Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Tietojen antaminen ja saaminen työeläkeasioissa
    • Eläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen oikeus saada tietoja
    • Rätt att få uppgifter från hälso- och sjukvården 2020

    Rätt att få uppgifter från hälso- och sjukvården 2020

    Voimassa 03.04.2020 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 16.10.2020 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • ArPL 198 § Rätt att få uppgifter för avgörande av ärenden och verkställighet av lagstadgade uppgifter
            • FöPL 146 § 4 mom. Tillämpliga bestämmelser
            • LFöPL 138 § 5 mom. Tillämpliga bestämmelser
            • SjPL 215 § 4 mom. Tillämpliga bestämmelser
            • OffPL 151 § Kevas rätt att få uppgifter för att avgöra ett ärende och verkställa lagstadgade uppgifter

      Uppgifter från hälso- och sjukvården

      Pensionsanstalterna, Pensionsskyddscentralen och en besvärsinstans enligt lagen om pension för arbetstagare har rätt att trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter

      • av läkare
      • av andra yrkesutbildade personer som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården
      • av sådana verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård som avses i lagen om patientens ställning och rättigheter
      • av den som verkställer rehabilitering
      • av andra verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård (bl.a. laboratorier, enheter som utför röntgen- och ultraljudsundersökningar, de som verkställer olika slag av terapi och medicinsk rehabilitering)
      • av verksamhetsenheter som verkställer rehabilitering
      • av socialserviceproducenter och
      • vårdinrättningar

      få uppgifter som är nödvändiga för avgörandet av det pensions- eller förmånsärende som behandlas, om inte sökanden själv lämnar dem. Sådana uppgifter är:

      1. utlåtanden och andra handlingar som har upprättats för ett arbetspensions- eller rehabiliteringsärende
      2. B-läkarutlåtanden som har upprättats under de två åren före begäran om information
      • för sjukdagpenning (även partiell sjukdagpenning),
      • rehabiliteringsstöd och partiellt rehabiliteringsstöd
      • invalidpension och delinvalidpension,
      • arbetslivspension,
      • möjligheter att fortsätta i arbetet eller yrkesinriktad rehabilitering och
      • omfattande B-läkarutlåtanden som gäller arbetsförmåga

      Andra än ovan nämnda uppgifter om en pensionssökandes patienthandlingar, rehabiliteringar, hälsotillstånd, behandling och arbetsförmåga.

      Utgångspunkten är att förmånssökanden själv lämnar in uppgifterna. Om sökanden inte har lämnat in de uppgifter som behövs vid handläggningen av förmånsbeslutet, kan pensionsanstalten be att få dem direkt från hälsovården eller något annat ställe som nämns ovan.

      Den registeransvarige för uppgifterna om hälsotillstånd ansvarar för lagenligt utlämnande av uppgifterna. I praktiken är det dock svårt för en som utlämnar uppgifter att bedöma vilka uppgifter om hälsotillståndet som är nödvändiga för att avgöra ett förmånsärende. Därför har de utlåtanden och andra handlingar som behövs vid handläggningen av ett förmånsärende definierats i lagen. Det berättigar till att få alla de uppgifter om hälsotillstånd som är nödvändiga vid handläggningen av ett förmånsärende utan sökandens samtycke.

      Omfattande information är nödvändigt

      Invalidpension

      En arbetstagare har rätt att få invalidpension, om hans eller hennes arbetsförmågan på grund av sjukdom, lyte eller skada uppskattas vara nedsatt utan avbrott med minst två femtedelar åtminstone ett år. Sjukdagpenning är en primär förmån i förhållande till invalidpensionen.

      Vid handläggningen av en ansökan om invalidpension ska pensionsanstalten reda ut sökandens rätt till yrkesinriktad rehabilitering före beslutet om invalidpension. Därför är det nödvändigt i samband med en ansökan om invalidpension att pensionsanstalten vid bedömningen av rätten till invalidpension har tillgång till alla de B-läkarutlåtanden där det har tagits ställning till sökandens arbetsförmåga och möjlighet att orka med arbetet. 
      Sjukdagpenning kan betalas för flera olika perioder under en längre tid och det är vanligt att perioder med sjukdagpenning och åtgärder för att stöda återgången i arbete t.ex. genom rehabilitering förekommer om vartannat. Därför är de utlåtanden som skrivits för sjukdagpenning och rehabiliteringsförmåner nödvändiga också vid handläggningen av invalidpensionsansökan, när man t.ex. bedömer från vilken tidpunkt sjukdomen har försvagat arbetsförmågan eller om det ännu är möjligt för pensionssökanden att börja arbeta igen med hjälp av rehabilitering. Information som behövs vid bedömningen finns förutom i utlåtanden som skrivits för sjukdagpenning i läkarutlåtanden som gäller invalidpension, rehabiliteringsstöd, yrkesinriktad rehabilitering eller möjligheterna att fortsätta arbeta samt i omfattande B-läkarutlåtanden som gäller arbetsförmågan.

      Definitionen av arbetsoförmåga enligt arbetspensionslagarna är mera omfattande än endast en medicinsk bedömning av arbetsförmågan. Avgörandet beträffande förmånen påverkas av många saker, som enligt praktisk erfarenhet framgår av patienthandlingarna från de senaste två åren. Det betyder att också andra utlåtanden än de som uttryckligen skrivits för ansökan om förmånen är nödvändiga vid bedömningen av rätten till förmånen.

      Arbetslivspension

      En förutsättning för att få arbetslivspension är att personens arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom, lyte eller skada och personens möjligheter att fortsätta arbeta har försämrats varaktigt. Det förutsätts inte att arbetsförmågan är nedsatt för ett år utan avbrott eller att primärtiden för sjukdagpenning har gått ut.

      I samband med ansökan om arbetslivspension ska pensionsanstalten emellertid också bedöma sökandens rätt till invalidpension. Huruvida arbetsförmågan är nedsatt på det sätt som arbetslivspension förutsätter bedöms utgående från medicinska undersökningar, undersökningsresultat och övriga utredningar på motsvarande sätt som i invalidpension- och rehabiliteringsärenden. Därför är alla B-läkarutlåtanden som under de två senaste åren skrivits för ovan nämnda ändamål nödvändiga vid avgörandet av ett arbetslivspensionsärende eller alternativt ett invalidpensionsärende.

      Arbetspensionsrehabilitering

      En förutsättning för rätten till arbetspensionsrehabilitering är att sökanden har en överhängande risk att bli arbetsoförmögen, vilket betyder att sökanden utan rehabiliteringsåtgärder skulle beviljas invalidpension under de närmaste åren. Rehabiliteringen är det främsta alternativet framom invalidpension. 
      I rehabiliteringsärenden görs bedömningen av risken för arbetsoförmåga alltid utgående från sökandens individuella helhetssituation med hänsyn till sökandens arbets- och funktionsförmåga och hur den förmodligen kommer att utvecklas under de närmaste åren. Pensionsanstalten bedömer risken för arbetsoförmåga på samma grunder som den bedömer arbetsförmågan i fråga om invalidpension. En nödvändig del av bedömningen utgörs av de B-läkarutlåtanden som under de två senaste åren skrivits för ovannämnda ändamål.

      Uppgifter som fås från andra ställen än hälsovården

      Pensionsanstalterna, Pensionsskyddscentralen och besvärsinstanserna har rätt att trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter om hälsotillstånd också av försäkrings- och pensionsanstalter som verkställer lagstadgad försäkring, myndigheter och andra som omfattas av offentlighetslagen, såsom FPA, om uppgifterna är nödvändiga för avgörandet av ett försäkrings-, pensions- eller förmånsärende som handläggs.

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus