar enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa.

      Riksdagsledamot

      Riksdagsledamöter kan bibehålla sin rätt att efter mandatperioden få inkomstrelaterad dagpenning eller grunddagpenning utifrån sitt tidigare lönearbete eller sin tidigare företagarverksamhet. Enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa kan anpassningsbidrag och arbetslöshetsförmån inte betalas samtidigt, så efter att mandatperioden upphört kan ledamoten välja någondera.

      Arbetslöshetsförmåner som inte grundar sig på inkomster

      FPA betalar ut grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd (också pensionsstöd) enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Arbetsmarknadsstödet kan betalas också som sysselsättningsbonus eller integrationsstöd. De baserar sig inte på inkomster och är sålunda inte med vid beräkningen av intjänad pension. Förmånerna tas ändå med vid fastställandet av inkomsten för återstående tid.

      Vid fastställande av inkomst för återstående tid jämställs pensionsstöd med arbetsmarknadsstöd.

      Mera

      Som begynnelsedatum på pensionsstöd som börjar 1.10.2019 eller senare under år 2019 antecknas 1.1.2019 i registret, så som för 2017 års pensionsstöd för vilka pensionsstöd som börjat 1.6.2017 eller senare, i registret fick 1.1.2017 som begynnelsedatum. Det beror på att pensionsstöd och arbetsmarknadsstöd anmäls på samma förmånsslag och i fråga om oavlönade perioder ersätter ett förmånsslag som anmälts under ett år en tidigare uppgift om samma förmånsslag som anmälts under samma år. Om begynnelsedatumet inte tvingades till årets början, skulle det i registret efter anmälning av pensionsstödet inte längre finnas uppgifter om tiden med arbetsmarknadsstöd i början av året som kan behövas vid beräkning av eventuell senare invalidpension.

      Om FPA efteråt korrigerar uppgifter om perioder med pensionsstöd eller arbetsmarknadsstöd år 2017, kan det på grund av den tvingade begynnelsedagen uppstå överlappande eller bristfälliga uppgifter i registret. Därför bör pensionsanstalten kontrollera uppgifterna om arbetsmarknadsstöd år 2017, om personen efter år 2017 ansöker om invalidpension och uppger att hen får pensionsstöd.

      När inkomsten för återstående tid fastställs utgör grunden för dessa förmåner 1 514,28 euro (enligt nivån 2020) för varje hel månad. En hel månad anses omfatta 21,5 förmånsdagar. Om förmån har betalats för t.ex. 10 dagar, är den förmånsgrundande inkomsten 1 514,28 euro / 21,5 x 10 = 704,32 euro.

      Lagen om temporärt ordnande av företagares rätt till utkomstskydd för arbetslösa

      Lagen om temporärt ordnande av företagares rätt till utkomstskydd för arbetslösa innehåller ändringar om företagares utkomstskydd vid arbetslöshet. Enligt lagen ska arbetsmarknadsstöd kunna betalas till en person som har varit sysselsatt på heltid som företagare, om personens arbete på heltid i företaget anses ha upphört och orsaken till att det har upphört är en allvarlig smittsam sjukdom med mycket stor spridning.

      Bestämmelserna om väntetid, behovsprövning och partiellt arbetsmarknadsstöd ska inte tillämpas på arbetsmarknadsstödet. Lagen tillämpas på arbetsmarknadsstöd som betalas till företagare för tiden 16.3.2020–31.12.2020.

      Mera

      Företagarens arbete på heltid kan anses ha upphört om inkomsten som fås från företagarverksamheten för varje person som deltar i arbetet som företagare är mindre än 1 089,67 euro per månad och det beror på att inkomsten har minskat på grund av en allvarlig smittsam sjukdom med mycket stor spridning. Inkomstgränsen i bestämmelsen är densamma som den månatliga gränsen för intjänande av det arbetsvillkor som är en förutsättning för arbetslöshetsdagpenningen för företagare år 2020.

      En persons arbete på heltid kan i dessa situationer anses ha upphört, även om företagarverksamheten inte upphör.

      Utbetalning av arbetsmarknadsstöd förutsätter att personen anmäler sig som arbetssökande till arbets- och näringsbyrån och att ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om hans eller hennes rätt till arbetsmarknadsstöd ges till Folkpensionsanstalten. Företagaren har rätt till arbetsmarknadsstöd bland annat utan att studier utgör hinder. En arbetssökande vars arbete i företagarverksamhet har upphört har skyldighet att i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa ta emot arbete som erbjuds av en arbetsgivare.

      Beaktande av jämkad eller minskad förmån vid pensionsuträkningen

      Arbetslöshetsförmån kan betalas jämkad om personen är delvis sysselsatt, då igen en del av socialförmånerna minskar på arbetslöshetsförmånens belopp.

      Om en förmån har betalats till jämkat eller minskat belopp, beaktas den förmånsgrundande inkomsten i samma proportion som den betalda förmånens andel av den fulla förmånen. Så här görs vid fastställandet av både den intjänade pensionen och den återstående tiden.

      Inkomstrelaterad dagpenning omfattar också eventuella barnförhöjningar. De beaktas vid uträkningen av relationstalet både i den förmån som betalas ut och i den fulla förmånen.

      När man räknar ut relationstalet för icke-inkomstrelaterade arbetslöshetsförmåner beaktas den fulla förmånen som divisor utan eventuell barnförhöjning. Barnförhöjning kan dock ingå i den förmån som betalas ut, dvs. i dividenden. Om den förmån som betalas på grund av detta skulle överstiga beloppet för full förmån, är den inkomst som beaktas i inkomsten för återstående tid dock högst 100 procent av förmånsgrunden.

      Arbetsmarknadsstöd som minskats till följd av behovsprövning eller boende i föräldrars hushåll beaktas i inkomsten för återstående tid likaså i samma proportion som det betalda arbetsmarknadsstödets andel av fullt stöd.

      Om arbetslöshetsdagpenningen till en person till följd av aktiveringsmodellen betalas nedsatt med 4,65 procent för 65 dagar, är detta nedsatta belopp beloppet av full dagpenning, som den jämkade eller minskade förmånen jämförs med.

      Exempel: Pension på basis av jämkad dagpenning

      • Jämkad arbetslöshetsdagpenning har under kalenderåret betalats ut för sammanlagt 150 dagar.
      • När den betalda förmånen ställs i proportion till den fulla förmånen, blir proportioneringsprocenten 48 procent.
      • Förmånsgrunden är 2 438 euro/månad.

      Förmånsgrundande inkomst:

      0,48 x 2 438 euro / 21,5 x 150 = 8 164,47 euro.

      Som pensionsgrundande inkomst beaktas 75 procent av den förmånsgrundande inkomsten.

      Den intjänade pensionen:

      0,75 x 8 164,47 euro 1,5 x %  / 12 = 7,65 euro/mån

      Exempel: Pension på basis av minskat arbetsmarknadsstöd

      • Arbetsmarknadsstöd har betalats för 200 dagar år 2014.
      • Arbetsmarknadsstödet har minskats med 58,62 procent till följd av egna inkomster.
      • I inkomsten för återstående tid beaktas den förmånsgrundande inkomsten endast till den del som har betalats ut, dvs. 100 – 58,62 = 41,38 procent.

      Som förmånsgrund används 1413,75 euro per månad. Dagsinkomsten fås genom att dela beloppet med 21,5.

      Den förmånsgrundande inkomst som ska beaktas i inkomsten för återstående tid är alltså

      200 x 0,4138 x 1 413,75 / 21,5 = 5 441,95 euro.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus