Telp.fi Työeläkelakipalvelu
På Svenska Kirjaudu sisään
Suoritetaan toimintoa
  • Etuudet
  • Vakuuttaminen
  • Rahoitus ja
    kustannustenjako
  • Käsittely ja
    muutoksenhaku
  • Kansainväliset
    asiat
  • Rekisteri- ja
    tietopalvelut

    Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

    Kirjaudu sisään Sulje
  • Yleiskirjeet
    1962-2005
Valikko
  • På Svenska
  • Kirjaudu sisään
    • Etusivu
    • Etuudet
    • Vakuuttaminen
    • Rahoitus ja kustannustenjako
    • Käsittely ja muutoksenhaku
    • Kansainväliset asiat
    • Rekisteri- ja tietopalvelut

      Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön

      Kirjaudu sisään Sulje
    • Yleiskirjeet 1962-2005
    Suoritetaan toimintoa
    • Vakuuttaminen
    • Yrittäjän vakuuttaminen
    • Yrittäjän työeläkevakuutusmaksu
    • Yrittäjän lisätyöeläkevakuutusmaksu ja pienennetty työeläkevakuutusmaksu
    • Den nedre och den övre gränsen för flexavgiften

    Den nedre och den övre gränsen för flexavgiften

    Voimassa 01.01.2022 - toistaiseksi

    Soveltamisohje, Julkaisuaika 01.01.2022 Julkisuus: Julkinen

    • Toiminnot
      • Tulosta
      • Sisällys
        • Historia
          • Asiakirjat voimassaoloajan mukaan
          • 01.01.2022 - toistaiseksi
          • 01.01.2021 - 31.12.2021
          • 01.01.2020 - 31.12.2020
          • 01.01.2019 - 31.12.2019
          • 02.01.2018 - 28.04.2019
          • 28.04.2015 - 12.02.2018
        • Aiheeseen liittyvät
          • Lait, asetukset ja perusteet
            • FöPL 116 § Tillskottsarbetspensionsförsäkringsavgift och nedsatt arbetspensionsförsäkringsavgift
            • FöPL 67 § 4 mom. Den pensionsgrundande totala arbetsinkomsten

      Muutokset edelliseen

      Penningbeloppen har uppdaterats enligt 2022 års nivå.

      Enligt lagen finns det en nedre och en övre gräns för flexibiliteten. Gränserna har fastställts som procentandelar av FöPL-försäkringsavgiften som bestäms enligt den fastställda arbetsinkomsten, enligt följande:

        Minst Högst
      Tillskottsavgift  + 10 %  + 100 %
      Minskad avgift   - 10 %   -   20 %


      Utöver ovan nämnda begränsas flexibiliteten också av

      •    den nedre gränsen för FöPL-arbetsinkomsten (8 261,71 e enligt 2022 års index) och
      •    den övre gränsen för FöPL-arbetsinkomsten (187 625,00 e enligt 2022 års index).

      Det sammanlagda beloppet av de försäkringsavgifter som betalats under ett kalenderår ska vara sådant att den motsvarande totalarbetsinkomsten inte blir mindre än den nedre gränsen och inte heller större än den övre gränsen för FöPL-arbetsinkomsten.

      Mera

      Exempel: Hur den flexibla avgiften beräknas

      Företagarens fastställda arbetsinkomst år 2018 är 20 000. Om försäkringsavgiften är 24,10 %, är försäkringsavgiften för året i fråga 0,241 x 20 000 = 4 820 e. Den högsta och lägsta möjliga flexavgiften under kalenderåret enligt en teoretisk förfallodag är följande (avgifternas sammanlagda belopp under året inom parentes):
       

        Minst Högst
      Tillskottsavgift 0,1 * 4820 = 482 (5302) 1 * 4820 = 4820 (9640)
      Minskad avgift -0,1 * 4820 = -482 (4338) -0,2 * 4820 = -964 (3856)

      Företagaren betalar flexibel avgift och ändrar sin arbetsinkomst under samma år

      Normalt beräknas minimi- och maximigränserna för flexavgifterna utgående från FöPL-avgifterna enligt den fastställda arbetsinkomsten. Företagaren kan utnyttja flexibiliteten också under ett sådant kalenderår då han eller hon före sin flexanmälan har ändrat sin fastställda arbetsinkomst. Gränserna för flexavgiften beräknas dock utgående från en försäkringsavgift som motsvarar den vägda arbetsinkomsten under kalenderåret utifrån antagandet att arbetsinkomsten under resten av året hålls på den nivå som den har när flexanmälan kommer in.

      Om företagaren har utnyttjat flexibiliteten och senare under samma kalenderår ansöker om ändring av den fastställda arbetsinkomsten, annulleras flexavgiften.

      Mera

      Exempel: Beräkning av flexavgiften utgående från den vägda arbetsinkomsten

      Företagarens fastställda arbetsinkomst 1.1.2018 är 18 000 euro. Företagaren höjer arbetsinkomsten till 24 000 euro 1.9.2018. Flexavgifternas maximi- och minimibelopp sammanlagt under kalenderåret (enligt den teoretiska förfallodagen) erhålls enligt följande:

      Den avgift som motsvarar den vägda arbetsinkomsten räknas med nollränta:

      0,241 * (240/360 * 18 000 + 120/360 * 24 000 ) = 4 820 euro.

      Minimi- och maximiflexavgifterna beräknas utifrån avgiften enligt den vägda arbetsinkomsten.

      Gränserna för flexavgiften och anhängiga besvär om arbetsinkomstens belopp


      Det är inget hinder för flexmöjligheten att företagaren har ett besvärsärende anhängigt, även om besvären gäller företagarens arbetsinkomst. Då beräknas gränserna för flexavgiften utgående från den arbetsinkomst som pensionsanstalten fastställs och som gäller för tillfället.

      Mera

      Pensionsanstalten meddelar ett överklagbart beslut om kalenderårets totalarbetsinkomst först när det om kalenderårets fastställda arbetsinkomst finns ett lagakraftvunnet beslut av besvärsinstansen eller ett lagakraftvunnet självrättelsebeslut av pensionsanstalten.

      Gränserna för flexavgiften bestäms på nytt utifrån den arbetsinkomst som fastställts genom besvärsinstansens beslut.

      Om företagarens anmälan om i vilken riktning han eller hon vill utnyttja flexibilitetet överensstämmer med hur flexibiliteten i verkligheten har utnyttjats och om

      • den verkliga flexavgiften hålls inom gränserna, godkänns flexavgiften sådan som den varit i verkligheten.
      • flexibiliteten har utnyttjats mindre än minimigränserna (+/- 10 procent) annulleras det.
      • den verkliga minskade avgiften understiger gränsen enligt lagen (-20 procent) tas det ut mera försäkringsavgifter så att avgiften flexar högst -20 procent.
      • tillskottsavgiften överstiger den övre gränsen, 100 procent, kan pensionsanstalten antingen använda överskottet till betalning av framtida avgifter eller återbörda det till företagaren.

      Om företagarens anmälan om i vilken riktning han eller hon vill utnyttja flexibiliteten avviker från den verkliga riktningen, annulleras flexavgiften. FöPL-försäkringsavgiften bestäms utifrån den arbetsinkomst som fastställts genom besvärsinstansens beslut.
       

      Jaa
      Säädöspalvelu
      • Säädökset, perusteet,
        oikeustapaukset, indeksit ja
        rahamäärät
      Yhteistyöryhmät
      • Yhteistyöryhmien asiakirjat
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      Oppaat ja kertoimet
      • Oppaat
      • Kerrointaulukkohaku
      Apua
      • Kysy asiantuntijalta
        Tämä sisältö on tarkoitettu vain eläkelaitosten käyttöön
        Kirjaudu sisään Sulje
      • Käyttöohjeet
      • Sanasto
      Työeläkelakipalvelu
      • Yhteystiedot
      • Palaute
      • Käyttöehdot ja saavutettavuusseloste
      • © Eläketurvakeskus