Anvisningen har preciserats enligt ändringarna av FöPL som trädde i kraft 1.1.2023.
Voimassa 01.01.2023 - toistaiseksi
Soveltamisohje, Julkaisuaika 03.01.2023 Julkisuus: Julkinen
Anvisningen har preciserats enligt ändringarna av FöPL som trädde i kraft 1.1.2023.
När försäkringen börjar fastställer pensionsanstalten genom ett beslut en årlig arbetsinkomst som motsvarar företagarens arbetsinsats i företagarverksamheten.
Arbetsinkomsten är central för företagarens pensionsskydd. Företagarens pensionstillväxt och arbetspensionsavgifter bestäms utgående från arbetsinkomsten. Också huvuddelen av företagarens övriga sociala trygghet bestäms enligt FöPL-arbetsinkomsten.
Lagen förutsätter individuell prövning och ett särskilt förfarande för fastställande för att pensionsskyddet ska hamna på så rätt nivå som möjligt med tanke på att företagarnas omständigheter ofta varierar mycket. Lagen förutsätter att pensionsanstalten fastställer arbetsinkomsten utifrån en samlad bedömning.
Som företagarens arbetsinkomst fastställs den lön som skäligen borde betalas, om en person med motsvarande yrkesskicklighet skulle avlönas att utföra företagarens arbete eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara detta arbete.
När pensionsanstalten fastställer arbetsinkomsten betraktar den som ovan avsedd lön och ersättning medianlönen för dem som arbetar heltid i den aktuella branschen inom den privata sektorn och beaktar också andra uppgifter som beskriver storleken på företagarens arbetsinsats, företagarverksamhetens omfattning, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats.
Om en företagare bedriver flera företagsverksamheter beräknas arbetsinkomsten utifrån den sammanlagda arbetsinsatsen i dessa.
Den årliga arbetsinkomsten fastställs till högst 194 750,00 euro (enligt 2023 års indexnivå). Den nedre gränsen för arbetsinkomsten är 8 575,45 euro om året (enligt 2023 års nivå).
Den fastställda FöPL-arbetsinkomsten justeras årligen med lönekoefficienten.
När företagaren ansöker om FöPL-försäkring frågas bl.a. följande uppgifter:
Följande uppgifter kan också frågas av företagaren, och de kan inverka på den samlade bedömningen av FöPL-arbetsinkomsten:
Företagaren kan också själv förete en egen uppskattning av värdet på sin arbetsinsats.
Företagaren ansöker om en FöPL-försäkring hos en pensionsanstalt och kontaktar pensionsanstalten via en e-tjänst. I bakgrunden till pensionsanstaltens e-tjänst finns en beräkningstjänst för rekommenderad arbetsinkomst som är gemensam för alla pensionsanstalter. Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst ger företagaren en rekommenderad arbetsinkomst, som strävar efter att utifrån en modell som bygger på statistik och tillämpningspraxis motsvara uppskattningen av värdet av företagarens arbetsinsats. Med hjälp av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst fastställer pensionsanstalterna på enhetliga grunder arbetsinkomsten för en företagare inom en viss bransch med en företagarverksamhet av en viss storlek.
När arbetsinkomsten fastställs med den bransch- och omsättningsspecifika beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst eftersträvas å ena sidan en enhetlig och rättvis behandling av företagarna och å andra sidan att företagarens FöPL-arbetsinkomst så väl som möjligt ska motsvara värdet av företagarens arbetsinsats. Med beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst eftersträvas att FöPL-arbetsinkomsterna och därmed också föregarnas pensionsskydd är på rätt nivå.
Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst ersätter handboken om arbetsinkomst som tidigare var i kraft och som Pensionsskyddscentralen gjort i samarbete med företagarorganisationerna. I handboken om arbetsinkomst fanns rekommendationer om arbetsinkomst för olika branscher. Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst efterliknar dessa rekommendationer om arbetsinkomst för olika branscher, som fanns i handboken om arbetsinkomst. Träffsäkerheten hos de rekommendationer om arbetsinkomst som beräkningstjänsten ger har studerats genom att jämföra förslagen om arbetsinkomst inom de branscher som i handboken hade ett förslag som grundade sig på omsättning. Uppgifterna i beräkningstjänsten producerar förslag som till medianen är av samma storlek som i den tidigare handboken. Till exempel har omsättningen varit en styrande faktor inom vissa branscher i handboken om arbetsinkomst.
Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst tar inte ställning till FöPL-försäkringsskyldigheten utan endast till fastställandet av arbetsinkomst.FöPL-försäkringsskyldigheten avgörs inte med hjälp av beräkningstjänsten. I samband med det här kan det ändå komma fram uppgifter som inverkar på bedömningen av försäkringsskyldigheten. Beräkningstjänsten rekommenderar endast arbetsinkomster som överstiger den nedre gränsen för FöPL-försäkringsskyldigheten.
I beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst matar man in företagarens bransch och omsättning som bakgrundsuppgifter.Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst grundar sig på medianlönen för heltidsarbetande inom företagarens bransch inom den privata sektorn. Medianlönerna för företagarens bransch fås utgående från branschen. Om företagaren arbetar inom flera branscher väljs den bransch som bäst beskriver företagarens arbete eller är närmast den. Man kan också söka rekommenderad arbetsinkomst med bransch ”okänd 00000”. Då utgår rekommendationen utifrån uppgifter som beräknats för samtliga företagare och löntagare.
Olika företag och företagare som är verksamma inom samma bransch beaktas så att rekommendationen om arbetsinkomst som beräknats enligt medianlönen korrigeras med en koefficient som beskriver företagarverksamhetens omfattning. Vid bedömningen av företagarverksamhetens omfattning används företagarens omsättning eller, i fråga om nya företagare, uppskattade omsättning. För en företagare som bedriver omfattande företagarverksamhet rekommenderas högre arbetsinkomst än för en sådan företagare som har en mer begränsad företagarverksamhet, för att behandligen av olika företagare ska vara rättvis. En större omsättning än medianomsättningen i företagarens bransch tyder på att företagarverksamheten är mer omfattande än genomsnittligt och värdet på företagarens arbetsinsats kan vara större än medianlönen inom branschen. En mindre omsättning än medianomsättningen i företagarens bransch tyder i sin tur på att företagarverksamheten är småskaligare och värdet på företagarens arbetsinsats kan vara mindre än medianlönen inom branschen. Företagaren meddelar den senaste uppgiften om omsättning för 12 månader.
En ny företagare meddelar en uppskattning av omsättningen för 12 månader.I uppskattningen av omsättningen kan man beakta redan förverkligad omsättning från det att företagarverksamheten börjat till den tidpunkt då ansökan om FöPL-försäkringen görs.
Vid uppskattningen av nya företagares arbetsinkomst beaktas att det i början av företagsverksamheten oberoende av arbetsinsatsens storlek kanske inte uppstår ekonomiskt resultat och således betalningsförmåga, varför en schematisk tillämpning av medianlönen som grund för arbetsinkomsten inte leder till ett skäligt resultat. Det syns i allmänhet också i uppskattningen av omsättningen, och därför bör pensionsanstalten beakta dessa uppgifter som en helhet.
Omsättningen eller uppskattningen av omsättning är försäljningsintäkterna av produkterna och tjänsterna. Enligt bokföringslagen och Statistikcentralens definition inkluderar omsättningen den bokföringsskyldiga företagarens intäkter för den egentliga verksamheten. Från intäkterna har avdrag gjorts för beviljade bidrag samt mervärdesskatt och andra skatter som baserar sig direkt på beloppet av försäljningen. Utöver försäljningens rättelseposter dras överföringsposter och genomgångsposter från försäljningen.
Om företagaren inte har uppgifter om omsättning, kan uppgifter om beloppet på företagets fakturering för 12 månader eller hos nya företagare en uppskattning av den användas. Det här gäller företagare utan FO-nummer. Det fakturerade beloppet matas in i beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst vid punkten för omsättning.
Utöver den rekommenderade arbetsinkomsten som grundar sig på branschspecifika löne- och omsättningsuppgifter visar beräkningstjänsten en marginal inom vilken företagaren kan låta fastställa en arbetsinkomst som bäst beskriver värdet på den egna arbetsinsatsen, om beräkningstjänstens förslag inte motsvarar arbetsinsatsen. För det här behöver företagaren inte lägga fram någon speciell utredning för pensionsanstalten. Avsikten med marginalen är att beakta företagarnas olika situationer som inte har beaktats i den rekommendrade arbetsinkomsten som bestämts utifrån statistikuppgifter. Med marginalen vill man utöver medianlönen inom företagarens bransch och företagarverksamhetens omfattning beakta också de andra uppgifterna som nämns i lagen och som beskriver företagarens kvantitativa arbetsinsats, företagarens yrkesskicklighet och värdet av företagarens arbetsinsats. Marginalen är i beräkningstjänstens första skede +- 30 % av den rekommenderade arbetsinkomsten. I handboken om arbetsinkomst fanns en liknande marginal i bruk i de branschspecifika rekommendationerna om arbetsinkomst.
Storleken på marginalen för den rekommenderade arbetsinkomsten har härletts från de tidigare rekommendationerna för olika branscher som fanns i handboken om arbetsinkomst, där marginalen var ca +-5–30 % samt av lönefördelningens spridning inom olika branscher. Även i LFöPL tillåts arbetsinkomsten variera på motsvarande sätt (85–130 % eller hos ensamföretagare 70–115 %).
Bakom följande länk finns en noggrannare förklaring av beräkningstjänstens beräkningsformel samt uppgifter om olika branschers löne- och omsättningsuppgifter (på finska).
Länk till pdf-dokumentet: YEL-työtulosuosituksen taustalaskentapalvelun laskentakaava 2023
Beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst är ett hjälpmedel för pensionsanstalten vid bestämning av arbetsinkomsten. Pensionsanstaltens uppgift är att göra en samlad bedömning av arbetsinkomsten. Om det inte finns andra uppgifter om företagarverksamheten än bransch och omsättning, kan arbetsinkomsten i de flesta fall fastställas inom marginalen för den rekommenderade arbetsinkomsten som beräkningstjänsten ger. Om pensionsanstalten har andra uppgifter om företagarverksamheten eller den rekommenderade arbetsinkomsten annars inte motsvarar företagarens arbetsinkomst, ska pensionsanstalten göra en helhetsbedömning av företagarens arbetsinkomst och fastställa arbetsinkomsten enligt den.
Med marginalen i beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst strävar man efter att beakta företagarnas olika situationer. Om den rekommenderade arbetsinkomsten som räknats ut på det här sättet inte motsvarar företagarens arbetsinsats kan företagaren också ge annan utredning om den. Pensionsanstalten bedömer utredningen och fastställer FöPL-arbetsinkomsten utifrån en helhetsbedömning så att den motsvarar företagarens arbetsinsats. I beslutet anges på vilka grunder arbetsinkomsten har fastställts.
Orsaker till att man kan avvika från den rekommenderade arbetsinkomsten kan till exempel vara:
Begränsningen av arbetsinkomsten uppåt är inte absolut. Syftet med att beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst tas i bruk är inte att minska företagarnas arbetsinkomster. En företagares arbetsinkomst kan till exempel fastställas över den lägsta gränsen för utkomstskyddet för arbetslösa, även om den inte ligger inom marginalen för den rekommenderade arbetsinkomsten för företagaren.
Man kan avvika från den övre gränsen på marginalen för den rekommenderade arbetsinkomsten även inom branscher, där marginalen som beräknats enligt de anställdas medellön blir för liten (t.ex. apotekare, köpmän i stora detaljhandelsaffärer, läkare) eller om företagarens etablerade verkliga arbetsinkomster är större än den rekommenderade arbetsinkomsten. Enligt rättspraxis faställs ändå inte utgångsmässigt en FöPL-arbetsinkomst som är större än företagarens omsättning, om det inte är fråga om till exempel en nyetablerad företagare eller arbete där omsättning och arbetsinsats inte sammanfaller på årsbasis.
En person kan utgångsmässigt anses vara en företagare i bisyssla eller på deltid om han eller hon utöver företagarverksamheten har annat arbetspensionsförsäkrat arbete, studerar eller har en annan förmån eller inkomst så att företagarverksamheten inte är personens huvudsakliga verksamhet. Även företagarverksamhetens karaktär kan vara sådan att den utförs som bisyssla eller på deltid (t.ex. säsongsbetonat arbete, arbete som frilansjournalist eller sakkunnigarbete som utförs endast ett par timmar i veckan.)
I de flesta situationer syns det i företagarens omsättning om ensamföretagarens verksamhet sker som bisyssla, på deltid eller endast under några timmar, och då beaktas det redan i rekommendationen om arbetsinkomst som beräkningstjänsten för arbetsinkomst ger. Därför ska pensionsanstalten beakta dessa uppgifter när företagarens arbetsinsats beaktas som helhet. Det kan vara till exempel så att andra personer utöver företagaren arbetar i företaget, och att omsättningen inte helt består av företagarens arbetsinsats utan företagarens arbete sker som en bisyssla eller på deltid. Det är inte en grund för att arbetet betraktas som deltidsarbete att det i företagarens arbete ingår jour eller väntan på kunder. Exempel på sådan här jour är en taxiföretagares väntan på kunder. Pensionsanstalten beaktar den utredning som företagaren lägger fram om arbetstimmarna, förutom i det fall att den inte är i linje med de andra uppgifterna om företagarverksamheten.
Utöver företagaren kan företagarens familjemedlemmar arbeta i företaget i assisterande uppgifter (t.ex. bokföring, speditionsuppdrag). Även deras arbetsinkomster bedöms med hjälp av tjänsten för rekommenderad arbetsinkomst. Arbetsinkomsten som räknats på det här sättet motsvarar inte nödvändigtvis en mindre arbetsinsats som en familjemedlem i assisterande stöduppgifter utför. En assisterande familjemedlems arbetsinsats kan i de flesta fall bedömas utifrån vad som anmälts till beskattningen om fördelningen av förvärvsinkomsten (t.ex. 80/20), om det anses motsvara den verkliga arbetsinsatsen. Pensionsanstalten kan avvika från uppgifterna i beskattningen om det finns noggrannare uppgifter om storleken av en assisterande familjemedlems arbetsinsats. Till exempel kan lönen som betalas för det assisterande arbetet vara en riktgivande faktor.
Assisterande familjemedlem anses till exempel vara en make som arbetar utan lön och barn som bor i samma hushåll och som arbetar utan lön i företagarverksamheten som bedrivs av en yrkesutövare eller innehavare av firma. Familjemedlemmar till företagare som bedriver tillståndspliktig verksamhet (t.ex. apotekare, elmontörer) kan också anses vara assisterande familjemedlemmar även om de inte har tillståndet i fråga.
En familjemedlem i ledande ställning i företagarverksamheten anses inte vara en assisterande familjemedlem. Ägarfamiljemedlemmar som arbetar i små familjeföretag i aktiebolagsform är i allmänhet i ledande ställning i företaget oberoende av sin formella ställning.
Flera företagare kan vara med i företagarverksamheten. Varje företagare i företaget som ska FöPL-försäkras meddelar i beräkningstjänsten för den rekommenderade arbetsinkomsten hela omsättningen för företaget (dvs. omsättningen fördelas inte mellan företagarna), eftersom syftet med omsättningen är att beskriva omfattningen av företagarverksamheten och inte tas direkt som grund för arbetsinkomsten. Om den rekommenderade arbetsinkomsten beräknad på det här sättet ändå inte motsvarar värdet av företagarens arbetsinsats, kan arbetsinkomsten på basis av den samlade bedömningen ändras för att motsvara den.
Exempel: Företagets omsättning på basis av tre företagares arbetsinsatser
Omsättningen består av tre företagares arbetsinsatser, varav var och en med sin egen arbetsinsats skapar en del av omsättningen. Om hela företagets omsättning beaktas i en företagares arbetsinkomst i beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst, kan rekommendationen bli för stor om företagarnas arbetsinsatser är lika stora. Man kan avvika neråt från rekommendationen genom att fördela omsättningen i proportion till arbetsinsatsen.
Exempel: Hela omsättningen som grund för arbetsinkomsten för två företagare som är delägare
I ett stort företag inom handeln (t.ex. en stor bilaffär) har två FöPL-försäkrade delägare, flera anställda och en omsättning som är klart större än branschmedianen. Båda företagarna arbetar gemensamt för att de ska kunna upprätthålla den höga omsättningen, och det är då motiverat att använda hela omsättningen för båda företagarna.
Antalet anställda kan tyda på att företagarens företagarverksamhet är större än genomsnittet. Antalet anställda ökar företagarens ansvar och chefsarbete och på så sätt arbetsinsatsens värde.
Den högsta lönen som betalas till en medarbetare är riktgivande, eftersom en yrkeskunnig företagare som leder företagsverksamheten och deltar i arbetet på heltid kan förutsättas ha en arbetsinkomst som i skälig utsträckning överstiger den högsta lönen som betalas till en anställd.
Företagaren kan också lägga fram uppgifter om sin yrkesskicklighet, dvs. uppgifter om t.ex. utbildning, arbetserfarenhet, legalisering av examen och företagarbakgrunden, för att motivera en arbetsinkomst som är högre eller lägre än den rekommenderade arbetsinkomsten.
I generationsväxlingssituationer kan arbetsinkomsten för den företagare som trappar ner sänkas när han eller hon inte längre ansvarar för företagarverksamheten och arbetar mindre i företaget än tidigare.
Vid fastställandet av arbetsinkomsten kan man också beakta hur omsättningen bildas, om omsättningen i branschen i fråga är ovanligt materialbaserad eller ovanligt arbetsbaserad.
Till exempel kan företagare som säljer och levererar värdefulla produkter ha en arbetsinkomst som sett till omsättningen kan vara mindre än hos de företag som endast bedriver installerings-, service- och konsultverksamhet gällande dessa produkter.
Även följande faktorer kan användas när arbetsinkomsten fastställs, om rekommendationen som beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst ger inte motsvarar företagarens arbetsinsats:
Företagarens arbetsinkomst är inte densamma som företagets inkomst, som påverkas bl.a. av möjligheten att utnyttja periodiserings- och avdragsbestämmelserna i bokslutet.
Avsikten med att fastställa arbetsinkomsten är att nivån på företagarnas pensionsskydd ska motsvara nivån på arbetstagarnas pensionsskydd och att företagaren ska tjäna in arbetspension också när företagsverksamheten går på förlust. Verksamhet som går på förlust är inte utgångsmässigt en sådan orsak för varför man kan avvika från rekommendationen av arbetsinkomst.
Företagarens arbetsinkomst kan inte direkt grunda sig på en indelning till förvärvs- och kapitalinkomst enligt inkomstskattelagen, eftersom den är en schematisk åtgärd som inte grundar sig på företagarens arbetsinsats. Den beskattningsbara inkomsten varierar från år till år, medan man enligt FöPL eftersträvar en etablerad nivå.
Företagarens skatteuppgifter kan ändå ha betydelse när omfattningen av företagarverksamheten bedöms och vid en granskning av om företagarens FöPL-arbetsinkomst motsvarar företagarens arbetsinsats. Till exempel kan företagets inkomst för en ensamföretagande näringsidkare eller lönen för en företagare som fakturerar via en faktureringstjänst ge en rimlig bild av värdet av företagarens arbetsinsats. Företagets inkomst talar om att företagsverksamhet har bedrivits under skatteåret i fråga. Framför allt när försäkringsskyldigheten bedöms retroaktivt har skatteuppgifterna en klar betydelse. Om inkomsterna är höga kan pensionsanstalten avvika från den rekommenderade arbetsinkomsten uppåt på den grunden.
Med FöPL-arbetsinkomst avses alltid den årliga arbetsinkomsten, även om företagarverksamheten inte har fortgått hela året.
Exempel: Fastställande av arbetsinkomst, när företagarverksamheten fortgår en kortare tid än ett år
Företagarverksamheten fortgår 8 månader. Arbetsinsatsen har uppskattats till 2 000 euro i månaden. Då fastställs FöPL-arbetsinkomsten till 24 000 euro.
Exempel: Företagarverksamhet som börjar sent under året eller upphör tidigt under året
Företagarverksamheten har inletts 1.10.2021 och företagarens arbetsinkomst under tiden 1.10.2021–30.9.2022, dvs. de 12 månaderna efter det att företagarverksamheten inletts, har uppskattats vara 14 000 euro. Den arbetsinkomst som år 2021 utgör grunden för företagarens FöPL-försäkringsavgift är 3/12 av 14 000 euro, dvs. 3 500 euro, eftersom företagarverksamheten år 2021 fortgick i 3 månader. Företagarens årliga arbetsinkomst är 14 000 euro, men FöPL-försäkringsavgifterna för år 2021 bestäms i proportion till arbetsmånaderna under år 2021.
Om företagarverksamheten fortgår från år till år men är säsongartad (t.ex. kioskverksamhet på somrarna), ska den arbetsinsats som företagaren gör under den tiden betraktas som hela årets arbetsinkomst.
Exempel: Säsongartad företagarverksamhet flera år efter varandra
Företagaren har företagarverksamhet fyra månader om året under flera år i rad och FöPL-försäkringen hålls fortlöpande i kraft under hela den tiden. Företagarens arbetsinkomst har uppskattats till 3 000 euro i månaden under fyra månader. Då fastställs arbetsinkomsten till 12 000 euro (inte 36 000 euro).
Arbetspensionslagarna omfattar inte idrott. Idrottarnas pensions- och olycksfallsskydd har 1.5.1995 ordnats med en separat försäkring enligt lagen om olycksfalls- och pensionsskydd för idrottsutövare.
Idrottare kan dock vid sidan av idrottarinkomst ha annan företagarverksamhet, som de är skyldiga att försäkra enligt FöPL. Företagarens idrottarinkomst räknas inte med i FöPL-arbetsinkomsten.
Stipendier som företagaren får räknas inte med i FöPL-arbetsinkomsten. Om personen bedriver vetenskaplig forskning eller konstnärlig verksamhet med stöd av stipendium utöver arbetet som företagare, försäkras företagarverksamheten enligt FöPL och det stipendiefinansierade arbetet enligt LFöPL.
Till FöPL fogades 1.1.2023 en bestämmelse om att pensionsanstaltens beslut om fastställande av arbetsinkomst ska innehålla de uppgifter som använts som grund för fastställandet av arbetsinkomsten. I motiveringen ska det anges vilka omständigheter och utredningar som har inverkat på avgörandet och vilka bestämmelser som har tillämpats. Pensionsanstalten antecknar de uppgifter som använts som grund för fastställandet av arbetsinkomsten, i synnerhet uppgifterna enligt FöPL 112 § 2 mom. i beslutet om fastställande av företagarens arbetsinkomst. De uppgifter om företagsverksamheten som efterfrågas i försäkringsansökan ska också antecknas i beslutet. Pensionsanstalten ska anteckna motiveringen i sitt beslut också när arbetsinkomsten fastställs efter justering av den.
Även beslut som är positivt för företagaren ska motiveras, dvs. att även om pensionsanstalten fastställer den arbetsinkomst som företagaren ansökt om, ska beslutet motiveras så att det innehåller de uppgifter enligt vilka man har kommit fram till arbetsinkomsten.
Utgående från uppgifterna i beslutet om arbetsinkomst och de slutsatser som dragits från dem och antecknats i beslutet ska företagaren och även utomstående kunna tydligt sluta sig till på vilka grunder man har kommit fram till det arbetsinkomsbelopp som fastställts genom beslutet. Då kan också en utomstående instans, såsom en besvärsnämnd, bedöma beslutets lagenlighet.
Ett beslut om arbetsinkomst kan ges villkorligt när man inte ännu vet om företagsverksamheten kommer att fortgå i fyra månader. I beslutet skrivs då in villkoret: ”Ikraftträdandet av FöPL-försäkringen förutsätter att företagsverksamheten fortgår i fyra månader”.
Företagaren har även då rätt att söka ändring i försäkringens begynnelsetidpunkt och arbetsinkomstens belopp. Därför åtföljs beslutet av anvisningar för sökande av ändring.
Om det senare konstateras att företagsverksamheten inte fortgick fyra månader, förfaller beslutet om arbetsinkomst. Den försäkrade informeras om det med ett brev. Om företagaren emellertid anser sig omfattas av FöPL, ges ett beslut om att arbetsinkomstbeslutet förfallit, och till detta beslut fogas anvisningar för sökande av ändring.
Om företagsverksamheten upphör innan den har fortgått fyra månader och det ovan nämnda villkoret inte har införts i ett beslut som vunnit laga kraft, måste man ansöka om undanröjning av beslutet om arbetsinkomst hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden. Med den försäkrades samtycke kan beslutet om arbetsinkomst undanröjas hos pensionsanstalten som ett sakfel.
Företagarens fastställda FöPL-arbetsinkomst utgör grunden för bl.a. följande förmåner:
Rätten till en frivillig försäkring under arbetstid för företagare i enlighet med lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (OlyL) förutsätter en ikraftvarande FöPL-försäkring.
Som grund för ersättning för inkomstbortfall och familjepension i enlighet med OlyL används den FöPL-arbetsinkomst som är i kraft den dag då arbetsolycksfallet inträffar eller den dag då yrkessjukdomen debuterar. Om företagaren på grund av ett arbetsolycksfall eller en yrkessjukdom avslutar sin FöPL-försäkring retroaktivt för en längre tid än det här, förlorar företagaren sin rätt till ersättning enligt OlyL.
Även med tanke på arbetslöshetsförmåner har företagaren nytta av att FöPL-arbetsinkomsten är på rätt nivå. Företagaren kan börja omfattas av utkomstskyddet för arbetslösa, om hans eller hennes FöPL-arbetsinkomst har fastställts till minst 14 088,00 euro (enligt indexnivån år 2023). Gränsbeloppet justeras årligen med lönekoefficienten.
Arbetsinkomsten ska inte fastställas exakt på den nedre gränsen för utkomstskyddet för arbetslösa, eftersom avrundningsreglerna för utkomstskyddet för arbetslösa och arbetspensionen är olika och det kan medföra att FöPL-arbetsinkomsten under kommande år kan hamna under den nedre gränsen för utkomstskyddet för arbetslösa. Det lönar sig att fastställa FöPL-arbetsinkomsten till ett belopp som är tydligt högre än den nedre gränsen för utkomstskyddet för arbetslösa.
Inkomstrelaterat utkomstskydd för arbetslösa är frivilligt för företagaren. Företagare har en möjlighet att försäkra sig mot arbetslöshet i en företagarkassa. Rätt till inkomstrelaterad dagpenning för företagare har den som är medlem i en företagarkassa, har varit försäkrad i minst 15 månader och har uppfyllt arbetsvillkoret för företagare under den tid då hen varit försäkrad. Företagarens arbetsvillkor ska uppfyllas under en granskningsperiod på 48 månader. Enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa räknas sådana månader som en persons arbetsinkomst enligt FöPL eller LFöPL sammanlagt varit minst 14 088,00 euro om året (enligt 2023 års nivå) till arbetsvillkoret.
En företagare som blivit arbetslös och uppfyller arbetsvillkoret men inte är försäkrad i en arbetslöshetskassa har rätt till grunddagpenning. En företagare som inte har uppfyllt arbetsvillkoret och blir arbetslös har rätt till arbetsmarknadsstöd.